نتایج نهایی و رسمی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام شد

تهران- ایرنا- رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج نهایی و رسمی دور دوم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که در تاریخ ۲۴ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خردادماه ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، اعلام کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از شبکه تی.آر.تی خبر، احمد ینر از انتشار نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روزنامه رسمی این کشور خبر داد و گفت: این نتایج پس از بررسی اعتراضات و شکایات ثبت شده اعلام شده و قطعی است.

وی افزود: بر اساس نتایج نهایی و قطعی دومین دور انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان با کسب ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رای معادل ۵۲.۱۸ درصد آرای مردم به عنوان رییس جمهور ترکیه انتخاب شده است.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اضافه کرد: در این انتخابات کمال قلیچداراوغلو با کسب ۲۵ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۲۴ رای معادل ۴۷.۸۲ درصد آرای مردم از رقیب خود شکست خورده است.

وی میزان مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه را ۸۵.۷۲ درصد اعلام کرد و گزارش داد که در این دور از انتخابات، در مجموع ۵۴ میلیون و ۲۳ هزار و ۶۰۱ نفر رای داده اند.

به گزارش ایرنا، دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد ولی به علت کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای، با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم کشیده شد.

بر اساس اعلام رسانه های ترکیه، ۱۶ وزیر و حداقل سه معاون کابینه جدید دولت اردوغان روز شنبه یا یکشنبه هفته آینده معرفی می شود و پس از ادای سوگند در مجلس و بدون اخذ رای اعتماد، فعالیت خود را آغاز می کنند.

چند روز پیش نتایج نهایی بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شده بود، به تایید نهایی رسید که بر اساس آن، ۲۶۸ نفر از حزب عدالت و توسعه، پنج نفر از حزب دوباره رفاه، ۵۰ نفر از حزب حرکت ملی، ۶۱ نفر از حزب چپ سبز، چهار نفر از حزب کارگران ترکیه، ۱۶۹ نفر حزب جمهوری خواه خلق و ۴۳ نفر نیز از حزب خوب به عنوان نماینده مردم به پارلمان راه یافتند.

آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۳ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha