مقیمی: ناحیه نوآوری تهران نقطه عطفی در الگوسازی شراکتی است

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه ناحیه نوآوری تهران نقطه عطفی در الگوسازی شراکتی بین نهادی مختلف است، گفت: ناحیه نوآوری تهران تلاش خواهد کرد ضمن اینکه اهداف نهادهای چهارگانه را دنبال کند، در توسعه محلی و رفاه مردم مشارکت جدی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی روز چهارشنبه در آیین افتتاح ناحیه نوآوری شهر تهران افزود: یک هدف گذاری کمی و کیفی برای پارک داشتیم که و به صورت مشخص گفتیم که برای دوره چهارساله مدیریت ۲ هزار واحد فناور و شرکت دانش بنیان را در دانشگاه تهران ایجاد کنیم در حالیکه قبل از این فقط ۱۸۰ شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر بود.

وی با بیان اینکه افتتاح ناحیه نوآوری یک نقطه عطفی در الگوسازی شراکتی بین نهادهای مختلف برای شکل‌گیری این موضوع اثرگذار است، گفت: بعدها از این روز و از این تفاهم به عنوان یک نقطه عطف یاد خواهد شد.

رییس دانشگاه تهران افزود: نهادهای چهارگانه معاونت علمی فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری تهران به همراه دانشگاه تهران این تفاهم را اجرایی خواهند کرد هر کدام هدف های مشخصی را دنبال می‌کنند.

مقیمی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری به دنبال این است که برای توسعه فناوری ها جامعه هدف را درست انتخاب کند و منابع را بگونه‌ای تخصیص دهد که بهترین بهره برداری ها را انجام دهد و از حاصل این منابع به صورت هم افزا تعامل ایجاد می شود تا شاهد رزش افزوده بالایی باشیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: آنچه که رهبری ترسیم کردند و در روزهای اخیراً باز به آن تاکید مجدد داشتند این است که علم نافع تولید شود و به طور مشخص باید علم به گونه‌ای باشد که در خدمت جامعه باشد بنابراین وزارت علوم به دنبال این هدف است. آقای رئیس جمهور هم بارها تاکید داشتند که دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور ورود پیدا کنند زیرا مسایل به خودی خود حل نمی شود مگر از طریق نهادسازی این اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: توسعه شهری و محلی که در هدف گذاری شهرداری تهران تعریف شده از طریق شرکت های دانش بنیان ها است بنابراین شهرداری تهران بدرستی تشخیص داده که اگر می‌خواهد توسعه محلی واقعی اتفاق بیفتد از رهگذر دانش و دانش بنیان ها حاصل می شود.

مقیمی گفت: هدف دانشگاه تهران این است که به عنوان نماد آموزش عالی واقعا در جامعه اثرگذار باشد. شعاری که ما تعریف کردیم هم بحث دانشگاه کارآفرین بود و هم مسئولیت پذیر بودن را در بر می گیرد. زمانی کار خوب انجام می شود که حس کنیم به هر حال مردم طعم شیرین علم را بچشند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌تواند برای دستیابی به این اهداف نقطه اتصال برقرار کند ناحیه نوآوری تهران است. این ناحیه نوآوری تلاش خواهد کرد ضمن اینکه اهداف نهادهای چهارگانه را دنبال کند در توسعه محلی و رفاه مردم مشارکت جدی داشته باشد.

رییس دانشگاه تهران با بیان این که در گام اول محدوده ناحیه نوآوری عمدتا منطقه ۶ تهران، است گفت: شهر تهران را از نظر نواحی نوآوری تسخیر خواهیم کرد که حتما این شراکت و همکاری دانشگاه ها ذیل آن باید فراهم شود و امیدوارم که این اتفاق بیفتد و شاهد آن باشیم.

مقیمی ادامه داد: ناحیه نوآوری فضایی را فراهم می‌کند که دانشگاه و فعالیت های دانشی را به زندگی مردم می برد و فضاهای تعامل موثر را برقرار می کند که شاهد این هستیم که توده مردم با دانشگاه آشتی می کنند اما باید مراقبت هایی را در این زمینه داشته باشیم و به آن توجه کنیم که مردم نباید از حضور دانش‌بنیان‌ها و واحد های فناوری احساس مزاحمت کنند. باید حس کنند این واحدها آسایش و رفاه و اشتغال و توسعه محلی برای آنها به ارمغان آورده است.

وی با ییان اینکه این ناحیه نوآوری برای اولین بار است که در این سطح اتفاق می افتد، گفت: یکی دیگر از ویژگی های ناحیه نوآوری این است که نوآوری باز را توسعه می دهد. رویکردی که عمدتاً در گذشته برای فعالیت های شرکت ها و حتی شرکت های موفق وجود داشته عمدتا معطوف به نوآوری بسته بوده است یعنی ایده ای که به دست بیاورند آن را برای خود نگه دارند و از به عنوان ابزاری برای رقابت با شرکت‌های دیگر استفاده کنند.

رییس دانشگاه تهران افزود: ایده های زیادی داریم که این شراکت تبدیل به یک شراکت موفق شود. پروژه های فناوری تخصصی را در نظر داریم. که البته این بحث را شروع کرده ایم و چند برج را هم در دانشگاه دامپزشکی و در طرح توسعه دانشگاه تهران داریم که در حال دنبال آن هستیم که برج های جدید را ایجاد کنیم.

مقیمی ادامه داد: بطور قطع یکی از بحث‌هایی که در ناحیه نوآوری اتفاق می‌افتد باید به صورت تخصصی شرکت‌ها و موضوعات دانش بنیان در جایی گردهم بیاوریم زیرا در کنار هم بودن آنها باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و خیلی از مزایای دیگر ایجاد می‌شود و می توانیم یک ائتلاف استراتژیک بین صنوف همجنس ایجاد ‌کنیم که مخاطبان صدای آنها را بهتر بشنوند و اگر کسی خواست مثلاً در حوزه فناوری دیجیتال کاری را عرضه کند گفته شود بورس آن در ناحیه نوآوری تهران است.

وی با بیان این زمانی که بحث از فناوری می شود ذهن ها ناخودآگاه به سمت فناوری های سخت می رود گفت: توقع این است که دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع همه حوزه ها در آن مشارکت کنند و پارک این دانشگاه به عنوان پرچمدار این موضوع است بنابراین همه دانشکده ها اعم از علوم انسانی، روانشناسی و حقوق را مکلف کرده ایم که با پارک همکاری کنند.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: این همکاری ها باید به گونه‌ای باشد که شاهد برج های فناوری تخصصی در زمینه حقوق در زمینه روانشناسی و در زمینه ادبیات باشیم تا زمینه برای ایجاد اشتغال در این زمینه ها فراهم شود.

مقیمی با بیان اینکه نتوانستیم در این ائتلاف های استراتژیک موفق باشیم، گفت: نتوانستیم تسهیلات و امکانات و تجهیزات را تجمیع کنیم و هرکس برای خود کار انجام می دهد و حتی می بینیم که گاهی شرکتی از چند جا منتفع می شود در حالی که حتی ماموریت اصلی خود را نیز دنبال نمی کند.

وی تاکید کرد: بحث پروژه های فناوری را به صورت ویژه مورد حمایت قرار می دهیم و از دکتر دهقانی می خواهیم که دستور دهند سه تا چهار برج فناوری در زمینه ‌های تخصصی هم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی رفتاری و هم در حوزه علوم مهندسی و علوم پایه را بتوانیم دنبال کنیم.

رییس دانشگاه در ادامه به ایجاد یک آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: پیشنهاد آن را به وزارت علوم و سازمان برنامه بودجه داده ام که با استقبال روبرو شد تا در مجموعه ناحیه نوآوری بتوانیم یک آزمایشگاه مرکزی بزرگ را ایجاد کنیم.

مقیمی یادآور شد: تلاش می‌کنیم که از طریق فاینانس با یک بانک خارجی وامی را به مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو دریافت کنیم که اکنون در کمیسیون اقتصاد مجلس در حال بررسی است یعنی یک فرآیند یک ساله را طی کرده ایم. بانک شهر که بانک زیرمجموعه شهرداری تهران است کارگزار این کار است.

وی ادامه داد: اعتبار خوبی هم با زحمات وزیر علوم از صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری برای تجهیز آزمایشگاه ها وزارت علوم دریافت کرده است که در سازمان برنامه بودجه آمده است و منتظریم که بخش عمده آن را نه به دانشگاه تهران بلکه برای اینکه دانشگاه تهران بتواند آزمایشگاه مرکزی را برای کل کشور ایجاد کند اختصاص داده شود.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه تجهیزات آزمایشگاهی بسیار گران است، گفت: تحریم‌ها این گرانی ها را تشدید کرده و دسترسی به این تجهیزات و خرید آنها کار دشواری است محل این آزمایشگاه مرکزی مشخص شده و نزدیک نبش خیابان انقلاب است که زمینی سه هزار متری است، دو طبقه آن ساخته شده، ۱۱ طبقه برای آن پیش‌بینی شده که همه دانشگاه‌های کشور حتی دانشگاه آزاد می توانند از آن استفاده کنند. بنابراین در دانشگاه تهران آمادگی داریم که به همه دانشگاه ها و شرکت های صنعتی از طریق این آزمایشگاه مرکزی سرویس دهی کنیم.

فعالیت بیش از ۶۵۰۰ متخصص در شرکت های دانش بنیان پارک
در ادامه این مراسم، علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: براساس آمارها در سال ۱۴۰۱، بیش از ۶۵۰۰ متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فعالیت دارند.

وی میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک در سال ۱۴۰۱ را ۳۴۰ هزار دلار ذکر کرد و افزود: ابلاغیه‌ای برای پذیرش واحدهای فناور منتشر شد که ۱۵۰۰ شرکت اعلام آمادگی کردند و از این تعداد ۲۰۰ شرکت در این پارک مستقر شدند.

اسدی گفت: با هماهنگی با فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان هاب پارک‌های کشور در نظر گرفته شد و اخیرا در رویداد پلیس هوشمند، ۱۳۲ شرکت دانش‌بنیان در زمینه نیازهای فراجا خدمات و محصولات خود را ارائه دادند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۷ هزار متر مربع به فضاهای در حال بهره‌برداری پارک اضافه شد، ضمن آنکه در طول سال گذشته، هشت شعبه پارک در کنار دانشکده‌های این دانشگاه ایجاد و یا تفاهم‌نامه ایجاد آن با دانشکده‌ها منعقد شده است.

وی ادامه داد: اکنون در ناحیه نوآوری شهر دانش، ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان قرار دارند و پتانسیل اشتغال حدود ۱۸ هزار نیروی دانش‌آموخته را دارد.

اسدی افزود: در افق ترسیمی ناحیه شکل‌گیری اکوسیستم فناوری تهران، خوشه‌سازی فناوری، ریسک‌زدایی و تسهیل راه‌اندازی کسب و کارهای نوآورانه و ارتقای اقتصاد شهری دنبال می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha