معاون دادگستری خراسان رضوی: کارآفرینان می‌توانند از فرار مغزها جلوگیری کنند

مشهد-ایرنا- معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران کارآفرین، می‌توانند با ایجاد شرایط مناسبی از فرار نخبگان و مغزها جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا، سید امیر مرتضوی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای رسیدن یک نخبه به جایگاه کنونی زحمات زیادی در کشور کشیده شده است، افزود: نخبگان علاقه بسیاری برای فعالیت علمی و تولیدی در کشور دارند و نیاز است تا به آنها توجه بیشتری شود و شرایط جذب و حضور آنها در صنایع استان فراهم شود.

وی با اشاره به بازدید خود از شرکت دانش‌بنیان "پرتو صنعت پاژ" ادامه داد: جلوگیری از فرار مغزها و مهاجرت نخبگان از گامهای دیگری است که این شرکت برداشته است و جای تقدیر بسیار دارد، این شرکت با فراهم کردن مشوقهایی ضمن جلوگیری از خروج آنها از کشور باعث حضور برخی دیگر از افراد نخبه ایرانی ساکن کشورهای دیگر در مشهد شده است.

معاون قضایی رییس دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد: واحدهای تولیدی نیز با جذب نخبگان و جوانان کارکردهای اجتماعی خود را عملی می‌کنند و برخی از این شرکت ها اکنون نشان داده اند که فقط به فکر تولید نیستند بلکه به دنبال کاهش آسیب و ارائه خدمات به جامعه نیز هستند.

او ادامه داد: با جذب نیروی کار جوان و ایجاد انگیزه برای نخبگان شاهد کاهش ناهنجاری در سطح جامعه هستیم و بر همین رویکرد دستگاه قضایی این شرکت ها را مورد حمایت خود قرار می دهد، زیرا آنها در سنگر اقتصادی و اجتماعی در حال خدمت به نظام هستند و ما باید نگرانی ها و دلواپسی های آنها را کاهش دهیم.

قائم مقام ستاد پیگیری دستورالعمل اجرایی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی بیان کرد: قوانین موجود در عرصه فناوری نیاز به کارشناسی مجدد دارد و باید با ایجاد جلساتی با حضور شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به رفع چالش‌ها و پایه گذاری قوانین جدید کمک کنیم.

او اضافه کرد: وقتی یک کارآفرین با روحیه جهادی مشغول به تلاش در کشور است باید به او کمک شود تا در مسیر فعالیت تولیدی خود با چالش های کمتری روبه رو شود.

مرتضوی گفت: شرکت های تولیدی باید در مسیر حرکت خود از توقف بپرهیزند و همزمان با حرکت سعی در شناسایی مشکل و حل آن داشته باشند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید بسیاری بر این دارند که مشکلات موجود در کشور با کمک مردم حل شود که یکی از اقشار مهم مردمی نیز کارآفرین‌ها هستند.

معاون دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: این آمادگی در مجموعه قضایی استان وجود دارد تا دغدغه صنایع دانش بنیان با هدف جلوگیری از خسارتهای مادی و معنوی مورد پیگیری قرار گیرد.

او بیان کرد: همچنین شرکت پرتو صنعت پاژ توانسته است یک واحد غیرفعال و راکد را در استان دیگری با اهتمام، دغدغه و نگرانی که داشته است، با حمایتهای خود دوباره فعال کند تا در چرخه اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد.

مرتضوی گفت: از دیگر اقدامات این شرکت تلاش در حوزه تامین نیازهای فولادی کشور است که ضمن جلوگیری از خروج ارز، کاربردهای بسیاری دارد و اقدامات خوبی در بومی کردن کمپرسورها انجام داده‌ است تا کشورمان از واردات آن قطعات، بی نیاز شود.

وی ادامه داد: این شرکت هم اکنون در مجموعه های تولیدی خود بیش از ۶۰۰ نفر را مشغول به کار کرده است و اکنون با در اختیار گرفتن زمین مناسبی می تواند با راه اندازی خطوط جدید تولیدی، منجر به افزایش اشتغالزایی شود.

بخش خصوصی حلقه ارتباط بین منابع طبیعی و نخبگان

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: باید بین منابع طبیعی کشور و نخبگان ارتباط صحیحی ایجاد شود، حلقه مفقوده این زنجیره در دست بخش خصوصی قرار دارد تا مسیر علم تا قدرت و رسیدن به ثروت، تکمیل شود.

مسعود میرزائی شهرابی افزود: یکی از رویکردهای پارک علم و فناوری خراسان رضوی، حمایت از شرکت‌های شاخص است تا آنها بتوانند سایر شرکت‌های زایشی و رویشی را مورد راهنمایی و هدایت خود قرار دهند و در نهایت این شرکت‌ها نیز پا به عرصه تولید و نقش آفرینی بگذارند.

وی ادامه داد: اکنون نقش اقتصاد دانش بنیان کشور کمتر از سه دهم درصد تولید ناخالص ملی است و این در حالی است که برخی از کشور، رقم ۳۰ درصدی را با توجه به اقتصاد دانش بنیان به دست آورده اند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: متاسفانه در دوره‌های گذشته، فقط به حمایت از استارتآپ‌ها توجه شد و کمتر توازن حمایتی بین شرکت‌های نوظهور و شرکت‌های بزرگ دانش بنیان رخ داد، پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این زمینه با رویکردهای جدید به عنوان الگویی در میان سایر پارک‌های سراسر کشور مطرح  است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال ۱۴۰۱ که توسط مقام معظم رهبری به نام سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده بود، مبلغ سه هزارو ۷۸۰ میلیارد ریال بابت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در استان اختصاص پیدا کرد که امیدواریم با حمایت بانک‌ها نسبت به پرداخت آن به متقاضیان مسیر اشتغال‌زایی در سال جدید نیز هموار گردد.

میرزائی افزود: در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر در شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان خراسان رضوی مشغول به کار هستند که بیش از ۸۵ درصد آنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پرتو صنعت پاژ نیز در این نشست، یکی از اهداف شرکت خود را حفظ نخبگان اعلام کرد، گفت: حمایت جدی از نخبگان یکی از برنامه‌های مهم این شرکت است تا بتوانیم با حضور آنان، بیشتر به بروز و ظهور برسیم.

حسین خطیبی با اشاره به ارائه برنامه‌های مدون برای حفظ نیروهای شرکت افزود: برنامه‌ریزی شده است تا علاوه بر حفظ شان و جایگاه اجتماعی نخبگان، از طریق اعمال مزایا و همچنین ارائه سهام رایگان بتوانیم از خروج نیروهای جوان و نخبه جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha