به گزارش ایرنا، دومین رویداد "هفته تجاری فرهنگی مسقط در اصفهان" از هفتم تا یازدهم خرداد جاری با هدف همافزایی و گسترش ارتباطات دو جانبه میان ایران و عمان و با حضور حدود ۴۰ نفر از تاجران و مدیران عمانی و همچنین شماری از تولیدکنندگان، صنعتگران و فناوران ایرانی در اصفهان برگزار شد.
احسان یزدیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این رویداد ۱۳۶ شرکت ایرانی حضور یافتند که ۳۰ شرکت از میان آنها از واحدهای فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بودند.
وی با بیان اینکه این مذاکره ها به ۱۱۴ مورد بازدید تاجران عمانی از شرکت های ایرانی منجر شد، اظهار داشت: این آمار نشان می دهد که مذاکره های انجام شده موفقیت آمیز بوده است.
یزدیان با اشاره به اینکه قراردادهایی بین تعدادی از تاجران عمانی و شرکت های ایرانی منعقد شد یا در حال انعقاد است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انعقاد قراردادهای همکاری در حال تکمیل است در زمان حاضر نمی توان تعداد دقیقی از آنها را اعلام کرد.
وی گفت: نشستهای تجاری دو جانبه شرکتهای دانشبنیان و فناور، تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی با تاجران عمانی در زمینه های مختلف مانند نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، مبلمان و دکوراسیون داخلی، صنعت ساختمان، فولاد و صنایع وابسته، تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت بود.
یزدیان با تاکید بر اینکه به گفته شرکت کنندگان، دومین رویداد هفته مسقط در اصفهان دارای کیفیت، دستاوردها و بازدهی بیشتری نسبت به رویداد قبلی بود، افزود: یکی از نکات قابل توجه این است که این رویداد توسط یک شرکت و کارگزار بخش خصوصی برگزار شد که تجربه خوبی به همراه داشت.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی می تواند در توسعه تجارت به دولت کمک بسیاری کند، تصریح کرد: ما در توسعه کسب و کار و توانمندسازی شرکت ها به شدت نیازمند تربیت شرکت های کارگزاری هستیم.
به گفته وی، در سال های گذشته اقدام های خوبی در کشورمان برای توسعه فناوری و ایجاد شرکت های دانش بنیان صورت گرفت اما در زمینه تربیت کارگزاران مناسب که بتوانند فناوری را وارد بازار و صادر کنند هنوز عقب هستیم و باید حمایت بیشتری از ایجاد چنین کارگزارانی صورت گیرد.
یزدیان خاطرنشان کرد: لازم است شرکت های کارگزار برای ورود به بازار کشورهای دیگر مانند همسایه های شمال ایران نیز فعال شوند.
معرفی شرکت ها و تولیدکنندگان ایرانی، مشارکت در راه اندازی خط تولید در عمان، برپایی نمایشگاه و بازدید از کارخانه ها و واحدهای صنعتی از دیگر برنامه های هفته مسقط در اصفهان بود.
اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی و ۲۰۰ هزار واحد صنفی، یکی از صنعتیترین استان های کشور است. همچنین اصفهان بهعنوان استان پیشرو در راهاندازی مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری که نخستین زمینههای رسمی شکلگیری شرکتهای دانش بنیان را به وجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.
عُمان با حدود پنج میلیون نفر جمعیت، کشوری در منطقه خاورمیانه و پایتخت آن شهر مسقط است.
کالاهای صادراتی مهم عمان شامل نفت خام، ماهی، فلزات و پارچه و کالاهای وارداتی آن شامل ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل، کالاهای صنعتی مواد غذایی و روغن صنعتی است.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و عمان به حدود ۲ میلیارد دلار میرسد.
نخستین رویداد ' هفته مسقط در اصفهان ' اسفند سال ۱۳۹۷ برگزار شد.
نظر شما