۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85131851
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغذیه سالم در گرو رعایت تعادل، ترتیب و تنوع غذایی است

زنجان - ایرنا - رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: برای تغذیه سالم باید تعادل، ترتیب و تنوع مصرف میوه‌ها و مواد خوراکی را مبتنی بر الگوی غذایی مناسب رعایت کرد.

عصمت عباسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تغذیه سالم باید تعادل را رعایت کرد یعنی الگوی غذایی باید با سن، شرایط جسمی و فعالیت بدنی افراد متناسب باشد به عنوان مثال زنان باردار و شیرده و کودکان و نوجوانان، انرژی و پروتئین بیشتری نیاز دارند و مجازند از قندها، چربی ها، گوشت و حبوبات بیشتری در رژیم روزانه خود استفاده کنند.

وی، دومین مولفه مهم در تغذیه را رعایت ترتیب عنوان کرد و گفت: باید از مواد موجود در پایین هرم تغذیه بیشتر مصرف کرد و غذای اصلی باید شامل نان، برنج، ماکارونی، میوه و سبزی باشد و قند و چربی کمتر از همه مصرف شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: تنوع یعنی از همه مواد موجود در هرم تغذیه باید مصرف شود و هیچ یک از طبقات هرم حذف نگردد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در خوردن غذاهای چرب و انواع شیرینی ها نباید زیاده روی شود، چرا که خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بیشتر است.

وی اظهار داشت: همچنین هر روز در وعده های اصلی غذایی و میان وعده ها از سبزی های خام و پخته استفاده شود، چون سبزی ها منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند و نقش مهمی در سلامت دارند.

عباسی افزود: مصرف روزانه لبنیات "شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک" نیز برای تامین کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است و باید آن را مد نظر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: برای پخت غذا فقط از روغن های مایع و به مقدار کم از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.

این کارشناس تغذیه یادآور شد:اسید های چرب ترانس موجود در روغن ها و چربی ها موجب افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها می شود.



اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha