معاون سازمان حفاظت محیط زیست: صنایع آلاینده سهم آلودگی هوای شهرها را پرداخت کنند

شیراز-ایرنا-معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صنایع آلاینده‌ای که در حریم و یا مجاورت شهرها قرار دارد باید سهم خود را در راستای آلودگی هوا به شهرداری‌ها پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، ایرج حشمتی پنجشنبه در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به میزبانی شیراز افزود: در حوزه آلودگی هوا باتوجه به وجود تعداد بالای ۶ و نیم میلیون خودروی فرسوده از کل ۲۵ میلیون خودرو و همچنین ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده از ۱۲ میلیون موتورسیکلت فعال، ۲ برابر کشور چین، رتبه اول مصرف انرژی در دنیا را در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سهم ما از انرژی‌های تجدیدپذیر یک درصد است که بسیار ناچیز و نامتناسب است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر شناسایی صنایع آلاینده کلان شهرها با همکاری، همدلی و حتی فشار شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر باید نسبت به رفع آلایندگی اقدام شود، گفت: صنایع آلاینده باید سهم خود را در راستای آلودگی هوا به شهرداری‌ها پرداخت کنند.

حشمتی همچنین بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها با حمایت، برنامه‌ریزی و فراخوان و بهره‌مندی از نظرات آنها تاکید کرد و افزود: باتوجه به اینکه در نقاط مختلف کشور در برخی شهرها آلودگی هوا در سه سال اخیر کاهش یافته و در مکان‌هایی نیز صعودی بوده است، این موضوع نشانگر آن‌است که برخی اقدامات و همکاری‌های بین بخشی مؤثر، مفید و کارآمد بوده که این موضوعات باید همچنان ادامه یافته و تقویت شود.

وی اظهارکرد: مهمترین بخش مورد نیاز سامان بخشی به وضعیت محیط زیست کشور شناخت آن است و موضوع مدنظر دارای گره و ایراد قانونی نیست، بلکه ضعف در احصای داده‌ها و مطالعات جامع است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: استراتژی توسعه پایدار با پنج مشکل اساسی محیط زیستی روبرو است که مسأله آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک، مصرف انرژی، خطر انقراض و تنوع زیستی از جمله آنها است.

حشمتی با تشریح مشکلات مربوط به هر پنج بخش گفت: کشور ایران روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و حتی استان‌ها و شهرها و روستاها مشکل آب دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha