۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 2160
کد خبر: 85131773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رزمایش جهادی دامپزشکی گامی برای رسیدن به سلامت مواد غذایی گلستان است

گرگان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: رزمایش جهادی دامپزشکی با هدف پیش‌گیری از شیوع انواع ویروس به‌خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در مناطق محروم و روستایی استان، اقدامی موثر و ارزشمند برای رسیدن به سلامت غذایی است.

علی کاووسی روز سه‌شنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ‌(ایرنا) مرکز گلستان اظهار کرد: در مدت زمان اجرای این رزمایش، دام‌های سبک و مولد، برخی حیوانات اهلی و طیور بومی در مقابل بیماری‌ها واکسینه می‌شوند.

وی بیان کرد: این طرح در همه مناطق شهری و روستایی با محوریت روستاها و بخش‌های محروم اجرا خواهد شد و دام و طیور واکسن بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری، تب برفکی، آبله، شاربون و نیوکاسل را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان افزود: علاوه بر انجام واکسیناسیون، در این رزمایش درمان دیگر بیماری‌های دام‌ و سم‌پاشی دامداری‌ها در جامعه هدف محرومین مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رزمایش جهادی دامپزشکی گامی برای رسیدن به سلامت مواد غذایی گلستان است

کاووسی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۱۵۰ نیروی متخصص در کنار تیم‌هایی از سازمان‌های بسیج سازندگی، کشاورزی و عشایر، فرمانداری، بخشداری و دهیاری‌ها، ارتش، جهادکشاورزی، حفاظت محیط زیست، سپاه، دامپزشکی همکاری و مشارکت دارند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان‌ گفت: این تیم‌های اجرایی واکسیناسیون، پیشتر در روستاها و مناطق محروم سایر شهرستان‌های استان، اقداماتی از قبیل واکسیناسیون، سمپاشی، ویزیت، توزیع دارو و نیز مشاوره و آموزش را به صورت رایگان انجام دادند.

کاووسی اضافه کرد: با اقداماتی که تاکنون برای مقابله با بیماری‌های مختلف دام و طیور به خصوص بیماری‌های مشترک انسان و دام انجام‌شده، نگرانی برای مردم وجود ندارد.

رزمایش جهادی دامپزشکی گامی برای رسیدن به سلامت مواد غذایی گلستان است

وی در خصوص مصوبات حوزه دامپزشکی در سفر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت به گلستان گفت: این اداره‌کل در آن سفر یک مصوبه در خصوص ساخت ساختمان مرکز تشخیص بیماری‌های اسب و کنترل تست دوپینگ اسب‌های شرکت کننده در رقابت‌های کورس اسبدوانی با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال داشت که با تخصیص به موقع اعتبارات آن مصوبه این ساختمان احداث و در هفته دولت سال گذشته افتتاح شد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان‌ افزود: این مرکز برای انجام کارهای مورد نظر نیازمند تجهیزات و امکانات لازم است که تاکنون اعتباری برای تجهیز آن دریافت نشد.

وی یادآور شد: با تجهیز این مرکز ضمن تسریع در تشخیص بیماری‌های مربوط به اسب، مشکلاتی مانند خروج‌ ارز از کشور و مدت زمان طولانی برای دریافت جواب تست دوپینگ اسب‌ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: همچنین با رایزنی‌های انجام شده با کشور ترکمنستان، امکان انجام آزمایشات دوپینگ اسب‌های این کشور در مرکز گلستان فراهم خواهد شد.

کاووسی با بیان این که افزایش کشتارگاه طیور نیازمند بررسی وضعیت طیور گلستان افزود: در بخش کشتارگاه دام، اکنون سه واحد صنعتی و ۶ واحد سنتی در گلستان فعالیت دارند، اما در بررسی‌های انجام شده، نیاز استان به چهار تا پنج واحد کشتارگاه صنعتی دام در شرق و غرب استان مورد تاکید و تایید قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و فعالیت بیشتر کنه و حشرات و شیوع بیماری «تب کریمه کنگو»، یادآور شد: با توجه به سمپاشی‌های به موقع انجام شده در بین دام‌ها و جایگاه آنان، خطر ابتلا به این بیماری اکنون از بین رفته و گزارشی مبنی بر وجود این بیماری مشترک بین دام و انسان در گلستان نداشتیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha