صهیونیست‌های آشفته در واشنگتن؛ گفتگو با دولت بایدن درباره برنامه هسته‌ای ایران

نیویورک – ایرنا- رژیم صهیونیستی که از تحولات منطقه ای میان کشورهای عربی و ایران، قطع روند سازش برای عادی سازی تحمیلی روابط این رژیم با کشورهای عربی و نیز پیشرفت های هسته ای تهران خشمگین است، دو مقام خود را به واشنگتن فرستاده است که با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن دیدار و درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا امروز در کاخ سفید میزبان ران درمر، وزیر امور راهبردی ( استراتژیک) رژیم صهیونیستی و زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی این رژیم بود و درباره برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای گفتگو کردند.

کاخ سفید در بیانیه خود گفت: طرفین در مورد طیف وسیعی از مسائل جهانی و منطقه ای مورد علاقه دوجانبه گفتگو کردند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: با پیگیری گروه مشورتی - راهبردی ایالات متحده و اسرائیل در ماه مارس، طرفین به بحث در مورد هماهنگی بیشتر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و راههای مقابله با تهدیدات ایران و نیروهای نیابتی آن ادامه دادند.

کاخ سفید ادامه داد: سالیوان درباره نگرانی مشترک ما در رابطه با تعمیق روابط نظامی روسیه با ایران و اهمیت حمایت از اوکراین در دفاع از خاک و شهروندانش و پهپادهای ایرانی گفتگو کرد.

در این بیانیه آمده است که سالیوان در دیدار با مقامات صهیونیستی بر هدف دولت آمریکا برای بهبود وضعیت امنیتی و کمک به اقتصاد رژیم صهیونیستی در سراسر منطقه غرب آسیا تاکید کرد.

کاخ سفید همچنین مدعی شد سالیوان در این دیدار خواستار برداشته ‌شدن گام‌های بیشتر توسط رژیم صهیونیستی برای بهبود زندگی فلسطینیان شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز همزمان امروز اعلام کرد که با همتایان اروپایی خود، آلمان، انگلیس و فرانسه در مورد هماهنگی برای حمایت پایدار از اوکراین در تداوم دفاع در برابر "جنگ ظالمانه" روسیه دیدار و گفتگو کرده است.

بلینکن با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران افزود: من همچنین بر نگرانی های آمریکا در مورد تشدید فعالیت های هسته ای ایران تاکید کردم.

این در حالی است تارنمای آکسیوس پیش از این گزارش داد «برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه هشتم ماه می (۱۸ اردیبهشت) پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفیید به عربستان و سرزمین‌های اشغالی داشت،سفر بی‌سر و صدایی به عمان داشت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، مقام‌های آگاه گفتند که محور اصلی این سفر رایزنی درباره تلاش تازه دیپلمات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان آمریکا و ایران هستند.

«هیثم بن طارق آل‌سعید» پادشاه عمان  هفتم خردادماه در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط دیرینه و دوستانه تهران- مسقط و نیز گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای به ایران، سفری دو روزه داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک ، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری در واشنگتن مبنی بر اینکه  با توجه به سفر سلطان عمان به تهران از او پرسید که آیا واشنگتن پیامی به ایران از طریق عمان فرستاده است؟ گفت:  ما روش‌های مختلفی برای ارتباط با ایران داریم.

کربی سپس در پاسخ به پرسش این خبرنگار که دوباره درباره توافق هسته ای پرسید، با تکرار مواضع پیشین واشنگتن گفت: برجام در حال حاضر در دستور کار نیست. ما بر آن متمرکز نیستیم.

این مقام ارشد کاخ سفید در تداوم ادعاهای واشنگتن درباره برنامه هسته ای ایران و هراس از پیشرفت های هسته ای ایران با بیان اینکه موضع ما در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تغییر نکرده است، گفت:  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا معتقد است راه حل دیپلماتیک همچنان بسیار ارجح است.

رابرت مالی (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز  در گفتگو با رادیوی ملی آمریکا  با اعلام اینکه" ترجیح ما" در قبال برنامه هسته ای ایران "گزینه دیپلماتیک است"، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این موضوع را از طریق راههای دیپلماتیک حل کنیم و  آماده هستیم در این مسیر حرکت کنیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این گفتگو افزود: ترجیح ما گزینه دیپلماتیک است و فکر می‌کنم که این واقعا ثابت شده است که مؤثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به بمب (هسته ای)  است. اما ما برای بازدارندگی نیز مسیر مشخصی داریم.

وی در  عین حال در تداوم ادعاهای واشنگتن علیه برنامه هسته ای ایران که همواره تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است، گفت: در صورتی که ایران گامهایی بردارد که به منزله تصمیم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، آمریکا از ابزارهای بازدارنده‌ای استفاده خواهد کرد تا برای آنها روشن کند که همه گزینه‌ها روی میز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha