گفت‌وگوهای وحدت‌آفرین و تمدنی نیاز امروز جهان اسلام است

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران از گفت‌وگوهای وحدت‌آفرین و تمدنی به عنوان سرمایه‌ای یاد کرد که دنیای اسلام بیش از همیشه نیازمند آن است.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا محمود واعظی امروز، سه شنبه ۱۶ خرداد در نشست خبری دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت آمیز گفت: گفت و گوهای اندیشمندان جهان اسلام سرمایه هایی است که به تمدن وحدت آفرینی کمک می کند و دنیای اسلام بیش از همیشه به آن نیازمند است. گفت و گوهای وحدت بخش از زمان اسدآبادی ها، حسن البناها و سید قطب ها شروع شده و به زمان حضرت امام خمینی (ره) در ۴۰ سال اخیر در این کشور رسیده که این روایت و تاریخ نویسی با همگرایی ها و روشنگری ها به نتیجه خواهد رسید.

وی تاکید کرد: مشکلی که در دنیا وجود دارد، همان ضرب المثل معروفی است که تفرقه بیانداز و حکومت کن و مشکل عمده ملت ها، جهل است و تا این جهل ادامه داشته باشد، بلاها و مصیبت ها نیز ادامه خواهد داشت. لذا مبارزه با جهل در مرحله اول عبارت است از گفت و گو.

این استاد دانشگاه با اشاره به گفت و گوهای برخی زائران بیت الله الحرام با شیعیان و آشنا شدن آنان با مبانی و اصول شیعه گفت: جهل توسط رسانه ها به قدری به صورت فراگیر منتشر می شود که اجازه نمی دهند واقعیت برای همگان مشخص شود و دشمن همچنین با رسانه های خود نمی گذارد، پاسخ شبهات دیده شود.

وی بر همگرایی میان مسلمانان از طریق گفت و گو به ویژه در کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: رسانه های غربی می دانند که چگونه میان مسلمانان اختلاف بیاندازند و ما نیز با برگزاری کنفرانس هایی مانند وحدت اسلامی و مذاکرات علمی در دانشگاه ها می توانیم با گفت و گو، ماهیت ها را نشان دهیم و با انتشار مقالات و مجلات می توانیم با این جهل مبارزه کنیم.

واعظی از برگزاری نشست ها و وبینارهای بین المللی با اندیشمندانی از ۲۰ کشور در دوران کرونایی خبر داد و با ارائه گزارشی از کارنامه دانشکده الهیات دانشگاه تهران در فعالیت های وحدت بخش امت اسلامی گفت: رسالت این دانشکده روایتگری تاریخ اسلام است که می تواند نگاه صلح آمیز بیافریند. دانشکده الهیات از سال ۱۳۰۸ تاسیس شد و رشته فقه شافعی یکی از برنامه های این دانشکده بوده که تاکنون فعالیت های چشمگیری برای وحدت مذاهب داشته است.

سخنگوی امت اسلامی کیست؟

مصطفی ذوالفقارطلب رییس کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز گفت: اولین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز توانست گرایش ها را به تمدن نوین همسو سازد که ویروس کرونا باعث تاخیر در برپایی دومین کنفرانس شد.

وی از اهداف دومین کنفرانس سخن گفت و اظهار داشت: آسیب شناسی مسائل نهادها، توجه به جایگاه بانوان در جهان اسلام و بررسی رسانه از اهداف مهم این همایش است و موضوع رسانه را به منزله سخنگویی امت اسلامی می دانیم که در همین راستا رسانه و زن را جزو محورهای اصلی این کنفرانس قرار دادیم.

ذوالفقارطلب اضافه کرد: راهکارهای تقویت و توسعه تمدنی در این حوزه یکی از موضوع هایی است که در مقالات مطرح شده است. مقاصد شریعت ظرفیتی برای ایجاد همگرایی و تمدنی دارد که اندیشمندان می توانند در این حوزه نقش آفرین باشند.

توجه به جایگاه فلسطین

وی از توجه به جایگاه فلسطین به عنوان یکی از محورهای این کنفرانس یاد کرد و گفت: اندیشمندان باید به این نقطه مشترک برسند که فلسطین می تواند عامل مشترک برای رسیدن به وحدت باشد.

این استاد دانشگاه با ارائه گزارشی از کنفرانس اول گفت: نخستین کنفرانس در زمانی برگزار شد که بیداری اسلامی در برخی کشورها بوجود آمده بود و از طرف دیگر  داعش به کشورهای اسلامی حمله کرده بود. برگزاری این کنفرانس در سطح کلان به تولید مقالاتی منجر شد که انتقال آن به جامعه علمی و فرهنگی برکاتی داشت.

وی با اشاره به دستاوردهای علمی و فرهنگی نخستین کنفرانس گفت: در سال ۹۸ توطئه عادی سازی اسراییل با برخی کشورهای اسلامی مطرح شده بود و قطعنامه این کنفرانس در سطح فرهنگی باعث شد تا برخی کشورها این طرح را مسکوت بگذارند. از طرف دیگر این همایش با استقبال علمای جهان اسلام روبرو شد، به گونه ای که موسسات فرهنگی برخی کشورها با دعوت از اندیشمندان ایرانی خواستار برگزاری چنین همایش هایی در کشورهای ترکیه، فلسطین، لبنان و برخی کشورهای دیگر شدند.

ذوالفقارطلب، برگزاری چنین همایش هایی را ادامه حرکت وحدتی دانست که سران جهان اسلام از شیخ محمود شلتوک گرفته تا آیت الله بروجردی مکمل یکدیگر بوده و هر یک از نهادهای دولتی و مردمی با توجه به ظرفیت های خود در این راستا تلاش می کنند.

وی به وجه تمایزهای این کنفرانس با دیگر همایش ها پرداخت و گفت: در بخش نظری تلاش کرده ایم تا از ظرفیت های فقه و اصول فقه اهل سنت و همچنین ارزش های اهل سنت با نگرش تمدنی و نگاه مذاهب فقهی دیگر استفاده کنیم و از نظر کاربردی نیز این همایش را یک کنفرانس فرامذهبی و فراتمدنی می دانیم.

۱۰۰ مقاله با موضوع همزیستی مسالمت آمیز منتشر می شود

به گفته ذوالفقارطلب، مقالات مطرح شده در نخستین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز، مورد استناد پژوهش های مختلفی قرار گرفت و قرار است ۲۰۰ چکیده مقاله از ۵۰۰ چکیده در دومین همایش ارائه شود و ۱۰۰ مقاله از ۲۰۰ مقاله رسیده به دبیرخانه، به چاپ خواهد رسید. همچنین ۲۰۰ مصاحبه با اندیشمندان حوزه و دانشگاه انجام شده که به صورت پوستر در کنفرانس ارائه خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مقالات این همایش سه برابر نخستین همایش است و در همایش قبلی ۲۲ اندیشمند از  پنج کشور حضور پیدا کرده بودند که در همایش امسال ۵۰ اندیشمند در سطح عالی از کشورهای عراق، فلسطین، تونس، اردن، ترکیه، کانادا، مصر و انگلیس حضور پیدا می کنند.

به گفته ذوالفقارطلب ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی در این همایش حضور خواهند داشت و شخصیت هایی همچون شیخ سلمان حسینی ندوی از هند، شیخ بلال شعبان از لبنان و سالم عبدالجلیل رئیس سابق دانشگاه زیتونیه تونس جزو مهمانان خارجی هستند که سخنرانی خواهند داشت و از مهمانان داخلی نیز می توان به آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، عبدالکریم بی آزار شیرازی و ابوالقاسم مقیمی حاجی اشاره کرد.

خالد عزیزی مدیر بخش امور بین الملل کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز درباره اصطلاح مقاصد شریعت گفت: اندیشه و معنویت، دو کلیدواژه محتوایی اندیشه اسلامی است. یعنی مقدمه فهم این دو مقوله، فهمیدن درست مقاصد الشریعه است که شامل از مصالح دنیای اندیشه و شریعت اسلامی در راستای حفظ جان، عقل، دین، مال و نسل است.

فهم درست واقعیت های امروزی دنیای اسلام و فهم درست تکالیف الهی، باعث می شود تا هم در سطح داخل یکدیگر را درک کنیم و همزیستی مسالمت آمیز را به معنای واقعی کلمه بفهمیم و هم در سطح منطقه ای و سطح جهانی یک الگوی حکومت ایمانی را ارائه دهیم.

محورهای دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز شامل کاربرد قواعد مقاصد شریعت در اجتهادات فقهی، جلوه های اندیشه های اعتدالی مبتنی بر مقاصد شریعت، مقاصد شریعت و آینده وحدت جهان اسلام، هم افزایی جریانات و احزاب اسلامی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی در پرتو مقاصد شریعت، نقش زنان مسلمان در همگرایی جهان اسلام با رویکرد افق تمدنی آینده و رسانه و آینده وحدت اسلامی، فرصت ها و چالش ها است.

این همایش از سوی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مؤسسه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha