دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کانون توجه دانشجویان خارجی+فیلم

ساری - ایرنا - تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه نوشیروانی بابل به عنوان تنها دانشگاه صنعتی دولتی در شمال کشور از مرز ۲۵۰ نفر گذشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که با نگاه خیرخواهانه خیر شهیر ایران زنده یاد سید حسین فلاح نوشیروانی با اهداء ۱۷ هکتار زمین با ۱۱ هزار متر مربع فضای آموزشی در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد که این مجموعه تحت نام مدرسه عالی تربیت دبیر فنی دانشگاه مازندران در سال ۱۳۵۲ اقدام به جذب دانشجو کرد.

این مدرسه عالی تربیت دبیر فنی در سال ۱۳۷۱ با نام دانشکده فنی و مهندسی نوشیروانی دانشگاه مازندران به عنوان تنها دانشکده فنی و مهندسی در استان مازندران در دوره‌های کارشناسی مهندسی عمران، برق، شیمی و مکانیک و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام به پذیرش دانشجو کرد و در سال ۱۳۸۴ به مجتمع آموزش عالی نوشیروانی ارتقاء یافت.

این مجموعه آموزشی همچنین از سال ۱۳۸۷ با استقلال کامل و جدا از دانشگاه مازندران به عنوان یک دانشگاه صنعتی در شمال کشور شناخته به فعالیت و جذب دانشجو ادامه داد و تاکنون توانست موفقیت های علمی، پژوهشی و آموزشی زیادی دست یابد و مورد توجه دانشجویان از داخل و خارج از کشور قرار گیرد.

در سال های اخیر دانشمندان این دانشگاه با درو کردن جایگاه های ممتاز علمی و کسب کرسی های مختلف در رنکینگ های جهانی از یک طرف و از طرف دیگر با فعال شدن دیپلماسی علمی در این دانشگاه زمینه حضور و پذیرش بیش از ۲۵۰ دانشجوی خارجی برای تحصیل در این دانشگاه فراهم آمد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کانون توجه دانشجویان خارجی+فیلماین دانشجویان خارجی که بیشتر آنها از کشورهای عراق و سوریه هستند در رشته های مهندسی عمران، مکانیک، برق و کامیپوتر، شیمی، علوم پایه و صنایع و مواد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشند که از این تعداد تاکنون حدود ۴۰ نفر از دانشجویان خارجی در این دانشگاه با اخذ مدرک مورد نظر از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل فارغ التحصیل و به کشور خود بازگشتند.

برخی از این فارغ التحصیلان نیز بعد از کسب مدرک کارشناسی ارشد در مقطع دکتری نیز به ادامه تحصیل می پردازند.

بر اساس آخرین رتبه بندی که در سپتامبر سال ۲۰۲۲ مجله بین المللی PLOS Elsevier اعلام کرد ۱۶ عضو هیأت علمی و ۵ دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در میان ۲ درصد دانشمندان پراستناد جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کانون توجه دانشجویان خارجی+فیلم

اسامی ۲ درصد دانشمندان پراستناد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال ۲۰۲۲ شامل اساتیدی همچون محسن شیخ الاسلامی- داوود دومیری گنجی -قاسم نجف پور درزی -مصطفی رحیم نژاد -روح الله جماعتی -محسن جهانشاهی -مجید پیروی -مصطفی لشکربلوکی -علی اکبر رنجبر -مفید گرجی بندپی -علی اکبر عبدوس -امیر مدرس-حامد جمشیدی- عطاالله ابراهیم زاده -محمود ربیعی و جعفر ادبی بعنوان ۱۶ عضو هیات علمی و همچنین ۵ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اعم از خشایار حسین زاده، مصطفی برزگر گردرودباری، محمد واعظی، قلی‌نیا و سهیل موسوی اجارستاقی نیز در زمره ۲ درصد دانشمندان برتر-پراستناد جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند.

از طرف دیگر موسسه تایمز در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۵۰۰ دانشگاه و در رتبه بندی سال ۲۰۲۲، تعداد ۱۶۶۲ دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی جهان را بررسی نموده است. در این رتبه بندی دانشگاه ها براساس چهار مأموریت اصلی خود " آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی" مورد ارزیابی قرار می گیرند. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه های جهان موسسه تایمز (THE World University Ranking ۲۰۲۲)،

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کانون توجه دانشجویان خارجی+فیلم

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق به کسب جایگاه نخست در میان دانشگاه های کشور، و رتبه ۴۰۰-۳۵۱ در میان تمامی دانشگاه‌های جهان گردید.

شایان ذکر است تنها ۵۸ دانشگاه از ایران به این رتبه بندی راه پیدا کرده است لذا همه این افتخارات علمی سبب شد که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان یک دانشگاه معتبر بین المللی مورد توجه دانشجویان کشورهای همسایه و مسلمان قرار بگیرد.

جذب دانشجوی خارجی زمینه اتحاد استراتژیک را فراهم می کند

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل طی گفت و گویی با خبرنگار ایرنا، یکی از اساسی ترین دستاوردهای جذب دانشجوی خارجی برای کشور را زمینه سازی برای اتحاد استراتژیک ایران با کشورهای مختلف برشمرد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کانون توجه دانشجویان خارجی+فیلم

دکتر جواد کاظمی تبار بیان داشت: با تلاش های صورت گرفته و فعال شدن دیپلماسی علمی جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در حال افزایش است که این امر دستاوردهای مختلفی برای دانشگاه نوشیروانی و کشور خواهد داشت.

این استاد دانشگاه در ادامه این را هم گفت که دانشجوی خارجی یک توریسم علمی است که همانند یک گردشگر خارجی برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: جذب دانشجوی خارجی علاوه بر ارز آوری و رونق آموزشی دانشگاه در حوزه گسترش فرهنگ کشور ما هم بسیار حائز اهمیت است.

این چهره علمی اظهار داشت: دانشجویان خارجی، سفیران فرهنگی خوبی برای کشور ما محسوب می شوند که رفتار خوب ما نسبت به خودشان را هرگز فراموش نمی کنند.

وی افزود : هر چه دانشجوی بیشتری برای ادامه تحصیل به کشور ما بیایند متحدین ما افزایش خواهند یافت.

کاظمی تبار بیان کرد : در برخی از موارد دانشجوی خارجی که به کشور خود برمی‌گردد برای جذب نیروی کار ایرانی متخصص از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اعلام نیاز می کند که ما برای آنها نیروی متخصص هم اعزام کردیم که این موضوع در ایجاد اشتغال نیز بسیار موثر می باشد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کانون توجه دانشجویان خارجی+فیلمآمادگی دانشگاه نوشیروانی بابل برای پذیرش دانشجویان دختر افغان

همچنین مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل خبر داد: با توجه به شرایط پیش روی افغانستان که دختران اجازه تحصیل ندارند دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آمادگی دارد تا به دختران دانشجوی افغان پذیرش دهد و در موارد ضروری برای خانواده آنها هم اقامت بگیرد.

کاظمی تبار افزود : با توجه به اینکه زبان ما مشترک و هر دو فارسی زبان هستیم این امر زحمت کمتری برای دانشگاه دارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت : در حال حاضر حدود ۲۱۰ دانشجویی خارجی از کشورهای عراق و سوریه در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تحصیل می کنند و در ترم های آینده از کشورهای دیگر هم به مجموعه دانشجویان خارجی اضافه خواهند شد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دارای حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶ دانشکده مهندسی شیمی، عمران، برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع و مواد و دانشکده علوم پایه با ۴۰۰ کارمند و عضو هیات علمی است.

قریب به ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کانون توجه دانشجویان خارجی+فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha