همزمانی میلاد خجسته امام رضا(ع) و چهارشنبه زیارتی خاص مشهدی‌ها

مشهد- ایرنا- امسال سالروز میلاد امام رضا(ع) با چهارشنبه زیارتی بارگاه منور رضوی همزمان شده است و آستان کرامت این حضرت در این روز خاص به وسعت یک شهر به روی دلدادگان و شیفتگان این صحن و سرا آغوش گشوده و خادمان نیز میزبانی شایسته از زائران و مجاوران این صحن و سرا بجای می‌آورند.

به گزارش ایرنا، زیارت ائمه را در هر یک از روزهای هفته می توان قرائت کرد. اما بنا بر سنتی خاص هر یک از روزهای هفته را به چند تن از امامان معصوم (ع) اختصاص داده اند که از میان روز چهارشنبه به نام امام کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) خوانده شده است و ۱۱ ذی القعده مصادف با روزی تاریخی برای مردم مشهد و چه بسا برای ایران اسلامی است، روزی پرشور و شادمانی برای محبان اهل بیت(ع) در آستان کرامت حضرت امام رضا(ع) در دهه ای که با سالروز میلاد خواهر بزرگوار ایشان آغاز و به سالروز میلاد آن امام همام ختم می شود.

از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده که بیان داشتند: "مردی از فرزندان من در زمین خراسان به زهر ستم و دشمنی شهید خواهد شد، که نام او موافق نام من و نام پدرش موافق نام موسی بن عمران باشد، هر کس او را در آن غربت زیارت کند، خداوند متعال گناهان گذشته و آینده‌ او را بیامرزد، اگر چه به عدد ستاره‌های آسمان و قطره‌های باران و برگ درختان باشد".

در این روز خجسته و سالروز میلاد شمس توس، امام رئوف علی بن موسی الرضا(ع) عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) را در پناه مهر، رافت و کرامت خویش جای می دهد، سقف این منزل آسمانی است که از نور معنویت مضجع شریف ثامن الحجج(ع) روشن می شود و زائرانش دوستان پیامبران الهی و ائمه معصوم(ع) هستند که این حرم و آستان را محلی برای ادای احترام و عرض ارادت به ساحت مقدس آن امام می دانند و آنچنان که شایسته است ارادت خود را بدو ابراز می کنند.

آستان کرامت حضرت رضا(ع) در این دهه سراسر شور و شعور، انسان را به بزرگ منشی و قرب الهی نزدیک و از پستی و زشتی دور می کند، خادمان بارگاه منور حضرت نیز با خدمت کریمانه، دوستی و مودت را بین زائران و مجاوران فزونی می بخشند، به ویژه در روز میلاد ولی نعمتشان که همگی به خط شده و جشنی عظیم را در آستان سراسر کرامت آن حضرت برپا داشته و میزبانی می کنند، گلاب پاشی های آنان با گلاب ناب نذری کاشان، صورت هر زائری را به عطر رضوی متبرک می کند. چایخانه حضرت نیز در این روز بیش از گذشته خدمت رسانی کرده و کام تشنه زائران را سیراب می نماید.

همزمانی میلاد خجسته امام رضا(ع) و چهارشنبه زیارتی خاص مشهدی‌ها

موکب هایی در برخی ورودی های حرم مطهر رضوی مستقر شده اند که انواع نوشیدنی های سرد و گرم و میان وعده را میان زائران، به ویژه آنان که از بامداد علی‌الطلوع عزم حرم مطهر رضوی کرده اند، توزیع می کنند، چرا که چهارشنبه روز زیارتی آن حضرت است و مردم شهر مشهد به پاس سنتی دیرین همچون دیگر چهارشنبه های زیارتی به حرم مطهر مشرف می شوند.

آستان سراسر نور حضرت رضا(ع) در این روز خجسته به میمنت بزرگترین جشن سال که میلاد ابالحسن (ع) است خوان کرامتی به وسعت جهان پهن کرده است، هر کس به میزان عشقی که به این صحن و سرا دارد از این خوان خوشه برمی چیند، چون می داند که این سفره چه حاجتها روا داشته و چه نومیدی هایی را به امید بدل کرده است، اینجا ملجاء درماندگانی است که تنها به امید آن سر بر آستان کرامتش می گذارند و دلشان آرام می شود.

آستان قدس رضوی همچون سالهای گذشته با تدارک برنامه هایی متنوع برای زائران در ایام دهه کرامت، بسترساز شادمانی معنوی و همبستگی بیشتر بین مومنان شده و با خدمتی کریمانه، پذیرای زائران از گوشه و کنار جهان است.

قدمت برپایی جشن و سرور در حرم شمس الشموس به دوره قاجار باز می گردد که اسناد آن نیز در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود، براساس این اسناد، در دوره قاجار جشن میلاد امام رضا(ع) با آداب و رسوم ویژه‌ای در روز یازدهم ذی القعده برگزار می‌شده که در قالب "مجلس سلام" بوده و برگزاری آن به طور رسمی با حضور متولی‌ باشی و والی خراسان در ایوان طلای صحن عتیق انجام می گرفته است.

امروزه شاید مجلس سلام به آن شکل و شمایل برگزار نشود اما جشن های عرض ارادت در شب میلاد حضرت ثامن الائمه برگزار و در شب دوازدهم ذی القعده نیز تکرار می شود و البته این عرض ارادت ها به اشکال مختلف انجام می گیرد.

چناناکه در اسناد قاجاری آمده در مجلس سلام با شربت و شیرینی از مهمانان پذیرایی می‌شده و همواره با چراغانی و اهدای تبرکی همراه بوده است که کانون جشن در ایوان طلای صحن انقلاب بوده و مراسم مخصوص شخصیت‌ها و سران حکومتی نیز در تالار تشریفات حرم مطهر با برنامه‌هایی همچون تلاوت قرآن توسط صدرالحفاظ، مدیحه‌سرایی ملک‌الشعرای وقت و قرائت خطبه برگزار می‌شده است و افزون بر این براساس اسناد موجود، نواختن کُرنا یا نقاره به دست نقاره‌چیان به نشانه عرض تهنیت و شادباش، و دادن خلعت به برخی کارکنان آستان از جمله خطیب روز جشن، از دیگر اموری بوده که انجام می‌ گرفته است.

امروز نیز همزمان با شب میلاد امام رضا(ع) نقاره ها نواخته می شوند و طنین صدای آن در کل بارگاه منور رضوی طنین می اندازد، بامداد روز میلاد پرچم گنبد طلای حرم تعویض می شود و آیین صفه و قرآن خوانی خدام رضوی صبح روز میلاد انجام می شود و خادمان، احترامی خالصانه نسبت به حضرت دوست دارند و به سبک و سیاق این آستان آداب این روز را بجا می آورند.

همزمانی میلاد خجسته امام رضا(ع) و چهارشنبه زیارتی خاص مشهدی‌ها

در این روز، جشن ها و آیین های شادباش و معنوی ملهم از آموزه های رضوی در آستان رضوی و به تبع آن در سراسر ایران اسلامی و حتی خارج از کشور به یمن قدوم این مولود نورانی برگزار می شود، اما مراسم امروز - چهارشنبه- در حرم مطهر رضوی با سخنرانی یکی از سخنوران بارگاه در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر ادامه یافته و یکی از مداحان حرم به مولودی خوانی پرداخت، در ادامه نیز زائران و مجاوران از اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم، نغمه خوانی ابوالفضل مشکینی و مولودی خوانی جعفر ملائکه بهره‌ بردند.

پس از اقامه نماز ظهر و عصر، بخش دوم مراسم جشن روز میلاد با قرائت زیارت امین الله و مولودی خوانی حاج احمد واعظی، آغاز شده است که در این محفل نورانی حجت‌الاسلام‌ دکتر ناصر رفیعی به بیان فضایل و کرامات امام هشتم شیعیان پرداخته است، اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم و مولودی‌خوانی سیدعلی حسینی نژاد از مداحان حرم مطهر رضوی پایان بخش جشن روز میلاد خواهد بود.

آیین سالروز میلاد امام رضا(ع) آنجا به اوج خود می رسد که زائران پیاده که حرکت خود را از ابتدای دهه کرامت آغاز کرده بودند، امروز به این صحن و سرا می رسند که تاکنون شمار آنان به بیش از ۱۳ هزار نفر رسیده است، آنان به محض رسیدن به حرم در جمع هیاتهای مذهبی قرار گرفته و در مراسم مولودی خوانی و مدیحه سرایی شرکت می کنند، افزون بر این به یمن چهارشنبه زیارتی امام رضا(ع) اغلب دوستداران آن حضرت از روستاهای نزدیک مشهد از بامداد حرکت خود را آغاز کرده اند که تا شب به این آستان رسیده و آیین زیارت حضرت دوست را در چهارشنبه زیارتی اش به کمال می رسانند.

به گزارش آستان قدس رضوی، مراسم شام ولادت امام مهربانی‌ها چهارشنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۹:۴۰ با مولودی خوانی سعید حدادیان در صحن پیامبر اعظم(ص) آغاز می‌شود و پس از دکلمه خوانی نوجوان محمدرضا حسین زاده، عاشقان اهل‌بیت(ع) از سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی بهره‌مند می‌شوند.

همخوانی گروه سرود گلدسته‌های حرم، شعرخوانی آیینی توسط ایوب پرندآور، مولودی خوانی آقایان رسول میثمی، اسماعیل مشکینی، مهدی پاینده فر، محمد جعفرنژاد و ابراهیم قانع و ... از دیگر برنامه‌های این جشن است که زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) از فیوض آن بهره‌مند می شوند.

جشن دوستداران آن حضرت امشب ختم دهه پرکرامت رضوی خواهد بود که شور و شیفتگی زائران و مجاوران در بارگاه رضوی به اوج خواهد رسید و چه دیدنی است این شور و شعف دلدادگان رضوی.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha