هدف دشمن، قراردادن ایرانیت درمقابل اسلامیت است

دزفول-ایرنا- عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : هدف دشمن، قراردادن ایرانیت در مقابل اسلامیت است در حالی که هویت سازی نسل جوان به عنوان یکی از دغدغه‌های کشور در دستور کار کمیته فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمد نوید ادهم روز چهارشنبه
در نشستی که با حضور اعضای کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن جلسات دانشگاه جندی شاپور دزفول برگزار شد، افزود: اقدامات خوبی در زمینه فرهنگی در سال‌های اخیر انجام شده که برگزاری
کنگره جندی شاپور یکی از این موارد است.
وی ادامه داد: سه دوره کنگره جندی شاپور برگزار شد که ۲ دوره حضوری و یک دوره مجازی بود؛ دوره چهارم نیز قرار است اسفندماه برگزار شود.
این عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری نشست‌هایی در این خصوص گفت: ابهامات مطرح شده باید برطرف و هم افزایی شود تا کنگره بعدی با بیشترین دستاورد برگزار شود.
وی ادامه داد: کمیته فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی این کنگره را از منظر فرهنگی و تمدنی دنبال می‌کند و در پی تقویت فرهنگ ایرانی است تا فرزندانمان به ایرانی بودن خود افتخار کنند و این باور، ظرفیتی برای حرکت به سوی تمدن ایرانی و اسلامی در آنها ایجاد کند.


ادهم اظهارکرد: بیشتر از اینکه به بخش سخت افزاری اهتمام داریم به بخش فرهنگی جندی شاپور فکر می‌کنیم تا از این میراث کم نظیر در صحنه جهانی در هویت سازی نسل جوان استفاده کنیم و پلی برای رسیدن به هدف بسازیم.
وی افزود: باید مشخص شود هدف از برگزاری کنگره چیست و چگونه برگزار می‌شود و با چه ساختار و ساز و کاری قرار است برگزار شود.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید دید احیای شهر علمی جندی شاپور چه اقتضائات دارد و چگونه می‌توان ظرفیت‌های ملی و فراملی را پای کار آورد؛ برای تصمیم گیری بهتر باید
تبادل نظر شود و به اقتضای بزرگی جندی شاپور باید کارها بزرگ دیده شوند.

هدف دشمن، قراردادن ایرانیت درمقابل اسلامیت است
ادهم به دغدغه دکتر ولایتی مسوول کمیته فرهنگ و تمدن درخصوص برگزاری کنگره جندی شاپور اشاره کرد و گفت: از این ظرفیت باید حداکثر استفاده را ببریم‌ و کاری در شان جندی شاپور انجام شود.
این عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و نقشه دشمنان در سال‌های اخیر را قراردادن هوشیارانه ایرانیت در مقابل اسلامیت دانست و افزود: می‌خواهند چنین جلوه دهند که حاکمیت ایران فقط از اسلامیت حمایت می‌کند و به ایرانیت کاری ندارد در حالی که شخصیت مذهبی چون دکتر ولایتی از جندی شاپور حمایت می‌کند و خواستار اجرای مطلوب این کنگره است.
وی با تاکید بر اینکه باید همه ظرفیت‌ها را برای برگزاری هرچه بهتر کنگره جندی شاپور به میدان بیاوریم، ادامه داد: اهداف کنگره باید مکتوب و هرآنچه از جندی شاپور گفته می‌شود زنده شوند.
ادهم اظهار کرد: دانشگاهی که یکهزارو ۷۰۰ سال از عمرش گذشته و قدمتی جهانی دارد باید زنده نگه داشته شود و جزو اهداف ما باشد.
وی افزود: اقدامات لازم باید در درون شهرستان و استان با مسوولیت دانشگاه جندی شاپور دزفول انجام شود البته این مشکلات نیازمند ستاد ملی است که دکتر ولایتی به طور جد پیگیر این موضوع است.

این عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: باید ستاد یا شورایی تشکیل شود که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و با دستور رئیس جمهور کارها دنبال شوند.
وی با تاکید بر اینکه عده ای دغدغه مند باید به دنبال کار باشند، افزود: شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متولی کار باید مسوولانه موارد را پیگیری کنند و ساختاری در سطح ملی، استانی و منطقه ای تشکیل شود.
دبیر کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: احیای جندی شاپور و زنده سازی دقیق دانشگاه باید مشخص و تصویری از آن دیده شود.
طرح احیای جندی شاپور تدوین شود
این عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در برنامه هفتم ردپای احیای جندی شاپور بیاید، اظهار کرد: باید رشته جندی شاپور شناسی را در دانشگاه‌های مشخصی راه اندازی کنیم.
وی افزود: با نظر موافق اعضا در دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دیگر رشته یا مرکز جندی شاپور شناسی راه اندازی و جزو چشم انداز کارمان شود.

هدف دشمن، قراردادن ایرانیت درمقابل اسلامیت است

مجوز سایت موزه جندی شاپور اخذ شد

مدیر گروه فرهنگی سازمان ملی یونسکو نیز با اشاره به پیشینه جندی شاپور دزفول گفت: مجوز سایت موزه جندی شاپور دزفول از شورای بین المللی موزه ها اخذ شد.

عبدالمهدی مستکین به اهمیت علم اندوزی اشاره کرد و افزود: مکان رویداد برای یونسکو فوق العاده مهم است در واقع برنامه‌ها باید از پایتخت تمرکز زدایی شوند.
وی با بیان اینکه شکوه فرهنگ و عظمت ایران زمین در شهرهای مختلف از جمله یزد، سپاهان، اصفهان، کرمان و خراسان قابل مشاهده است، افزود: نخستین جشنواره زبان فارسی و هویت ملی با محوریت یعقوب لیث در دزفول (از زادگاه تا بارگاه) برگزار خواهد شد.

مدیر گروه فرهنگی سازمان ملی یونسکو گفت: ادامه کاوش‌های جندی شاپور را با هماهنگی پژوهشگاه و اختصاص اعتبار ادامه خواهیم داد.
وی با بیان اینکه مجوز سایت موزه جندی شاپور از شورای بین المللی موزه‌ها گرفته شد، افزود: باید مکان مناسبی برای این موزه در دزفول مشخص کنیم.
مستکین با تاکید بر اینکه جندی شاپور پیوند بین ایرانیت و اسلامیت است، اظهارکرد: جندی شاپور ۴۰۰ سال قبل از اسلام و ۴۰۰ سال بعد از اسلام وجود داشته است.

وی افزود: برخی‌ها می‌خواهند بگویند جندی شاپور نماد ایرانیت است حال آنکه ۴۰۰ سال بعد از اسلام این دانشگاه ادامه داشته است.

مدیر گروه فرهنگی سازمان ملی یونسکو، جندی شاپور را نماد طبابت و حکمت دانست و بیان کرد: این آمادگی را در یونسکو داریم تا اقدامات لازم برای مکان یابی موزه جندی شاپور انجام شود.

یک عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: هدف از تشکیل کمیته فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت هویت ایرانی اسلامی با مخاطبین در همه سن و با هرگونه سطح سواد بود.
فرید قاسم لو افزود: وظیفه این کمیته ارائه سیاست های کلی فرهنگی در کشور، پایش این فعالیت‌ها و ارائه برنامه‌هایی برای سرو سامان دادن به این پژوهش‌ها و اینگونه سیاست‌های فرهنگی بود.
وی ادامه داد: نخستین فعالیت این کمیته
ورود مباحث مربوط به فرهنگ و تمدن اسلامی به کلیه کتاب‌های درسی مخاطبان آموزش و پرورش بود.

این عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کمیته موفق شد به بیش از ۲۰۰ کتاب درسی داده هایی مربوط به فرآیندها، مولفه‌ها و المان‌های فرهنگی و هویت ساز برای تمام مخاطبان آموزش و پرورش از کلاس سوم ابتدایی تا پایان دوره متوسطه ارائه کند.
وی ادامه داد: فعالیت‌های کمیته فرهنگ و تمدن رشد کرد به صورتی که به زودی مهمترین کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی شناخته خواهد شد که عمده این فعالیت‌ها برگزاری هفت همایش بین الملی از جمله کنگره جندی شاپور و حمایت از ساخت مجموعه وسیعی کتاب با محور فرهنگ و تمدن اسلامی ایران، حمایت از آماده سازی مجموعه وسیعی از پایان نامه‌ها، راه اندازی گفت وگوهای ایرانی - اروپایی با محوریت معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی از زبان متخصصان خارج از این تمدن، انتشار ۱۴ عنوان تمبر که هر کدام با هدف معرفی یک فعالیت فرهنگی کوچک و بزرگ بود.
وی راه اندازی نمایشگاه های استانی در زمینه معرفی دستاوردهای تمدن ایرانی اسلامی را از دیگر اقدامات این کمیته دانست.

به گزارش ایرنا، تعدادی از اعضای کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در دزفول از آثار تاریخی چون جندی شاپور دیدن کردند.

دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجا مانده در عصر ساسانیان در یکهزار و ۷۵۰ سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می‌شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت شهر تازه تاسیس جندی شاپور واقع است.
آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha