تداوم روابط راهبردی هند و آمریکا با وجود اختلاف بر سر اوکراین

تهران- ایرنا- سفیر جدید آمریکا در هند، با بیان این که روابط میان این دو کشور همیشه قوی بوده است، گفت: اختلاف بر سر مسئله اوکراین، مانع گسترش روابط ما نخواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، سفیر جدید آمریکا در دهلی نو گفت: دوستی بین آمریکا و هند هرگز قوی‌تر از وضعیت امروز نبوده است و اختلافات بر سر جنگ اوکراین مانعی برای روابط بین این دو نخواهد شد.

«اریک گارستی» گفت: هند به حفظ سقف قیمت نفت روسیه که توسط گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا در اواخر سال گذشته برای جلوگیری از دسترسی روسیه به بودجه برای جنگ با اوکراین اعمال شده بود، کمک کرده است.

گارستی به کانال خبری سی ان ان ۱۸،گفت: ما صحبت در مورد جنگ بی‌دلیل روسیه علیه اوکراین را متوقف نخواهیم کرد و با وجود توافق نداشتن با هند، نمی‌خواهیم این رابطه را خدشه‌دار کنیم زیرا می دانیم که می توانیم با هم به انجام کارهای مشترک ادامه دهیم.

دهلی نو از محکوم کردن متحد قدیمی خود روسیه به دلیل جنگ اوکراین امتناع کرده و تجارت خود با مسکو را به سطوح بی سابقه ای افزایش داده است که بیشتر به دلیل واردات نفت ارزان از روسیه است.

این کشور انتقادات کشورهای غربی را نپذیرفته و گفته که از منافع خود در خرید نفت روسیه دفاع می کند که بیشتر آن کمتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه است.

گارستی اظهار داشت: منعی برای خرید نفت با سقف قیمت تعیین شده وجود ندارد و مشارکت هند در واقع این هدف را برای ما محقق می کند.

واشنگتن برای تعمیق روابط با هند تلاش می کند و جو بایدن، مشتاق تقویت روابط با هند به عنوان بخشی از تلاش خود برای پیروزی در رقابتی است که او به عنوان رقابت بین جوامع آزاد و دیگر کشورها، به ویژه چین مطرح کرده است.

وی افزود: روابط دفاعی و راهبردی بین دو کشور ادامه خواهد یافت و واشنگتن، در برابر پکن در کنار دهلی نو خواهد بود.

روابط بین هند و چین پس از درگیری مرزی در سال ۲۰۲۰ بین نیروهایشان که در آن ۲۴ سرباز کشته شدند، به بدترین حالت خود در دهه های اخیر رسیده است.

گارستی اضافه کرد: هند می تواند روی دوستی و روابط استراتژیک آمریکا حساب کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha