فرمانداران اقلیم کردستان عراق بر گسترش تعاملات اقتصادی با ایران تاکید کردند

ارومیه - ایرنا - فرمانداران «راپەرین»، «گەرمیان» و «سوران» اقلیم کردستان عراق بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی بین این اقلیم و جمهوری اسلامی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هیوا قرنی فرماندار «راپەرین» روز پنجشنبه در نشست استانداران استان‌های مرزی مهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: در سال گذشته تفاهم نامه‌ای با ابتکار استاندار آذربایجان غربی امکان تردد مسافر در مرز کیله سردشت فراهم شد و در کنار آن کارهای بازرگانی هم گسترش یافت.

وی ابراز امیدواری کرد این امر در مرز «قاسمه رەش» هم فراهم شود، افزود: امسال نتایج تفاهم نامه های سال قبل را دیدیم و در سال‌های آتی هم نتایج این نشست مشترک امروز را خواهیم دید.

شیخ جلال شیخ نوری فرماندار «گەرمیان» نیز در این نشست گفت: در خواست ما در گەرمیان این است که در مرز پرویزخان هم صادرات و هم واردات کالا صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: گەرمیان اشتراکات فرهنگی و دینی زیادی با مردم کرمانشاه دارند و همین امر زمینه را با تعامل بیشتر فراهم می‌کند.

هەڵگورد نجیب فرماندار «سوران» هم تاکید کرد: این منطقه با ۴۵۰ هزار نفر جمعیت، یکی از جغرافی های بسیار خوب برای تعامل بازرگانی با ایران است.

وی ادامه داد: هم اکنون در این منطقه علاوه بر مرز حاج عمران در تمرچین، یک مرز جدید در «سیلکان» در حال آماده سازی است.

وی افزود این مرز با توجه به نزدیکی به مرز زیتی ترکیه از نظر ترانزیت کالا هم از اهمیت خوبی برخوردار باشد.

فرمانداران اقلیم کردستان عراق بر گسترش تعاملات اقتصادی با ایران تاکید کردند

به گزارش ایرنا، نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه در حال برگزاری است.

در این آیین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیات‌های بلند پایه ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

آذربایجان غربی ۲۵۰ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha