۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۴۹
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 85131204
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت بنای تاریخی کاروانسرای «سیمون» مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: مرمت و بازسازی بنای تاریخی کاروانسرای «سیمون» با همکاری شهرداری و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.

ناصر صدفی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق تفاهم‌نامه با شهرداری مهاباد مرمت و بازسازی بنای تاریخی کاروانسرای «سیمون» در دستور کار قرار گرفته که بار مالی آن را شهرداری و نظارت فنی را اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان برعهده دارد.

وی ادامه داد: جهت بازسازی این محوطه و جداره تاریخی با مساحتی در حدود ۷۰۰ مترمربع، بودجه‌ای ۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است که روند بازسازی و ترمیم آن در سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد اضافه کرد: در بازسازی این بنا از مصالح ساختمانی سنتی جهت ایجاد محوطه و غرفه های سنتی استفاده می‌شود و هدف از بازسازی آن تبدیل کردن این محل به مکانی توریستی و گردشگری است.

صدفی بیان کرد: نظر اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بر این است که این کاروانسرا پس از بازسازی به محلی برای تهیه و عرضه صنایع دستی تبدیل شود و از حالت پارکینگ و انباری خارج شود و در کنار حمام میرزا رسول و سایر آثار تاریخی این شهر به جاذبه گردشگری تبدیل شود.

مرمت بنای تاریخی کاروانسرای «سیمون» مهاباد آغاز شد

به گزارش ایرنا، کاروانسرای «سیمون» از بناهای تاریخی متعلق به دوره صفوی در مهاباد و تداعی کننده تجارت و مامن بازرگانان در مسیر جاده ابریشم در این شهر است.

این کاروانسراها برای تامین امنیت و رفاه بازرگانان در مسیر جاده ابریشم که به عنوان بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا با اهداف تجاری، بخش‌های مختلف آسیا را به هم مرتبط می‌کرد و همه آنها را به شمال آفریقا و اروپا پیوند می داد، احداث شده بود.

هر چند این کاروانسرا کتیبه‌ای ندارد اما شکل معماری و قدمت آن بسیار نزدیک به مسجد سوور و حمام میرزا رسول است و به احتمال زیاد در یک دوره ۵۰ ساله با این بناها ساخته شده باشد و بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال قدمت دارد.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که علاوه بر کاروانسرای سیمون، سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم‌شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد سوور (جامع) از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha