امام جمعه بجنورد: قیام ۱۵ خرداد نشانگر پیوند مستحکم مردم با روحانیت بود

بجنورد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نشانگر پیوند مستحکم مردم ایران با روحانیت برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود.

حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: قیام ۱۵ خرداد را مردم با انگیزه اسلامی و با عشق به امام خود به وجود آوردند و سه عنصر اسلام، امام (ره) و مردم پایه‌های اصلی آن را تشکیل می دهد.

وی افزود: این حرکت تاریخی نقطه آغازگر روند شدید مبارزات مردم انقلابی در برابر دستورات ضد اسلامی رژیم پهلوی بود.

حجت الاسلام نوری ادامه داد: قیام ۱۵ خرداد، نهضتی پاک در تاریخ معاصر است که با وحدتی مردمی و پیروی از امام راحل(ره) توانست در مراحل بعدی رژیم پهلوی را به شکست راضی کند.

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: این نهضت پاک روند آگاهی سیاسی مردم و بیداری اسلامی آنان را بارور و آنها را برای جریان اسلام ظلم ستیز آگاه کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه امام(ره) احیاگر معنویت در جامعه بود، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) مردمی را تربیت کرد که با عزمی راسخ از ۱۵خرداد ۴۲ تا به امروز با وجود همه توطئه های دشمن این صراط مستقیم را رها نکرده اند.

به گزارش ایرنا، سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بی آلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان‌های شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه‌هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند به لرزه درآمد.
همین صحنه در تهران و چند شهر دیگر به وجود آمد و تظاهرات مردم رژیم را سخت به وحشت افکند که برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد.
در این روز حدود ۱۵ هزار نفر مسلمان انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و بدین ترتیب تاریخ ایران اسلامی در روز ۱۵ خرداد ورق خورد و فصل جدیدی در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha