۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85129451
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تلاش‌های عربی برای گشایش در روابط سوریه و اروپا

۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵
کد خبر: 85129451
تلاش‌های عربی برای گشایش در روابط سوریه و اروپا

تهران- ایرنا- یک رسانه اماراتی امروز (جمعه) از تلاش‌های عربی برای گشایش در روابط میان کشورهای اروپایی و دولت سوریه پس از بازگشت دمشق به اتحادیه عرب خبر داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، روزنامه «البیان» امارات در این باره گزارش داد: گام اخیر اتحادیه عرب برای بازگرداندن سوریه به کرسی خالی خود، سازمان ملل را بر آن داشت تا اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به پیامدهای بحران در این کشور را افزایش دهد و روند صلحی را آغاز کند که به ۱۲ سال درگیری پایان دهد.

این روزنامه نوشت: این تلاش‌ها درحالی است که روند گشایش در روابط با دمشق از سوی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی به صورت تدریجی آغاز شده است.

البیان در ادامه آورده است: تصمیم ایجاد کمیته ای در اتحادیه عرب برای ادامه گفت‌وگوی مستقیم با سوریه و حضور بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور در نشست جده، اهمیت ازسرگیری گفت‌وگو در سوریه را از طریق تلاش‌های فعال منطقه‌ای و بین‌المللی فعال در پرونده سوریه نشان داد.

روزنامه البیان به نقل از منابع مطلع در این باره اعلام کرد: یک گروه عربی در تلاش است تا اتحادیه اروپا را متقاعد به گشایش در روابط با دمشق کند، اما این موضوع مستلزم اتخاذ یک سیاست "گام به گام" است که در نشست سران عرب در شهر جده عربستان بر سر آن توافق شد.

وزرای خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه مه جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. جمال رشدی سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که این اتحادیه تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تایید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از همین تاریخ (۷ مه) اجرایی است.

اتحادیه عرب در نوامبر (آبان/‌آذر) ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha