۱۴ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبر: 85129350
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

خزان خرداد در هجران خورشید

۱۴ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبر: 85129350
خزان خرداد در هجران خورشید

خمین - ایرنا - چهاردهم خرداد، روز عروج ملکوتی پیر جماران است که با تفکر و منش رفتاری خود دنیا را تغییر داد و با آرمان‌های والای انسانی و اسلامی مبدع مکتبی شد که پس از ۳۴ سال از رحلتش توانسته مرزهای سیاسی، جغرافیایی ایران اسلامی را درنوردد.

به گزارش ایرنا، خرداد، ماه فراق بزرگ مردی است که دستی بر سر یتیمان و مستضعفان داشت و با دست دیگر پایه‌های تخت ابرقدرت ها را می لرزاند، آری خرداد، ماه اشک و زخم است.

هیچ قلم و بیانی قادر نیست ابعاد حادثه را و امواج احساسات غیرقابل کنترل مردم را در روز وداع با رهبر، مرشد، پدرآزادی خواهان جهان توصیف کند.

سید روح‌الله مصطفوی ملقب به امام خمینی(ره) فقیه، عارف، فیلسوف و مرجع تقلید اول مهر ۱۲۸۱ هجری شمسی در خمین چشم به جهان گشود.

بیت پدری امام خمینی(ره) در محله قدیمی سر پل خمین قرار دارد و میراث تاریخی با ارزشی است که حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و مرحوم حاج سید مصطفی، پدر امام خمینی(ره)، در این خانه متولد شد و امام، دو برادر و سه خواهرشان نیز در این خانه چشم به جهان گشودند و در همین خانه نیز برخی دروس مقدماتی را فرا گرفتند.

امام (ره) در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ در سن ۸۱ سالگی پس از گذراندن عمر خود در راه خدا و مبارزه با ظلم و طاغوت با قلبی آرام به سوی خدا رفت و تیتر « روح خدا به خدا پیوست» برای همیشه در صدر اخبار باقی بماند.

وداع مردم با امام خمینی(ره) در روز و شب پانزدهم خرداد ۱۳۶۸، با حضور میلیون‌ها نفر از مردم تهران و سوگوارانی که از شهرها و روستاها آمده بودند، برگزار شد.

هیچ اثری از تشریفات بی‏ روح مرسوم در مراسم رسمی نبود و همه چیز بسیجی و مردمی و عاشقانه بود.

سرتاسر اتوبان و راه های منتهی به بهشت زهرا تهران مملو از جمعیت سیاه پوش بود. پرچمهای عزا بر در و دیوار شهر آویخته و آوای قرآن از تمام مساجد و مراکز و ادارات و منازل به‏ گوش می‏ رسید.

در نخستین ساعت بامدادِ شانزده خرداد، میلیونها تن به امامت آیت‏ الله‏ العظمی گلپایگانی (ره) با چشمانی اشکبار بر پیکر امام نماز اقامه کردند.

شهرستان خمین زادگاه معمار کبیر انقلاب ، منجی قرن، بزرگمرد تاریخ معاصر امام خمینی(ره) هرسال در سالگرد ارتحال خورشید، یکپارچه عزا و ماتم است و در فراق یار اشک ماتم می ریزد.

دالانهای گلی خانه قدیمی امام راحل دنیایی از عشق، صمیمیت و سادگی است و هرساله با حضور عاشقان رهبر سفر کرده حال و هوای دیگری پیدا می کند.

مردم خمین در سالروز ارتحال ملکوتی رهبر فقیدشان بر سر در خانه‌ها و مغازه‌های خود بیرق سیاه نصب می کنند تا ارادت قلبی و بی پایان خود را به خمینی کبیر یکبار دیگر به رخ جهانیان بکشند.

بوی غم و اندوه از کوچه و پس کوچه های شهر به مشام می رسد، سینه عاشقان روح الله موسوی خمینی در ۱۴خرداد مالامال از غم و اندوه است و به یاد آن پرستوی مسافر اشک ماتم می ریزند.

امسال و همزمان با سی و چهارمین سالگرد عروج مردی از تبار عبودیت و فرازمینی، زادگاه و خانه قدیمی رهبر تاریخ ساز ایران میزبان دلدادگانی است که سالها مجاهدت این بزرگ مرد را به یاد دارند و روز رفتنش چون ابر در بهاران گریستند و جوانانی که یک انقلاب بزرگ را در صفحات کتاب های تاریخ دیدند و امروز برای پدری که ندیدند اشک می ریزند.

تمام اقشار مردم از شاعران،ورزشکاران، هنرمندان، نخبگان در قالب هیات های عزاداری با حضور در بیت تاریخی امام خمینی(ره) ارادت خود را به ایشان نشان می دهند.

فرماندار خمین از برگزاری ده ها ویژه برنامه همزمان با سالروز ارتحال امام راحل در زادگاه ایشان خبر داد.

«حمید کمانکش» حضور خادمان امام رضا(ع) در بیت امام راحل، غبار روبی و عطراتشانی محل تولد امام راحل، محفل و رویداد ملی شعر روح الله، نشست هم اندیشی تحول و پیشرفت خمین، محافل انس با قرآن، حضور دوی امدادی هزارنفری،مسابقات نقاشی با موضوع امام خمین(ره) را از برنامه های تدارک دیده شده برای سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی بیان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha