۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85129747
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام نظامی یمن: تلاش‌ها برای دستیابی به صلح همچنان ادامه دارد

تهران- ایرنا- سرلشکر جلال الرویشان معاون نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در امور دفاعی و امنیتی درباره مذاکرات جاری با طرف سعودی با میانجیگری عمان، گفت: در شرایط فعلی تلاش‌ها برای دستیابی به صلح همچنان ادامه دارد.

به گزارش جمعه شب ایرنا از شبکه المسیره یمن، معاون دفاعی نخست وزیر یمن در اظهاراتی نسبت به تعلل عربستان در اجرای تعهداتش در زمینه حل پرونده انسانی یمن هشدار داد.

سرلشکر الرویشان گفت: تا این لحظه هیچ واکنشی از سوی عربستان برای حل پرونده انسانی پس از مذاکرات رمضان وجود ندارد و برآوردهای ما حاکی از آن است که آنها در تلاش برای خرید زمان هستند.

وی با تاکید بر اینکه صنعا توانایی سیطره نظامی بر بنادر عربستان و تحت تاثیر قراردادن جریان سرمایه‌ای آنها را دارد نسبت به تداوم تعلل سعودی‌ها هشدار داد و خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح یمن پیشتر عملیات‌هایی را در این راستا انجام داده است.

سرلشکر الرویشان ابراز امیدواری کرد که عربستان متوجه شود که برنامه‌های توسعه اقتصادی را نمی‌توان همزمان با حمله به کشور همسایه انجام داد.

وی افزود: نیروهای مسلح یمن از اولین لحظه آتش بس شروع به احیای توان خود کردند و با پایان یافتن آتش بس به حالت جنگ باز می‌گردند.

سرلشکر الرویشان در ادامه درباره طرح‌های تقسیم یمن نیز گفت: اظهارات بین المللی را می‌شنویم که از یکپارچگی و استقلال یمن حمایت می‌کند اما اقدامات میدانی خلاف آن را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد که پروژه تقسیم یمن نشان از تلاش کشورهای متجاوز برای پیچیده کردن صحنه یمن و کسب امتیازات از صنعا در مذاکره است.

پیشتر نیز «یاسر الحوری» دبیر شورای عالی سیاسی یمن با هشدار به عربستان درباره تعلل در اجرای تعهدات مربوط به پرونده بشردوستانه در این کشور گفته بود: در صورتی که ریاض با این رویکرد به مذاکرات ادامه دهد که یک گام پیش رود و دو گام به عقب بازگردد، جمهوری یمن به جایگزین‌ها و گزینه‌های خود باز می‌گردد.

وی اشاره کرده بود که با توسعه تولیدات ادوات نظامی و آمادگی جنگندگی یمن در همه سطوح، گزینه‌های یمنی وسیع است.

دور نخست مذاکرات دولت نجات ملی یمن با عربستان سعودی ۲۱ فروردین با سفر «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن به صنعا صورت گرفت.

شامگاه شنبه (۱۹ فروردین ماه) یک هیات عربستانی وارد صنعا شد. این نخستین سفر یک هیات عربستانی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن علیه یمن در فروردین ماه ۱۳۹۴ و یک سفر بی سابقه بود و طرفین برای نشان دادن حسن نیت خود با آزادی ۹۰۰ اسیر از دو طرف موافقت کردند.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از منابع آگاه نوشته بود که یک هیات سعودی - عمانی تصمیم دارد بزودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند.

پیش از این نیز خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی بدون ذکر نام نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی -که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است- باشد.

این منبع اظهار کرد که ائتلاف متجاوز نیز متعهد شد که بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha