۱۱ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 85128567
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویکرد صادراتی نمد چهارمحال و بختیاری

۱۱ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبر: 85128567
رویکرد صادراتی نمد چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-ایرنا- عجیب نیست که نمد چهارمحال و بختیاری در برخی از فروشگاه‌های استان‌های دیگر که کالای سوغاتی می‌فروشند، در معرض فروش قرار داده شده است هر چند فروشندگان مکان تولیدی این نمدها را اعلام نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا، تولیدات نمدین چهارمحال و بختیاری نه مثل گذشته کاربرد زیر انداز یا بالاپوش دارد بلکه این روزها رویکرد صادراتی و کاربردی به خود گرفته است.

از کیف زنانه، تا انواع رو فرشی‌ها و رو مبلی‌ها گرفته تا کلاه و کفش‌های نوزادان و پوشاک کودکان در رنگ‌های شاد، این روزها از نمد در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

رویکرد صادراتی نمد چهارمحال و بختیاری

پیشینه تولیدات نمدین در چهارمحال و بختیاری

از جمله روش‌های بافندگی دستی در طول تاریخ بهره‌گیری از روش تنیدنی بوده است به این گونه که در این روش، دست‌بافته با تنیدن و درهم پیچاندن نامنظم الیاف حلاجی شده پشمی در رنگهای مختلف به صورت ساده و نقش‌دار و در حالتی متراکم و یکپارچه به کمک دست ایجاد می‌شود که محصول این روش را نمد گفته‌اند.

در واژه‌شناسی در لغت نامه‌های فارسی، این صنایع دستی نمد را قماشی معرفی می‌کند که از بهم کوفتن و مالش دادن مو و پشم و کرک چیده و حلاجی شده گوسفند پدید می‌آید که این الیاف به علت زبری و دندانه‌دار بودن سطحشان به طور طبیعی به یکدیگر گیر کرده و درهم تنیده شوند.

رویکرد صادراتی نمد چهارمحال و بختیاری

فرآیند تنیدن الیاف برای بدست آوردن نمد با فشارهای مکرر و حرکات مالشی پیاپی بر سطح زمین به کمک دست و پا بود در مراحل مختلف را نمد مالی عنوان می کنند.

شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری یکی از مراکزی است که بیشتر تولید نمد را از گذشته تاکنون به خود اختصاص داده است.

نمد چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین صنایع دستی در استان است که با پیگیری‌های صورت گرفته باعث شد شهرکرد به عنوان "شهر ملی نمد" انتخاب و معرفی شد و اکنون تلاش برای جهانی شدن این محصول دست مردم استان تشدید شده است.

نمدمالی یکی از دیرینه‌ترین هنرهای صنایع دستی است که از قرن‌های متمادی و چه‌بسا از بدو شکل‌گیری زندگی اجتماعی انسان‌ها به وجود آمده است.

در همین راستا با توجه به فراوانی مواد اولیه و پی‌بردن به خاصیت پشم، هنرصنعت نمد مالی شکل گرفت و تا به امروز نیز ادامه دارد.

به عقیده کارشناسان حوزه صنایع دستی، با توجه به پتانسیل بسیار بالا و تنوع انواع "نمد" تولیدی در چهارمحال و بختیاری به خصوص شهرهای شهرکرد و بروجن ظرفیت جهانی شدن در حوزه تولید این هنرصنعت را دارد.

رویکرد صادراتی نمد چهارمحال و بختیاری

تلاش برای معرفی شهرکرد به عنوان شهر نمد ایران

استاندار چهارمحال و بختیاری به رایزنی با وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد اشاره و بر تلاش برای تحقق این مهم تاکید کرد.

غلامعلی حیدری با اشاره به معرفی شهرکرد به‌عنوان «شهر ملی نمد» یادآور شد: رایزنی‌هایی با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده است تا برای تحقق اهداف این نام‌گذاری و تبدیل آن به «شهر جهانی نمد» اقدام شود.

ورود بانوان خلاق برای تولیدات نمدی بازارپسند

این روزها برخی از شرکت‌های دانش بنیان به منظور تولید نمد باکیفیت و بازار پسند جهانی به تولید این صنایع دستی رو آورده‌اند.

یکی از بانوان فعال در تولیدات نمدی اکنون دارنده اصالت یونسکو برای محصول نمد پرداخت است؛ بانویی که نه تنها منتخب کارآفرین برتر دور چهارم انتخاب مردمی زنان کارآفرین از استان چهارمحال و بختیاری شد بلکه توانسته در حوزه صنایع دستی محصولات نمدی، برای بیش از ۷۵ نفر اشتغال‌زایی کند.

رویکرد صادراتی نمد چهارمحال و بختیاری

رویکرد صادراتی نمد

یکی از مولفه های مهم برای تقویت بازار جهانی نمد چهارمحال و بختیاری بازار پسند کردن آن است که این روزها براساس سلیقه مشتریان در حال تولید است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال یک‌هزار و ۳۰ کیلوگرم انواع محصولات نمدی از این استان به خارج از کشور صادر شد.

علیرضا جیلان تاکید کرد: این میزان تولیدات نمدی به ارزش ۱۲ هزار و ۳۶۰ دلار به کشورهای آمریکا و ترکیه صادر شده است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری با ۵۰۰ هنرمند شامل ۴۰۰ نمدمال در شهرکرد و ۱۰۰ نمدمال در بروجن به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و کُهن‌ترین مناطق کشور در این عرصه به‌شمار می‌رود.

جیلان تصریح کرد: وجود کارگاه‌های نمدمالی قدیمی و سنتی، فعالیت مستمر هنرمندان نمدمال و کاربرد نمد در صنایع پزشکی و خودروسازی باعث شد تا شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری در مردادماه ۱۳۹۷ به‌عنوان "شهر ملی نمد" ثبت و معرفی شود.

وی یادآور شد: وجود ۱۲ هزار هنرمند دارای مجوز برای فعالیت در ۹۱ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مناطق شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری نشان از توانمندی این استان در تولید انواع محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد.

جیلان اظهار داشت: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری دارای ۹ نشان بین‌المللی یونسکو و ۴۸ نشان ملی است.

به گزارش ایرنا، بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها شاخص‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهایی سنتی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha