۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۱۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85128138
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

عدم سرمایه‌گذاری در فناوری کوانتومی سبب عقب‌ماندگی کشور در دهه آینده می‌شود

اصفهان-ایرنا - دبیر همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی گفت: اگر اکنون برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های کوانتومی در کشور اقدام نشود ۱۰ سال آینده را از دست می‌دهیم و در این زمینه از دنیا عقب می‌مانیم.

فناوری کوانتومی(Quantum technology) یکی از زمینه‌های نوظهور فیزیک و مهندسی بشمار می‌آید که بر اصول مکانیک کوانتومی متکی است و در بخش‌های مختلف مانند حسگرها، رمزنگاری و شبیه‌سازی کاربرد دارد. در فیزیک به کمترین مقدار ممکن از یک کمیت، مقدار پایه یا یک کوانتوم آن کمیت می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مُسلم زارعی روز چهارشنبه در دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی در اصفهان افزود: فعالیت در زمینه فناوری های کوانتومی به سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز دارد و لازم است از هم‌اکنون برای ایجاد زیرساخت لازم در بکارگیری فناوری‌های کوانتومی در کشور، برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری شود.

زارعی با بیان‌اینکه سرمایه‌گذاری زیادی توسط کشورها در زمینه کوانتوم بمنظور ایجاد زیرساخت‌ها، مراکز تحقیقاتی و حمایت از شرکت های فناور و پژوهشگران در حال انجام است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشاندهنده اهمیت این شاخه نوظهور و بین رشته‌ای است.

به گفته وی، حتی کشورهای همسایه مانند قطر و امارات نیز برای فناوری‌های کوانتومی در حال سرمایه‌گذاری هستند بطوریکه در سال‌های آینده به رقیبان جدی ایران تبدیل خواهند شد.

دبیر همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی خاطرنشان کرد: در کشورمان نیز مقرر است فعالیت‌های عرصه کوانتوم در شورایی در سطح عالی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه فناوری‌های کوانتوم در بخش های مختلف از جمله تولید سنسورهای(حسگرها) بسیار دقیق، صنایع دفاعی، دریانوردی، فناوری های برتر، رایانه های کوانتومی و پزشکی کاربرد دارد، اضافه کرد: با استفاده از این فناوری‌ها اتفاق های بزرگی در سال‌های آینده در دنیا خواهد افتاد.

زارعی همچنین با تاکید براینکه اصفهان، توانایی بالایی برای تبدیل شدن به قطب فناوری‌ها و پژوهشی‌های کوانتومی کشور را دارد، گفت: اصفهان ظرفیت زیادی در این زمینه مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان، صنایع بزرگ و نیروی انسانی دارد و خوشه کوانتوم بین دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان و مالک اشتر تشکیل شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دومین همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی در اصفهان گفت: این رویداد توسط دانشکده‌های فیزیک و مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت مجموعه‌های علمی و پژوهشی مختلف کشور از امروز در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز بکار کرد و تا فردا ادامه دارد.

وی با اشاره به استقبال خوبی که از این رویداد شده است، اضافه کرد: ۱۹ سخنران از ۱۵ دانشگاه کشور در این همایش به ارائه جدیدترین دستاوردها و یافته‌های علمی در باره فناوری‌های کوانتوم می‌پردازند.

زارعی اظهار داشت: در این همایش "نشست کوانتم اصفهان "با حضور مدیران بخش های مختلف کشور و استادان دانشگاه با هدف تبادل نظر در باره سیاستگذاری برای حمایت هدفمند از پژوهش‌های کوانتومی برگزار می شود که این نخستین بار است که مدیران و دانشگاهیان در کنار یکدیگر این موضوع را بررسی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، دومین همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی با هدف انتقال تجربه بین پژوهشگران و متخصصان حوزه‌های مختلف مربوط به فناوری‌های کوانتومی، شبکه‌سازی و برقراری همکاری‌های علمی و فناورانه بین بخش‌های دانشگاهی و صنعتی کشور و سیاستگذاری در حوزه کوانتومی امروز چهارشنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و تا پنجشنبه ۱۱ خرداد ادامه دارد.

محورهای این همایش شامل اپتیک کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی، سنسورهای کوانتومی، شبیه‌سازی کوانتومی، محاسبات کوانتومی و مخابرات کوانتومی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha