جلوگیری از آتش سوزی در جنگل‌های اصفهان  مستلزم مشارکت مردم است

اصفهان - ایرنا -فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی اصفهان گفت: کاهش و جلوگیری از بروز آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های این استان نیازمند مشارکت جدی مردم به ویژه گردشگران است.

سرهنگ علیرضا طاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عامل بروز آتش سوزی ها در منابع طبیعی به ٢ دسته کلی طبیعی و غیرطبیعی تقسیم بندی می شود.

وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از آتش سوزی‌های بطور غیرطبیعی و غیر عمدی رخ می‌دهد، اما عوامل انسانی در آن دخیل است بی احتیاطی دلیل اصلی آن به شمار می‌رود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی اصفهان خاطرنشان کرد: برای مثال رها کردن آتش، انداختن ته‌سیگار، کبریت و یا بطری و شیشه در طبیعت می‌تواند سبب بروز یک بحران جدی و آتش سوزی در سطح گسترده‌ای از جنگل‌ها و مراتع شود.

طاهری خاطرنشان کرد: کمبود حس مسئولیت پذیری نسبت به طبیعت و محیط زیست آثار جبران ناپذیری را برای همه ما به دنبال خواهد داشت بنابراین باید با آموزش صحیح و فرهنگ سازی در نگهداشت هرچه بیشتر منابع طبیعی بکوشیم.

وی با اشاره به اینکه مراتع و جنگل‌های ۱۰ تا ۱۵ شهرستان استان اصفهان بیشتر در نواحی غربی، جنوبی و شمال شرق بیشتر در خطر معرض وقوع آتش سوزی قرار دارند، اظهار داشت: فرمانداری‌های این مناطق باید موارد توجیهی را به ساکنان و مرتعداران و عشایر ارائه کنند تا شاهد کاهش چشمگیر آتش سوزی باشیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی اصفهان تصریح کرد: از سوی دیگر آمادگی لازم برای مقابله با هرگونه آتش سوزی به‌خصوص تامین تجهیزات و ارائه آموزش های لازم در این نواحی ضروری است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰. ۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹. ۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان(معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

این استان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha