سیاست امام راحل در حکمرانی امری جز حکمرانی اخلاق محور نبود

تهران-ایرنا- رئیس ستاد خارجی سی‌وچهارمین مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) گفت: سیاست امام در حکمرانی امری جز حکمرانی اخلاق محور نبود، حکمرانی که در آن حکمران خود را نبیند و عنانیت نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، حجت الاسلام محمد مقدم رئیس ستاد خارجی سی و چهارمین مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) بعدازظهر امروز (جمعه) در سمینار گفتگوهای بین‌المللی با موضوع گفتمان توحیدی اخلاقی امام خمینی(ره) در دنیای معاصر، دستاوردها و آینده فرارو اظهارداشت: غرب با داعیه داری اینکه خدا را از آسمان ها به زمین کشانده و اومانیسم و انسان محوری را اصل قرارداده شعار خود را بر پایه آزادی نهاده است، آزادی به عنوان ارزشمندترین هدفی که دنیای غرب به دنبال آن بوده و هست.

وی گفت: جهان شرق با نفی دین و دینداری، خواست خود را بر عدالت تنها گمشده انسان قرن بنا نهاده بود.

مقدم بیان داشت: نه دنیای غرب توانست به آنچه خواست برسد و به نام آزادی معرفت و اخلاق را از دست داد و نه دنیای شرق که به نام عدالت انسانیت را به مسلخ کشاند.

رئیس ستاد خارجی سی و چهارمین مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) تصریح کرد: در این میان گفتمانی که بر پایه توحید و اخلاق بنا شده است از سوی امام راحل مطرح شد و نشان داد که آزادی و عدالت آنها دو شعار بی معنا بود.

وی افزود: به تعبیری دین باوری بر اساس توحید هم در عمل و هم در نظر، توحید در نظر یعنی همه انسان ها در پیشگاه خداوند برابر هستند و با این برابری می‌توان هم به آزادی و هم به عدالت رسید.

مقدم ادامه داد: توحید در عمل یعنی اخلاق، انسان خدا باور انسانی است که به این برسد که خداوند نوار واقعی در خلقت است.

رئیس ستاد خارجی سی و چهارمین مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) گفت: سیاست امام در حکمرانی امری جز حکمرانی اخلاق محور نبود، حکمرانی که در آن حکمران خود را نبیند و عنانیت نداشته باشد و چنین وضعیتی می‌تواند رها بخش برای بشریت باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گفتمان امام گفتمان توحیدی و سیاست اخلاقی بود، امری که در این نشست قرار است پیرامون ابعاد آن بحث و تبادل نظر داشته باشیم.

در ادامه این سمینار علی کوهساری، رئیس ستاد نشر آثار امام خمینی (ره) در خصوص گفتمان امام خمینی (ره) اظهارداشت: بعضی ها در زمان حیاتشان به دلیل حجاب معاصرت مورد توجه عصر خود قرار نمیگیرند و برخی دیگر ممکن است در زمان حیاتشان مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: در واقع بعد از ارتحال آنها شاهد هستید که دفعتا به فراموشی سپرده می‌شوند، اما در مورد امام ایشان نه از دسته اول  و نه دوم هستند.

کوهساری تصریح کرد: امام راحل هم در زمان حیات مورد اقبال قرار گرفت و هم پس از ارتحال مورد توجه است و روز به روز نه تنها از فروغ اندیشه او کاسته نمی شود بلکه افزوده می‌شود.

رئیس ستاد نشر آثار امام خمینی (ره) افزود: به این دلیل که امام راحل هدفش اتحاد قلوب مردم بود علی رغم همه بدخواهی‌ها و تخریب ها روز به روز نامش تاریخ ساز تر و اثرگذارتر از گذشته ادامه دارد.

همچنین در ادامه این سمینار، فاطمه طباطبایی همسر فرزند امام خمینی(ره) هم در سخنانی اظهارداشت: توصیه امام به رعایت اخلاق الهی است و همچنین آرزوی جامعه‌ای بر پایه اخلاق اسلامی را داشتند و این حقیقتی است همگی به آن اذعان داریم.

وی گفت: امام راحل هدف پیامبر (ص) را بازگو کردند و با نوشتن دو کتاب در دوران جوانی خود به معرفی ویژگی های اخلاقی پیامبر و چگونگی دست یافتن به چنین فضایلی پرداختند، البته بنا به گفته تمام کسانی که با امام محشور و نزدیک بودند، خودشان به این فضایل اخلاقی ملتزم بودند.

همسر فرزند امام راحل افزود: دانستن علم اخلاق از کمالات انسان محسوب نمی‌شود تا زمانیکه در رفتار و کردار انسان ظهور پیدا کند و به عبارت دیگر عمل آگاهانه و خردمندانه را می طلبد و مبتنی بر خرد و تفکر است.

طباطبایی تصریح کرد: عمل و افعال انسان ظهور همان باور و اندیشه اوست، بنابراین عمل و نظر دو روی یک سکه هستند.

وی گفت: امام راحل عالم آفرینش را چیزی جز ظهور جلوه حق و قدرت خداوند نمی‌دانستند و در کتاب های ایشان نیز این موضوع را میتوان به وضوح یافت.

طباطبایی با بیان اینکه در نگاه امام مفاسد اخلاقی از سستی ایمان نشأت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: باور و ایمان به اینکه همه پدیده های عالم مظاهر و جلوه حق هستند و وجودی استقلالی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha