منشور مبارزه امام خمینی با استبداد تا ابد می ماند، تیتر روزنامه های سوری در خرداد ۶۸

دمشق - ایرنا - روزنامه های سوریه همراه و همگام با پیام تسلیت مرحوم حافظ اسد رئیس جمهور کشور سوریه در زمان رحلت امام خمینی (ره) نوشتند : منشور مبارزه رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) با ظلم و استبداد ابدی و جاودانه باقی خواهد ماند.

به گزارش ایرنا ، خبر ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال ۶۸ بلافاصله در صدر اخبار کانال‌ها و شبکه‌های خبری جهان قرار گرفت و بیش از یک هفته اخبار مهم دنیا را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

عظمت و جلالتِ شانِ امام خمینی (ره) در قرن خود، اعتراف خاص و عام را برانگیخته و همچون ماه در آسمان کمالات بی توصیف نام این مردِ راه حق، به گوش هر انسانِ حق جویی در دنیای معاصر آشناست.

در این مسیر پیام های تسلیت سران و مقامات کشورهای جهان به مردم ومسئولان ایران بمنظور رحلت امام خمینی (ره) یکی از نکات مهم و تاریخی این اتفاق بزرگ قلمداد می شود.مرحوم حافظ اسد رهبر و رئیس جمهور وقت سوریه در پیامی پس از رحلت امام خمینی (ره) گفت : با رحلت حضرت امام (ره) جهان اسلام و مسلمین، عالم و مجاهد نستوهی را از دست داد که ایران را به جایگاه واقعی خود یعنی مبارزه با دیکتاتوری هدایت کرد.

در روز ۱۴ خرداد و پس از رحلت این مردِ خداجوی اعلامیه ها و پیام های تسلیت فراونی از داخل و خارج کشور منتظر گردید که شاید ذکر گوشه ای از آن ها خالی از لطف نباشد.

مرحوم حافظ اسد رهبر و رئیس جمهور وقت کشور عربی سوریه که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان جنگ تحمیلی از مدافعان کشورمان بود و کمک های او به ایران در اسناد انقلاب اسلامی و اذهان مردمی باقی مانده است نیز پیام تسلیتی برای رحلت امام راحل مخابره کرد.

مرحوم حافظ اسد رهبر و رئیس جمهور وقت سوریه در پیامی پس از رحلت امام خمینی (ره) گفت : با رحلت حضرت امام (ره) جهان اسلام و مسلمین، عالم و مجاهد نستوهی را از دست داد که ایران را به جایگاه واقعی خود یعنی مبارزه با دیکتاتوری هدایت کرد.

امام خمینی انقلاب اسلامی را به سوی نور هدایت کرد

خبرگزاری رسمی سوریه اذعان کرد که رهبر کبیر انقلاب اسلامی، تاریخ مدرن ایران را رقم زده است. تعدادی از روزنامه های این کشور به تجلیل از قیام امام (ره) در مقابل استبداد و امپریالیسم پرداخته و نوشتند که ایشان با درایت و تدبیر کاروان انقلاب را از توفانهای مخوف جهان به سوی نور هدایت کرد. منشور مبارزه او با ظلم و استبداد ابدی و جاودانه باقی خواهد ماند.

ای امام بزرگوار ما به تو عشق ورزیده ایم زیرا تو الهام بخش مکتب متعالی اسلام بوده ای

وزیر دفاع سوریه افزود: امام خمینی که رهبری بزرگترین انقلاب ضدصهیونیستی را بعهده داشت مورد احترام عمیق رهبری و ملت سوریه قرار داشته و دارد و راه امام خمینی راه رستگاری ملت های محروم است.وزیر دفاع وقت این کشور نیز در پیامی مشابه تاکید کرد راه امام ادامه خواهد یافت و همه جنایتکاران ازجمله صدام به سزای اعمال خود خواهند رسید.

وی ارتحال حضرت امام را تکان دهنده ترین خبر در طول حیات سیاسی - نظامی خویش توصیف کرد.

ژنرال مصطفی طلاس وزیر دفاع وقت سوریه، در دفتر یادبود سفارت ایران در دمشق نوشت: ای امام بزرگوار ما به تو عشق ورزیده ایم زیرا تو الهام بخش مکتب متعالی اسلام بوده ای و راه مبارزه واقعی را به همه مسلمانان آزاده جهان آموختی. ما راه تو را ادامه می دهیم و همه خیانتکاران از جمله صدام را که به نیابت از سوی امپریالیزم جنگی را علیه ایران عزیز تحمیل کرد به سزای اعمال خود خواهیم رساند.

وزیر دفاع سوریه افزود: امام خمینی که رهبری بزرگترین انقلاب ضدصهیونیستی را بعهده داشت مورد احترام عمیق رهبری و ملت سوریه قرار داشته و دارد و راه امام خمینی راه رستگاری ملت های محروم است.

نامه تاریخی امام خمینی(ره) به حافظ اسد برای حمایت از انقلاب ایران

امام خمینی(ره) خطاب به حافظ اسد رئیس جمهور سوریه قبل از پیروزی انقلاب فرمودند: ما از شما سران دولت های اسلامی برای رهایی ملت بی‏ پناه ایران (از چنگال شاه) کمک می‏ خواهیم.

منشور مبارزه امام خمینی با استبداد تا ابد می ماند، تیتر روزنامه های سوری در خرداد ۶۸

سفر آیت الله خامنه ای به سوریه

نیمه‌ی شهریور سال ۱۳۶۳ بود. با گذشت شش سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز هیچ‌کدام از رؤسای جمهوری اسلامی ایران به شهر یا کشور خارجی‌ای سفر نکرده بودند. حساسیت رخدادهای جنگ تحمیلی و بیش از همه، بحران‌های داخلی که یکی پس از دیگری همه‌ی نیروهای دولت و ملت را صرف مبارزه با معارضان انقلاب می‌کرد، فرصتی برای دید و بازدیدهای بین‌المللی باقی نگذاشته بود.

در این شرایط، نخستین سفر خارجی یک رئیس‌جمهور در تاریخ ایران، زمانی رقم خورد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت کشورمان، به دعوت «حافظ اسد» رئیس‌جمهور فقید سوریه، راهی «دمشق» شدند. این سفر که در پانزدهم شهریور ۱۳۶۳ آغاز و به مدت هفت روز ادامه پیدا کرد، آغاز یک دور سفر منطقه‌ای بود که افزون بر سوریه، کشورهای لیبی و الجزایر را نیز دربرمی‌گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و هیأت همراه ایشان در جریان این سفرها، به مذاکره و گفت‌وگو با سران کشورهای مذکور پرداختند. علاوه بر اهداف دوجانبه‌ی سیاسی و نظامی، هدف اصلی این مذاکرات، منزوی‌تر کردن رژیم صهیونیستی و مقابله با روند سازش در میان کشورهای عربی بود.

منشور مبارزه امام خمینی با استبداد تا ابد می ماند، تیتر روزنامه های سوری در خرداد ۶۸

سوریه؛ پناهگاه مبارزان انقلابیبنابر آنچه گفته شد سوریه نقش اساسی در حمایت از نهضت اسلامی و کمک به مبارزات انقلابی داشت. همچنین حافظ اسد جز اولین شخصیت‌هایی بود که دولت تعیین‌شده توسط امام خمینی را به رسمیت شناخت و در ترغیب کشورهای منطقه به حمایت از انقلاب اسلامی ملت ایران نقش بسزا و بی‌بدیلی را ایفا کرد.

با گسترده شدن دامنه نهضت اسلامی در دهه ۴۰ و فضای خفقان حاکم در فضای سیاسی ایران، مبارزان انقلاب فعالیت‌های خود علیه رژیم پهلوی را به خارج از مرزهای ایران منتقل کردند. هر چند خط نهضت در درون کشور توسط دیگر افراد به خصوص روحانیت مبارز تداوم داشت اما ضرورت آموزش‌های سیاسی و نظامی لازم در خارج از کشور برای نیروهای مخالف رژیم پهلوی احساس می‌شد.

از همین رو یکی از کشورهایی که نقش اساسی و قابل توجهی در آموزش و تأمین نیروهای انقلابی نهضت ایفا کرد، کشور «سوریه» و شخص «حافظ اسد» بود. این حمایت ها به خصوص در دهه ۵۰ در شرایطی بود که کمتر کشوری جرأت می کرد از نهضت انقلابی امام خمینی(ره) پشتیبانی کند. سوریه به دلیل مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی و درگیری‌ با رژیم صهیونیستی و همچنین اختلافات سیاسی با رژیم پهلوی و بعث عراق، محمل مناسبی برای مبارزان نهضت اسلامی بود تا با قرار گرفتن در کنار مبارزان فلسطینی آموزش‌های لازم سیاسی و نظامی را فرا گرفته و برای گسترش دامنه نهضت اسلامی تلاش کنند.

یکی از اولین مبارزانی که در سوریه شروع به کار کردند شهید محمد منتظری و یارانش بودند. مرحومه مرضیـــه حدیدچی دباغ در خاطرات خود در این رابطه می‌گوید: محمد منتظری در سوریه خانه‌ای دو اتاقه در پشت حرم حضرت زینب(س) از شخصی بـــه نام حاج محمد اجاره کـــرده بود و این مکان مرکز فرماندهی و پایگاه اصلی فعالیت‌های مبارزان ایرانی به شـــمار می‌آمد.

در همین راستا، در دهه ۵۰ سوریه از چنان اهمیتی برای نهضت اسلامی برخوردار می‌شود که مرحوم حاج‌آقا مصطفی خمینی برای ساماندهی مبارزات به سوریه سفر می‌کند و ضمن ملاقات با علما و شخصیت‌های مختلف به ویژه امام موسی صدر و دکتر چمران در جریان فضای مبارزاتی آنجا قرار می‌گیرد.

علاوه بر این‌ امام موسی صدر و دکتر چمران در مراوده و ارتباط با حافظ اسد نقش بسزایی در همکاری دولت سوریه با مبارزان انقلابی داشتند. آن‌ها همچنین ارتباط نیروهای مبارز با نظامیان امل را برقرار کرده و شخص شهید چمران آموزش‌های عقیدتی و سیاسی را عهده‌دار می‌شود.

به هر ترتیب حمایت‌های سوریه برای نهضت اسلامی امیدوار کننده بود و مورد توجه مبارزان انقلاب قرار گرفت.

سوریه پشتیبان ایران در جنگ تحمیلی

در طول جنگ ۸ ساله عراق و ایران، بسیاری از کشورهای عربی به حمایت مالی، تسلیحاتی و لجستیک از عراق پرداختند. عده‌ای نیز بی‌طرفی اتخاذ کردند اما کشور عربی سوریه سیاست پشتیبانی از ایران را پیش گرفتند.

حافظ اسد رییس جمهور سوریه طی مصاحبه ای با روزنامه السفیر در ۱۷ آبان ۱۳۵۹ جنگ عراق با ایران را محکوم و آن را برای انحراف افکار عمومی عرب ها از مبارزه با اسرائیل و به نفع آمریکا ارزیابی کرد. این اقدام سوریه موجب شد تا عراق بلافاصله روابط سیاسی خود با سوریه را قطع کند.

بنابر آنچه گفته شد سوریه نقش اساسی در حمایت از نهضت اسلامی و کمک به مبارزات انقلابی داشت. همچنین حافظ اسد جز اولین شخصیت‌هایی بود که دولت تعیین‌شده توسط امام خمینی را به رسمیت شناخت و در ترغیب کشورهای منطقه به حمایت از انقلاب اسلامی ملت ایران نقش بسزا و بی‌بدیلی را ایفا کرد.

رحلت امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی در ۲۰ جمادی الثانی ۱۳۲۰ ﻫ.ق در شهر خمین دیده به جهان گشود . ایشان در سال ۱۳۳۹ راهی اراک شده و در محضر درس حاج شیخ عبدالکریم حائری حضور یافتند و پس از آن در قم به ادامه یادگیری دروس پرداختند و در این بین از محضر اساتید فراوانی بهره مند گردیدند.

مهمترین و بارزترین امری که این مردِ خداجو در طول حیات پربرکت خویش موفق به انجام آن گردید، بی تردید براندازی حکومت طاغوت و تشکیل حکومت اسلامی بود و سرانجام پس از عمری تلاش و کوشش در راه خدا در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ شمسی دعوت حق را لبیک گفته و باشکوهی بی نظیر در طول تاریخ بشریت به خاک سپرده گردید و آرامگاه ایشان میزبان خیل عظیم زائران و مریدان و پیروانش از داخل و خارج کشور گردید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha