صنایع فرهنگی کشور باید از حالت تزئینی خارج شود

مشهد-ایرنا- معاون ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست‌ جمهوری گفت: دور ماندن ایران از بازارهای جهانی باعث شده است که صنایع فرهنگی ایران در حالت تزئینی خود باقی بماند و کاربردی نشود، در حالی که دنیا به سمت کاربردی کردن صنایع فرهنگی حرکت کرده است.

به گزارش ایرنا، فهیمه محمد زمانی روز جمعه در حاشیه نشست هم اندیشی پیرامون زیست بوم نوآوری در سوغات زائر از برنامه های جنبی جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: دغدغه کل دنیا در صنایع فرهنگی، کاربردی کردن آنها است، اما صنایع فرهنگی ایران مانند سفال، آیینه و فرش هنوز حالت تزئینی دارند، زیرا ساز و کار کاربردی شدن آنها در کشور فراهم نشده و دور ماندن از بازارهای جهانی این اتفاقات را رقم زده است.

وی با ذکر مثالی در این خصوص بیان کرد: ما کتاب شاهنامه را در اختیار داریم و می توانیم با دادن "کمیک"، آن را به بازارهای جهانی عرضه کنیم، این همان صنعتی است که در کل دنیا با کمترین هزینه بالاترین گردش های مالی را دارد، در حالیکه این موضوع در کشورمان مغقول مانده است، این صنعت می تواند بازار خیلی خوبی در کشور داشته باشد و بسترهای اشتغال جدیدی برای دانش آموختگان رشته ادبیات فارسی ایجاد کند.

به گفته وی، بازار کمیک در حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال می تواند در قالب انیمشین و فیلم و سایر موارد با بهره گیری از خلاقیت هنرمندان فعال شود.

معاون ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری اظهار داشت: دولتمردان ما اغلب فرش ایرانی را به دلیل ارزش بالای آن در زمره هدایای فرهنگی خود به مقامات کشورهای دیگر هدیه می کنند، اما می توان در فرش نیز محتوا ایجاد کرد و از طریق آن تاریخچه فرش ایران و هنر دست زنان و مردان این سرزمین را تعریف کرد، اما نه تنها این گونه نشده بلکه فرش انحصار پیدا کرده است، در حالیکه می توان در کنار آن هدایای ارزشمند دیگر و گویای هنر مردم این سرزمین را نیز قرار داد.

وی گفت: فعالیت ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق اولویت خود را بر صنایع فرهنگی بومی و محلی هر منطقه قرار داده و در این بخش نگاه ویژه ای به استانهایی مانند خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و استانهای مشابه با توجه به ظرفیتهای منطقه ای اشان دارد، هیچ استانی را نمی توان جدا از صنایع فرهنگی آن در نظر گرفت بویژه استانی مانند خراسان رضوی که پایگاه ورود زائر است و آن را با سیاحت و زیارت همراه می کند که در اینجا صنایع فرهنگی آن استان حکم سوغات فرهنگی برای زائر دارد.

محمدزمانی بیان داشت: با توجه به دغدغه و پیگیری که دست اندرکاران حوزه صنایع فرهنگی در خراسان رضوی داشته اند، این موضوع شکل پررنگ تری به خود گرفته است، موضوع به جایی رسیده که بنیاد امام رضا(ع) آن را در دست پیگیری دارد و به دغدغه ای برای مدیران تبدیل شده است، موضوع مزبور در سطح ملی نیز در بخش اقتصاد فرهنگ در برنامه هفتم توسعه در حال پیگیری است.

وی نبود اعداد و ارقام مشخص در حوزه فرهنگ را یکی از ضعف های حوزه صنایع فرهنگی دانست و گفت: صنایع فرهنگی در سطح دستگاههای اجرایی توزیع شده اند و متولی مشخصی ندارند و در جمع آوری آمار دچار چالش هستیم، یکی از بحرانهایی که باعث شده است که صنایع فرهنگی و اقتصاد فرهنگ دیرتر از سایر حوزه ها به یک دغدغه تبدیل و برنامه ای در سطح حاکمیت برای آن تدوین شود، مربوط به همین ضعف اعداد و ارقام است.

این مسوول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: شاید پیش از این هنرمندان معتقد بودند که برای کار هنری نمی توان عددی تعیین کرد زیرا ارزش معنوی دارد اما امروز به این واقعیت رسیده اند که حیات کارشان به همین ارزشگذاری برای کار فرهنگی و هنری مرتبط است تا بتوان آن را به نسل بعدی انتقال داد و گردش جهانی و برندسازی را برای آن رقم زد.

بیشتر بخوانید:

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور: خراسان رضوی قدرت برتر صنایع خلاق فرهنگی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha