مداوای زخم کاری کرونا از پیکر جامعه کار و تولید فارس

شیراز-ایرنا-ویروس نامرئی کرونا از اواخر سال ۹۸ هویدا شد و اغلب صنوف و مشاغل را با مشکلات جدی مواجه کرد و عملا زخمی کاری بر پیکر اشتغال و اقتصاد وارد کرد که با فروکش کردن این بیماری، آمار از مداوای این زخم در جامعه کار و تولید استان فارس حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، با اعلام خبر ورود کرونا به ایران در ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ و شیوع این بیماری رفته رفته اغلب مشاغل و کسب و کارهای استان فارس متاثر از همه گیری این بیماری قرار گرفت و بسیاری کسب و کارها تعطیل و یا نیمه تعطیل شد که این روند اثر منفی بر اشتغال کارگران و بیمه شدگان اجباری در این استان مانند سایر نقاط کشور و جهان داشت.

اما اینگونه که از شواهد پیداست زخم کاری که کرونا بر پیکر اقتصاد و جامعه کار و تولید استان فارس به جا گذاشته از سال ۱۴۰۰ رفته رفته روبه بهبودی گذاشته و اکنون عملا آمار و تعداد کارگران این استان از ابتدای زمان شیوع کرونا و عادی بودن شرایط نیز پیشی گرفته است.

مداوای زخم کاری کرونا از پیکر جامعه کار و تولید فارس

براساس اظهاران مدیران وقت استان فارس تعداد کل بیمه شدگان اجباری این استان در پایان سال ۱۳۹۸ تعداد ۷۴۷ هزار و ۵۱۱ بوده و به گفته مدیرکل تامین اجتماعی فارس تعداد کل بیمه شدگان اجباری و کارگران این استان در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۲۵ هزار و ۳۷۸ است که مقایسه تعداد کارگران و بیمه شدگان اجباری پایان سال ۱۳۹۸ و زمان شیوع کرونا با آمار پایان سال ۱۴۰۱ نشان از افزایش ۷۷ هزار و ۸۶۷ نفری تعداد کل بیمه شدگان دارد که افزایش بیش از ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

تعداد شاغلین و بیمه شدگان اصلی فارس بیش از ۸۲۵ هزار نفر

مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تعداد بیمه شدگان اجباری این استان اشاره کرد و گفت: تعداد افراد بیمه شده سازمان تامین اجتماعی و کسانیکه حق بیمه در این استان پرداخت می کنند در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۰۷ هزار و ۴۳ نفر بوده که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۸۲۵ هزار و ۳۷۸ نفر افزایش یافته است.

مداوای زخم کاری کرونا از پیکر جامعه کار و تولید فارس
مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس

جلیل مرادی تاکید کرد: مقایسه آمار تعداد بیمه شدگان اجباری این سازمان در سال گذشته و سال قبل تر نشان از افزایش تعداد ۱۸ هزار و ۳۳۵ نفری تعداد بیمه شدگان در این استان دارد.

وی در ادامه افزود: تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی در استان فارس در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۱۹ هزار رو ۸۹۷ نفر بوده که تا پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۲۳۹ هزار و ۵۸ نفر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس ادامه داد: مقایسه آمار گواه این مساله است که تعداد مستمری بگیران این استان در پایان سال ۱۴۰۱ به نسبت مدت مشابه سال قبل تر ۱۹ هزار و ۱۶۱ نفر افزایش یافته است.

مداوای زخم کاری کرونا از پیکر جامعه کار و تولید فارس

وی اظهار کرد: این آمار تعداد دقیق افراد بیمه شده و مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی در سطح استان فارس است و تعداد افراد تحت تکفل و خانواده آنها را شامل نمی‌شود.

مرادی خاطرنشان کرد: مجموعا ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۵۸۴ نفر بیمه شده و مستمری بگیر و خانواده آنها در سطح این استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که حدودا نیمی از جمعیت فارس را شامل می شود.

برنامه‌ریزی فارس برای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل جدید

استاندار فارس نیز از برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل جدید در سال ۱۴۰۲ در این استان و قرارگیری این هدف گذاری در اولویت کاری مدیران تمامی دستگاه‌های اجرایی فارس خبرداد.

مداوای زخم کاری کرونا از پیکر جامعه کار و تولید فارس
استاندار فارس

محمدهادی ایمانیه نیمه فروردین سال جاری در این باره گفت: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۷۳ هزار فرصت شغلی جدید با همکاری سرمایه‌گذاران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان ایجاد شد که این آمار ۲۵ درصد فراتر از سهم تعیین شده دولت برای فارس بود.

وی بر ضرورت تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در استان نیز تاکید کرد و افزود: برای رسیدن استان به جایگاه بهشت سرمایه‌گذاران در کشور نباید از هیچ کوششی دریغ شود.

ایمانیه همچنین با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید، بیان کرد: تلاش برای تحقق شعار سال باید در اولویت تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha