قیام‌ ۱۵ خرداد، جنبشی ماندگار برای پیروزی انقلاب اسلامی

ارومیه - ایرنا - قیام ۱۵ خرداد جنبشی ماندگار برای عدالتخواهی، آزادیخواهی و نقطه آغازی برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی بدست مردمی غیرتمند و جان برکف است.

به گزارش ایرنا، قیام ۱۵ خرداد نه یک واقعه و حادثه بلکه سر آغاز نهضت بیداری اسلامی بود نقطه آغازی که با به خاک خون کشیده شدن زن و مرد، پیر و جوان شروع شد و ‌تا بهمن ۵۷ ادامه یافت.

این جنبش ماندگار که در اعتراض به تبعید امام‌راحل بود قوت قلبی به ملت ایران و خفقان حاکم بر کشور را بی رنگ کرده و ‌رعب و ‌وحشت به جان رژیم طاغوت و حامیانش انداخت و ثابت کرد ابهت آنها پوشالی است و خون این ملت ابهت آنها را در هم خواهد شکست.

۱۵ خرداد مسیر پیروزی انقلاب را ترسیم کرد و به ملت مبارز، راه رهایی از ظلم را نشان داد، مسیری که قیام ۱۵ خرداد ترسیم کرد پیروزی انقلاب اسلامی را در میان بهت و حیرت جهانیان به ارمغان آورد انقلابی که نظیر آن هنوز متولد نشده است.


جنبش ۱۵ خرداد پیروزی انقلاب را رقم زد

مبارز انقلابی ارومیه‌ای گفت: قیام خونین ۱۵ خرداد سرمنشا پیروزی انقلاب اسلامی بود و پیروزی آن را رقم زد.

نصرالله اسدالهی افزود: اگر نبود این قیام مردمی هرگز انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید این جنبش مردمی بود که باعث شد انقلاب به سرانجام برسد.

همرزم شهید چمران اظهار کرد: اعتراض امام راحل به تصویب کاپیتولاسیون در مجلس و سخنرانی های او باعث تبعید ایشان شد و ملت ایران با مشاهده این تبعیدها به پاخاسته و ‌قیامی بزرگ را ‌آغاز کردند.

قیام‌ ۱۵ خرداد، جنبشی ماندگار برای پیروزی انقلاب اسلامی
اسدالهی ‌یادآور شد: پس از قیام ۱۵ خرداد مردم دست به مبارزات مختلفی زده و به عبارتی مبارزات آنها رنگ بیشتری یافته و قوت گرفت و بستر ساز اعتراضات کوبنده علیه طاغوت شد.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد نقطه آغاز انقلاب اسلامی بود، افزود: پس از این قیام بود که در سال ۱۳۵۵ مسلح شدیم و گروه‌های مسلحانه برای مبارزه تشکیل دادیم.

اسدالهی تاکید کرد: اگر قیام ۱۵ خرداد نبود انگیزه ای برای مسلح شدن، هماهنگ شدن و برنامه ریزی برای مقابله با طاغوت نبود بلکه این قیام‌ ۱۵ خرداد بود که انگیزه مبارزه را در ملت ایران مضاعف و تقویت کرد.

وی ادامه داد: تبعید ۱۵ ساله امام راحل و همچنین اهانت رژیم طاغوت به مرجعیت، آتش مبارزه را در ملت ایران شعله ور کرده و آنها مسیری را که ۱۵ خرداد ترسیم کرده بود با نثار خون خود طی کرده و انقلاب را به مقصد رساندند.


جرقه انقلاب در ۱۵ خرداد زده شد

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: جرقه انقلاب اسلامی در ۱۵ خرداد زده شد و مسیری روشن در برابر پیروزی نهضت اسلامی گشود.

آیت الله عسگر دیرباز افزود: جنبشی که از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ برای آزادیخواهی شروع شده بود در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به اوج رسید و پس از آن نیز فروکش نکرد.

وی ادامه داد: این قیام نزد امام راحل نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بود چنانکه فرمودند: «۱۵ خرداد برای همیشه باید عزای عمومی اعلام شود».

آیت الله دیرباز تاکید کرد: ۱۵ خرداد اوج مظلومیت پیروان امام راحل برای احیای اسلام ناب محمدی و برقراری عدالت بود و آنان در این روز توسط دژخیمان رژیم شاه به خاک و خون کشیده شدند اما با تقدیم خون خود چهره پلید طاغوت را آشکار کردند.

وی یادآور شد: ۱۵ خرداد سرآغاز انقلابی شد که به حکومت طاغوت خاتمه داد و امروز این انقلاب مرزها را در نوردیده و الگوی ملت‌های جهان شده است.


اگر ۱۵ خرداد نبود انقلاب پیروز نمی‌شد

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی هم اظهار کرد: اگر قیام خونین ۱۵ خرداد نبود انقلاب اسلامی هیچوقت پیروز نمی‌شد.

حجت‌الاسلام ناصر آقایی ادامه داد: حضور و اعتراض مردم کفن پوش نسبت به تبعید امام راحل موجب رعب و وحشت و دلهره رژیم طاغوت شد و همین امر راه مبارزه را باز و جرات مقابله با طاغوت را مضاعف کرد.

وی افزود: قیام ۱۵ خرداد به نام اسلام و برای اسلام بود و هدفی جز حمایت از دین اسلام و مسیر اسلام نداشت.

حجت‌الاسلام آقایی تاکید کرد: ابعاد مختلف قیام خونین ۱۵ خرداد باید به نسل امروز بازخوانی شود تا جوانان با آن آشنا شده و بدانند امروز تفکر امام‌راحل به نسل‌های کشورهای دیگر صادر شده است.

وی یادآور شد: مردمی که از مرجعیت دینی حمایت می کردند در قیام ۱۵ خرداد ۴۲ اعتراض خود را نشان داده و ‌به پا خاستند.

قیام‌ ۱۵ خرداد، جنبشی ماندگار برای پیروزی انقلاب اسلامی
به‌گزارش ایرنا، ۱۵ خرداد یاد آور قیام ‌مردم قم، تهران و ‌ورامین در سال ۱۳۴۲ در اعتراض به دستگیری امام راحل توسط رژیم پهلوی و شهادت شمار زیادی از مردم انقلابی است.

عکس العمل مردم در شهرهای قم، تهران و ورامین به موضوع دستگیری امام واکنش سخت رژیم طاغوت و ساواک را بدنبال داشت و ‌در ادامه با ورود نیروهای نظامی صدها نفر از مردم بی گناه به شهادت رسیدند و سندی شدند بر جنایت طاغوت و عمالش.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha