۸۸ دستگاه اجرایی خراسان جنوبی برای پدافند غیرعامل تکلیف دارند

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی مکلف به هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات تملک دارایی خود برای پدافند غیرعامل هستند که در این زمینه ۸۸ دستگاه اجرایی در استان برنامه تکلیفی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی روز پنجشنبه در اولین جلسه شورای پدافند غیرعامل استان در سال ۱۴۰۲ افزود: تاکنون ۳۳ مجوز اجرای پروژه از محل اعتبارات بند ح تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ صادر شده است.

وی گفت: براساس قانون بودجه سالانه دستگاه‌های اجرایی باید یک درصد از اعتبارات خود را در راستای کاهش آسیب‌پذیری و مصون‌سازی زیرساخت‌ها هزینه کنند و هر گونه هزینه‌کرد در این حوزه سودآور است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ابلاغ وزارت کشور و سازمان پدافند غیرعامل ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی است و در قالب تفاهم‌نامه برنامه سالانه باید اجرایی شود از طرفی فقط درخواست‌‍‌هایی که مجوز سازمان پدافند غیرعامل را کسب کنند مورد قبول بوده و قابلیت اجرا خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مشاوران ذیصلاح در دستگاه‌های اجرایی برای ارایه طرح‌های پدافند غیرعامل مسئولیت دارند و باید از این طریق مطالعات لازم تکمیل شود.

طالبی افزود: برخی مراکز حساس و مهم هستند که باید با طبقه‌بندی خاص استعلام‌های امنیتی برای جذب مشاور انجام شود هرچند از ظرفیت‌های استانی برای انجام مطالعات در حوزه پدافند غیرعامل می‌توان استفاده کرد تا در حوزه برنامه‌ای عقب‌ماندگی نداشته باشیم.

وی گفت: اجرایی شدن طرح جامع پدافند غیرعامل شهر بیرجند نیز اهمیت دارد که باید به خوبی به آن پرداخته و حریم مراکز مهم و حساس مشخص شود زیرا پس از آن در محدوده این مراکز واگذاری زمین قابل توجیه نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مخازن سوخت شرکت نفت استانداردهای لازم را دارد اظهار داشت: طبق این استانداردها امکان نشت سوخت از مخازن وجود ندارد و تاکنون خلاف ضوابط و استاندارد مشاهده نشده است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی باید همکاری لازم را درخصوص برگزاری مانور قطع برق داشته باشند و در طول سال به طور مستمر نیاز است این آمادگی ایجاد شود.

طالبی گفت: پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است که باید بدون استفاده از سلاح و تجهیزات اقداماتی انجام دهیم تا اگر به هر دلیل با واقعه تهاجمی مواجه شدیم حداقل خسارت وارد شود.

وی اظهار داشت: به جهت موضوعات دفاعی و نظامی با رهنمودهای امامین انقلاب به سطحی از توان و اقتدار رسیده‌ایم که هیچ ابرقدرتی جرات تعرض ندارد و همه سیاستمداران دنیا به آن واقف هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: باید به سمتی پیش برویم اگر اتفاقی پیش آمد از وارد آمدن خسارت به مراکز مهم، حساس و حتی عادی جلوگیری کرد و کمترین خسارت متحمل شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سازمان پدافند غیرعامل فعال شده اما همچنان شاهد برخی اتفاقات هستیم که برخلاف ضوابط عمل می‌شود لذا رعایت همه اصول پدافندی در زمینه‌های مختلف مورد تاکید است.

طالبی با اشاره به اینکه تجهیزات مهم باید قابلیت جابه‌جایی سریع داشته باشد گفت: دشمن با یک التهاب داخلی می‌تواند خسارت وارد کند لذا در صورت بروز هر اتفاقی باید پیش‌بینی جابه‌جایی سریع تجهیزات مهم وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سایت اداری در شهر بیرجند باید با معیارهای سنجیده جانمایی شود تا از نظر پدافندی دچار خسارت جدی نشویم افزود: شهرداری‌ها باید درخصوص استحکامات سختگیری داشته باشند و این مهمترین مسئله پدافندی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر اصول پدافند غیرعامل در حوزه‌های عمرانی لحاظ شود در بحران‌های طبیعی و غیرمترقبه کمترین آسیب‌ها و خسارت را متحمل می‌شویم.

وی ادامه داد: دشمن به دنبال ضربه زدن است و یکی از نگرانی‌ها در التهابات، آسیب به زیرساخت‌هاست لذا ایمن‌سازی و مصون‌سازی باید جدی گرفته شود.

طالبی گفت: تا ابتدای شهریور امسال گزارش اقدامات انجام شده درخصوص برنامه ابلاغی ۱۴۰۱ در زمینه پدافند غیرعامل به همراه مستندات ارایه شود و هیچ عذری از هیچ مدیری در مورد عقب‌ماندگی جلسات کارگروه‌ها پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه ارزیابی عملکرد کارگروه‌ها و رتبه‌بندی در جلسه بعدی شورا اعلام خواهد شد افزود: فرمانداران جلسات پدافند غیرعامل را باید مرتب برگزار کنند و اگر برگزار نشده مکتوب اعلام شود ضمن اینکه هیچ دلیلی برای برگزار نشدن جلسات قابل قبول نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha