تلاش برای مهارت‌افزایی دانشجویان، اعطای نشان‌ عالی و جمع‌بندی سند آمایش آموزش عالی

تهران- ایرنا- برگزاری اولین همایش‌ ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی، اعطای نخستین نشان عالی دانش، شصت‌ویکمین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور از جمله مهم‌ترین اخبار دومین هفته خرداد ماه بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، هفته پرخبر آموزش عالی در حالی سپری شد که اولین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در سومین روز از این هفته در دانشگاه شهید بهشتی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و جامع علمی‌ کاربردی و به همت معاون پژوهشی وزارت علوم برگزار شد. این همایش به‌ نوعی پیش‌زمینه‌ای برای کنگره ملی آموزش مهارت‌محور است که پنجم تیر ماه با حضور همه بازیگران این حوزه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش گفت: آیین نامه آموزش های مهارت محور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می شود که براساس آن دستگاه های اجرایی و صنایع خصوصی و دولتی خدماتی را در زمینه آموزش های مهارت محور ارائه می دهند.

محمدعلی زلفی‌گل اظهار داشت: در لایحه برنامه هفتم توسعه حکمی را آورده‌ایم که بر اساس آن قرار شد وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت و آموزش پزشکی آیین نامه ای را تدوین کنند که بر اساس آن آیین‌نامه، دستگاه های اجرایی و صنایع خصوصی و دولتی مکلف و موظف شوند درخصوص آموزش های مهارت محور خدماتی را ارائه دهند. در این آیین نامه، قرار است روسای دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی باید در زمینمه آموزش مهارت محور کمک کنند.

وی تصریح کرد: شاید لازم باشد در دانشگاه ها دانشجویی که در رشته نظری تحصیل می کند، رشته دیگر کاربردی بخواند و فوق دیپلم مهارتی هم بگیرد، شاید نیاز است مدرک های دوگانه را ترویج کنیم. البته نیاز به پژوهش و کار کارشناسی دارد و اگر نیاز باشد باید اول به صورت آزمایشی در چند دانشگاه یا یک دانشگاه اجرا شود، نتیجه گرفته شود و بعد تسری یابد.

تلاش برای مهارت‌افزایی دانشجویان، اعطای نشان‌ عالی و جمع‌بندی سند آمایش آموزش عالی

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش گفت: ۵۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها ایجاد و طی سال گذشته هشت هزار دوره مهارت افزایی با حضور ۳۲۸ هزار دانشجو برگزار شده است.

پیمان صالحی اظهار داشت: در مورد آموزش مهارتی نهادهای مختلف سیاست گذار در کشور وجود دارند و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند.

وی یادآور شد: براساس قانون باید ظرفیت ها و برون دادها را مشخص و نهادها را همگرا کنیم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را در روز پنجم تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار می کنیم.

دبیرکل شورای عالی عتف ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان وزارت علوم را داریم که رییس آن وزیر علوم است‌ و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارت های آموزش عالی دارد.

صالحی همچنین گفت: اقدام دیگر تقسیم اولویت‌های مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای بین بازیگران این عرصه است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود.

اعطای نشان عالی دانش و تقدیر از بزرگان

دانشگاه تهران نیز شامگاه دوشنبه (۸ خرداد) میزبان مراسم اعطای نخستین نشان عالی دانش بود. رییس دانشگاه تهران در این مراسم گفت: هدف از اعطای نشان عالی ترویج علم و توسعه گفتمان علمی و تکریم عالمان است، همانطور که رهبری در فرمایشات خود مکرراً اشاره دارند اگر می‌خواهیم علم گسترش پیدا کند، باید عالم تکریم شود.

سید محمد مقیمی افزود: دانشگاه تهران و علوم پزشکی استان تهران با یکدیگر این پیمان را بسته اند که فارغ از مرزبندی های تصنعی وزارتخانه‌ای و سازمانی برای بالا بردن نام ایران عزیز همچنین تحقق تمدن نوین اسلامی که رهبری آن را ترسیم کرده‌اند، تلاش مضاعف کنند.

وی اظهار داشت: برای دستیابی به این تمدن نوین اسلامی علم باید در صدر قرار داشته باشد از این رو این دو دانشگاه تلاش می‌کنند زمینه‌ های مختلفی را به صورت مشترک دنبال کنند و اعطای نشان عالی دانش یکی از این تلاش ها است.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: هدف اساسی این آیین ترویج علم و توسعه گفتمان علمی و تکریم عالمان است همانطور که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود مکرراً اشاره دارند اگر می‌خواهیم علم گسترش پیدا کند باید عالم تکریم شود و آن زمان است که علم می‌تواند در خدمت توسعه کشور و پیشرفت جامعه باشد.

در این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یوسف خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، علیرضا منادیسفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و رضا پورحسین دبیر نشان عالی دانش برگزار شد، استادان اعظم ایرجی‌زاد، عباس بازرگان، احمدرضا دهپور، علی‌اکبر رشاد، عباسعلی زالی، حسین صفایی، سید کاظم علوی‌پناه، محمود فتوحی فیروزآباد، اردشیر قوام‌زاده، محمدمهدی کیانی، محمود مهرداد شکریه و محمدحسین نصر اصفهانی مفتخر به دریافت نخستین نشان عالی دانش کشور شدند.

تلاش برای مهارت‌افزایی دانشجویان، اعطای نشان‌ عالی و جمع‌بندی سند آمایش آموزش عالی

اجلاس دوروزه معاونان آموزشی دانشگاه‌ها

معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور نیز در این هفته شصت‌ویکمین اجلاس خود را در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران طی دو روز برگزار کردند و در آن آیین‌نامه‌های شیوه‌نامه کارگروه‌های استانی آمایش آموزش عالی را بررسی کردند تا پس از آخرین تغییرات در شورای گسترش آموزش عالی مطرح و تصویب و ابلاغ شود. افزون بر این، شیوه‌نامه‌های دیگر مرتبط با طرح تحول از جمله شیوه‌نامه ۴۰ واحد کارورزی و کارآموزی دانشجویان نیز در این اجلاس در دستور بررسی بود.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این اجلاس درباره پایه‌های تشویقی برای اعضای هیات علمی نیز گفت: این پایه‌های تشویقی تصویب و ابلاغ شده، باید همه این موارد را مرور و برای دانشجویان و اعضای هیات علمی تبیین کنیم.

محمد سلیمانی افزود: موارد مختلفی مانند شاگردپروری، تألیف کتب و فناوری در این پایه ها لحاظ شده است. دانشگاه ارومیه کتابچه‌ای از این پایه های تشویقی درست کرده است، دانشگاه های مختلف با شیوه های متفاوت فرهنگی این موضوع را اطلاع رسانی کنند. شیوه نامه انتخاب سرآمدان آموزشی، پژوهشی، فناوری، اجرایی و فرهنگی نیز تصویب شده و توجه به آن موجب تحول اساسی در دانشگاه می شود.

وی به آیین نامه جذب استعدادهای درخشان در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها اجازه جذب ۲۰ درصد از استعدادهای درخشان به عنوان استاد دانشگاه را دارند. از این ظرفیت استفاده کنید و اجازه ندهید نخبگان از دانشگاه بروند. امکان جذب از دانشگاه های دیگر نیز بر اساس آیین نامه وجود دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم نیز در این اجلاس گفت: طرح تحول آموزش عالی بر اساس بیانیه گام دوم تدوین شده است، هدف بیانیه گام دوم در نهایت تحول سازی است. رهبر معظم انقلاب قبل از بیانیه گام دوم لوازم نقش آفرینی دانشگاه ها در شکل گیری تمدن نوین ایرانی اسلامی را مطرح کردند و بر اساس آن به جلوگیری از کاهش سرعت علمی، اجرای نقشه جامع علمی، کیفیت در آموزش عالی تاکید کردند.

قاسم عموعابدینی ادامه داد: کیفیت در آموزش عالی خدشه‌دار شده است. مقام معظم رهبری پیگیری ارتباط صنعت با دانشگاه، نقش آفرینی دانشگاه در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگی ایمانی و اسلامی را گسترش نقش آفرینی دانشگاه در تمدن ایرانی اسلامی دانستند و خواستار رفع موانع این اهداف شدند.

در این اجلاس بخش های مهمی از طرح تحول را بررسی و مصوب می کنیم. مدل یادگیری هدفمند اقدامات کلیدی شکل گرفته و مصوب شده است. تمام مواردی که در اجلاس و نشست های تخصصی بحث می شود مصوب شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه ریزی معاونت آموزشی است و باید شیوه نامه ها را تدوین و اعلام کنیم. هیچ شیوه نامه ای را بدون نظر شبکه متخصصان ۱۲۰۰ نفره تدوین و ابلاغ نمی کنیم.

تلاش برای مهارت‌افزایی دانشجویان، اعطای نشان‌ عالی و جمع‌بندی سند آمایش آموزش عالی

تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام خمینی (ره)

شماری از معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رییس جهاددانشگاهی، روسای دانشگاه‌ها، اساتید دانشگاه‌ها و یاوران علمی روز سه شنبه( ۹ خرداد) به مرقد امام خمینی (ره) رفتند و با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

در بخشی از بیانیه دانشگاهیان هنگام حضور در مرقد مطهر امام خمینی آمده است: ما اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه ها ضمن بزرگداشت نام و یاد امام راحل (ره) و اعلام پایبندی به آرمان‌های آن بزرگمرد تاریخ معاصر و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری، یاد و خاطره‌ حماسه آفرینان گلگون کفن قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ را گرامی داشته و ضمن اعلام آمادگی و تلاش برای تحقق هرچه بیشتر آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و کمک به نهادهای مسوول در حل مسایل و چالش های فرهنگی جامعه به دشمنان این نظام مقدس یادآوری می‌کنیم از تجربه ناموفق سال‌های گذشته عبرت گرفته و آگاه باشند که ملت مسلمان ایران و به طور خاص دانشگاهیان این کشور با بصیرت روزافزون خویش، تحقق آرمان‌های اسلام ناب محمدی (ص) را دنبال کرده و اجازه نخواهند داد دشمنان مستکبر و منحرفان و فتنه‌ جویان وابسته به آنها، در برابر حرکت عظیم بیداری اسلامی، مانعی ایجاد کنند.

تلاش برای مهارت‌افزایی دانشجویان، اعطای نشان‌ عالی و جمع‌بندی سند آمایش آموزش عالی

اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز دوشنبه شب (۸ خرداد) از اعلام نتایج اولیه آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خبر داد.

عبدالرسول پورعباس با اعلام این خبر گفت: پس از اعلام نتایج اولیه، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون که شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است، از روز چهارشنبه مورخ ۱۰ خرداد در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قابل دریافت است و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از روز پنج شنبه مورخ ۱۱ خرداد تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی www.sanjesh.org و مطالعه دقیق دفترچه راهنما اقدام به انتخاب رشته کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: آن دسته از متقاضیان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از ۱۱ خرداد به درگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

آمادگی برای میزبانی

قائم مقام وزیر علوم، در امور بین‌المللهم در اولین نشست وزیران عضو نشست گفت‌وگوی ۱۵ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC-۱۵ Dialogue Platform) در قزاقستان گفت: خط مقدم دانش و فناوری باید در راستای ایجاد صلح و عدالت جهانی بشر کاربست یابد و کشورهای مسلمان می‌توانند با وحدت و همدلی صلح و پیشرفت را نه‌تنها برای امت مسلمان، بلکه برای آحاد بشر به ارمغان آورند.

وحید حدادی‌اصل اظهار داشت: طی سال‌های گذشته با وجود تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری بوده‌ایم که نشانه‌ای از اتکا به دانش آموختگان و دانشمندان ایرانی است. همواره آمادگی داریم این مهم را با سایر کشورهای اسلامی به اشتراک بگذاریم.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم افزود: خط مقدم دانش و فناوری باید در راستای ایجاد صلح، عدالت جهانی، آرامش و آسایش بشر کاربست یابد و کشورهای مسلمان که دین رحمت و مهربانی را در ذات خود نهادینه ساخته‌اند، می‌توانند با وحدت و همدلی صلح و پیشرفت را نه تنها برای امت مسلمان، بلکه برای آحاد بشریت به ارمغان آورند.

حدادی‌اصل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای این سازمان آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در اجرای برنامه‌های اثرگذار سازمان همکاری اسلامی و بازگرداندن عظمت تمدن اسلامی اعلام می‌دارد.

اولین نشست وزیران (OIC-۱۵) با حضور قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم؛ در قزاقستان برگزار شد.

تلاش برای مهارت‌افزایی دانشجویان، اعطای نشان‌ عالی و جمع‌بندی سند آمایش آموزش عالی

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل همچنین دیداری با خانم النعیمی وزیر آموزش عالی دولت قطر داشت، ‌وی در این دیدار خواستار ارتقای همکاری علمی دو کشور شد.

وحید حدادی اصل در دیدار با النعیمی وزیر آموزش عالی دولت قطر ضمن اشاره به حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از دولت قطر در مشکلات چند ساله منطقه‌ای، خواستار ارتقای سطح روابط علمی و فناوری دو کشور به میزانی متناسب با روابط سیاسی سطح بالای طرفین شد.

وی در این دیدار ضمن درخواست فعال‌سازی کمیته مشترک علمی و فناوری که توسط طرف ایرانی به دبیری مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی راه‌اندازی شده است، خواستار معرفی موسسه متناظر در قطر در اسرع وقت شد.

سفرا رفت‌وآمد محققان ایرانی را تسهیل کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور در محل وزارت امور خارجه دیدار کرد. وی در این نشست گفت:‌اولین انتظار من از سفیران جمهوری اسلامی ایران این است که رفت و آمد محققان ایرانی و خارج از کشور را تسهیل کنند.

محمدعلی زلفی گل در این نشست که با حضور وزرای امور خارجه و بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: بسیاری از محققان برجسته‌ ایرانی که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دنیا مشغول فعالیت هستند، تمایل دارند به وطن خود خدمت کنند؛ بنابراین باید تلاش کنیم راه‌های ارتباطی دانشمندان ایرانی مقیم خارج، با کشور حفظ و تقویت شود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی دارد، گفت: دیپلماسی علمی در عین اینکه بسیار کم‌خرج است، منافع و مزایای زیادی برای کشور دارد. مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم آمادگی دارد تا برای گسترش دیپلماسی علمی ایران در دنیا با سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور همکاری کند.

وزیر علوم تصریح کرد: دیپلماسی علمی روابط ملت‌ها و دولت‌ها را محکم تر می‌کند و از مرزهایی که محل رفت و آمد دانشمندان و بازرگانان است، سرباز عبور نمی کند.

تلاش برای مهارت‌افزایی دانشجویان، اعطای نشان‌ عالی و جمع‌بندی سند آمایش آموزش عالی

اینترنت و کنکور؛ سوال خبرنگاران

زلفی‌گل روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت هم با خبرنگارانی روبرو شد که در مورد قطعی اینترنت از وی پرسیدند. وزیر علوم در پاسخ به این سوال گفت: وزیر ارتباطات کمک خواهد کرد تا در روز برگزاری کنکور در حوزه‌های امتحانی امنیت کامل وجود داشته باشد.

وزیر ارتباطات نیز با اشاره به نظر وزیر علوم گفت: راه کمک، قطعی اینترنت نیست بلکه استفاده از راهکارهای دانش‌بنیان است.

زارع‌پور تصریح کرد: فناوری‌هایی را به‌کار خواهیم گرفت که بدون ارتباط با شبکه سلولار و سیار می‌توان ارتباط برقرار کرد تا با تجهیزاتی که هرگونه سیگنالی را که آشکار می‌کند، هر نوع ارتباط داوطلبان رصد و مقابله شود.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: راهکار تأمین امنیت برگزاری آزمون قطع اینترنت نیست.

میزبانی دانشگاه علامه از همایش بین‌المللی معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز

دبیر علمی همـایش بین‌المللی معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان هم روز چهارشنبه از برگزاری این زویداد در روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد.

حسام الدین خلعتبری درباره اهمیت برگزاری این همایش در سطح ملی و بین المللی گفت: با توجه به رویکرد و برنامه راهبردی دانشگاه علامه طباطبائی که تحول در علوم انسانی است زمینه مناسبی برای برگزاری همایش در این حوزه فراهم شد. برگزاری این همایش نقطه آغازی برای شناسایی و ساماندهی دانشمندان و متخصصان و تدارک همایش های تخصصی تر در حوزه علوم انسانی و معارف نبوی و اسلامی در آینده است.

وی با بیان اینکه همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» در ۱۲ محور اصلی و تخصصی برگزار می شود، افزود: «معارف نبوی چالش های حقوقی و سیاسی»، «معارف نبوی و اقتصاد»، «توسعه و رشد اقتصادی و معارف نبوی»، «عدالت اقتصادی و معارف نبوی»، «معارف نبوی و ارتباطات»، «معارف نبوی بازار و سرمایه»، «بررسی و طراحی ابزار جدید بر اساس آموزه های نبوی»، «معارف نبوی و مدیریت»، «معارف نبوی روانشناسی و علوم تربیتی»، «معارف نبوی و الهیات و معارف اسلامی»، «معارف نبوی ادبیات و هنر» و «معارف نبوی؛ جامعه و اجتماع»، محورهای اصلی این همایش هستند که هر کدام از این محورها، چندین محور فرعی دارند.

این همایش در روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ با حضور صاحب نظران و اندیشمندان در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود. تعداد ۱۸۰ چکیده و مقاله از کشورهایی نظیر تونس، اندونزی، آمریکا، پاکستان، ترکیه، عراق و سوریه به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد، نزدیک به ۱۳۰ مقاله برای ارائه در همایش مورد تایید قرار گرفته است.

نام‌نویسی داوطلبان شرکت در مصاحبه آزمون دکتری آزاد

مهلت نام‌نویسی از داوطلبان شرکت در مصاحبه آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی روز چهارشنبه ۱۰ خرداد پایان یافت. داوطلبان راه‌یافته به مرحله مصاحبه علمی تا چهارشنبه فرصت داشتند برای شرکت در مصاحبه به سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به نشانی http://azmoon.org مراجعه و نسبت به نام نویسی اقدام کنند.

متقاضیانی که حداقل در یک رشته محل حدنصاب نمره علمی لازم برای مصاحبه را کسب کرده‌اند، در صورت تمایل به نام نویسی و شرکت در مصاحبه، باید ۳۱ خرداد با مراجعه مجدد به کارنامه نسبت به تکمیل فرم مشخصات بررسی صلاحیت عمومی داوطلبان آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ اقدام کنند؛ چرا که در صورت عدم تکمیل فرم مربوطه، از گزینش نهایی حذف می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha