تالاب پیرسلمان اسدآباد احیا شده است

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: تالاب طبیعی پیرسلمان در شهرستان اسدآباد با اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان لایروبی و احیا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیده مریم محمدی روز سه شنبه در نشست اعضای کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اسدآباد در محل تالاب پیرسلمان بیان کرد: تالاب پیرسلمان اسدآباد با وجود وسعت کم اما در خشکسالی و تنگناها فرصتی مغتنم است و در فصل های پربارش سال این تالاب طنین انداز صدای پرندگان و محل تجمع پرندگان مهاجر است که زندگی و حیات را برای ما زنده می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت مناسب این تالاب، ۲۰۰ میلیون تومان برای لایروبی، ایجاد دریچه و افزایش وسعت این تالاب هزینه شد و هم اینک پیرسلمان به عنوان تالابی زنده به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه محیط بانان در حال پاسداری از تنوع زیستی استان هستند اظهار داشت: در بحران آبی استان و به ویژه شهرستان اسدآباد، اجازه کشت دوم محصول کاری غیرعلمی و غیرمنطقی است.

محمدی گفت: تعامل مجموعه دستگاه ها با اداره محیط زیست شهرستان اسدآباد مناسب بوده و نتیجه این هم افزایی، زنده و پر آب شدن تالاب پیرسلمان است به گونه ای که هم اینک این منطقه میزبان سامان عشایری است.

وی بیان کرد: یکی از اصلی ترین فاکتورها در مدیریت شهری جوامع مختلف، مدیریت صحیح پسماند است و بی توجهی به این مولفه تبعات منفی زیادی از جمله انباشت زباله و نمایان شدن چهره ای زشت از مناطق به همراه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: انتقال پسماند شهرستان همدان به سایت دفن زباله همدان در طرح جامع پیش بینی و مصوب شده است چنانچه مسئولان شهری نسبت به این موضوع نقدی دارند باید درخواست خود را مکتوب ارائه داده تا در کارگروه مدیریت پسماند در این باره تصمیم گیری شود.

محمدی تاکید کرد: انتقال پسماند از اسدآباد به مرکز استان یک مزیت برای این شهرستان محسوب می شود چرا که مدیریت پسماند کاری بس دشوار و سخت است.

وی یادآوری کرد: طرح جامع مدیریت پسماند ابتکار وزارت کشور بود که به استانداران ابلاغ شد و هدف از تهیه این طرح ایجاد تمرکز در مدیریت و دفن پسماند های خرد در استان ها بود تا بتوان برای این موضوع نیز سرمایه گذار جذب کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه پسماند دور ریز نیست بلکه طلای کثیف است افزود: باید با راه اندازی سایت پسماند به سمت مدیریت اصولی، بازیافت و پردازش زباله پیش رفت.

تالاب پیرسلمان اسدآباد احیا شده است

محمدی خاطر نشان کرد: طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماند عادی برعهده شهرداری، پسمانده های خارج از محدوده شهری بر عهده بخشداری و داخل روستا بر عهده دهیاری ها است البته دهیاری ها و بخشداری ها نیرو و امکانات لازم برای مدیریت پسماند را ندارند بنابراین این ماده قانونی باید بازنگری و اصلاح شود.

وی مثال زد: جمع آوری و ساماندهی زباله و پلاستیک های رها شده در حاشیه جاده ها بر عهده راهداری و بخشداری است اما این ۲ نهاد همواره به علت نبود بودجه، امکانات و نیروی لازم این تکلیف را به خوبی انجام نمی دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان آموزش و فرهنگسازی را لازمه مدیریت و کاهش تولید پسماند دانست و گفت: سرانه تولید زباله در جهان روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم به ازای هر نفر است که این رقم در کشورمان ۸۰۰ گرم است که تداوم این رویه موجب هدر رفت بودجه، منابع و انرژی می شود.

استان همدان دارای ۲۷ تالاب طبیعی و مصنوعی است که تالاب پیرسلمان با بیش از چهار هکتار مساحت در فاصله۲۰ کیلومتر شهر اسدآباد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha