۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85131857
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تاکستان، پرجاذبه اما محروم از حضور گردشگران

۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۱۰
کد خبر: 85131857
تاکستان، پرجاذبه اما محروم از حضور گردشگران

قزوین - ایرنا - تاکستان قطب تولید انگور و فرآورده های آن در ایران به شمار می رود که با برخورداری از جاذبه های متنوع به ویژه در زمینه کشاورزی و با وجود نزدیکی به تهران بدلیل فقدان برنامه ریزی و محور نبودن گردشگری در توسعه این شهر و شهرستان از حضور گردشگران محروم مانده است.

به گزارش ایرنا، گردشگری امروزه به یک صنعت تخصصی و البته بسیار پولساز تبدیل شده است، این روزها کشورها و شهرهای مختلف در دنیا می کوشند تا با استفاده از ظرفیت های خود و حتی خلق ظرفیت های جدید از این صنعت برای خود درآمد کسب کنند.

اگر اهل گشت و گذار و سفر باشید حتما واژه گردشگری کشاورزی به گوشتان خورده است، از کاشان باید به عنوان مشهور ترین مکان و شهر در کشور ما که در این حوزه فعال است، نام برد، جایی که سالانه در فصل برداشت گل محمدی و گلاب گیری هزاران گردشگر را از داخل و خارج کشور به سوی خود جذب می کند.

با این وجود شهرهای دیگری در کشور نیز هستند که در حوزه جذب گردشگر کشاورزی هم اندازه کاشان استعداد دارند اما استعدادهای آنها شکوفا نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است، از جمله این شهرها باید از تاکستان نام برد، شهری در غرب استان قزوین که باید آنرا پایتخت انگور و کشمش ایران نام برد.

تاکستان واقع در غرب استان قزوین با برخورداری از ۳۲ هزار هکتار باغ انگور همان گونه که از نامش هم پیداست قطب اول تولید انگور و کشمش ایران به شمار می رود با این وجود تقریبا از این ظرفیت خدادادی برای جذب گردشگر به این شهرستان هیچ استفاده ای نشده است، همان طور که با وجود وجه تسمیه و رتبه نخست تولید مجموع انگور و کشمش تاکستان، این شهر به عنوان شهر انگور ایران شناخته نمی شود و عنوان آن به یک شهر از استان دیگر داده شده است.

این در حالی است که امروزه گردشگری کشاورزی جای خود را به خوبی در نقاط مختلف دنیا و کشور باز کرده است و مناطقی که قطب تولید یک محصول هستند از این ظرفیت برای رونق گردشگری خود استفاده می کنند.

نزدیکی به تهران و قرارگیری در کنار خط آهن سراسری غرب به مرکز و شرق و همچنین آزادراه قزوین-زنجان یا تهران-تبریز از ظرفیت های بالقوه برای جذب گردشگر به تاکستان هستند که باید مورد توجه قرار بگیرد.

عدم برنامه ریزی برای جذب گردشگر به تاکستان در کنار فقدان زیرساخت های مناسب موجب شده تا این شهرستان با وجود جاذبه های متنوع سهم ناچیزی در حوزه گردشگری داشته باشد.

تاکستان، پرجاذبه اما محروم از حضور گردشگران

گردشگری تاکستان مغفول واقع شده است

عباسی سرمایه گذار حوزه بوم گردی در شهرستان تاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از تاکستان در حوزه گردشگری باید به عنوان یک منطقه گمشده یاد کرد، منطقه ای که پر از ظرفیت در این حوزه است اما این ظرفیت ها تقریبا بدون استفاده مانده و مغفول واقع شده اند.

مالک اقامتگاه بوم گردی عباسی در روستای کهک تاکستان گفت: تاکستان از ظرفیت فوق العاده ای در زمینه جذب گردشگر کشاورزی برخوردار است و باغ های این منطقه می توانند با توجه به نزدیکی با تهران به یکی از قطب های گردشگری تبدیل شوند اما تاکنون در این رابطه برنامه ریزی و همت مناسبی را از سوی مسوولان و دست اندرکاران شاهد نبوده ایم.

عباسی گفت: بسیاری از مردم خسته از شهرنشینی دوست دارند تا زندگی روستایی را تجربه کنند و خودشان با حضور در باغ ها در زمان فصل برداشت از روی درختان یا بوته ها میوه بچینند، این یک فرصت بسیار خوب برای تقویت بوم گردی ها و رونق اقتصادی در روستاهاست که در تاکستان مغفول واقع شده است.

وی با بیان اینکه فعال کردن گردشگری روستایی و کشاورزی می تواند چرخه اقتصادی روستاها را متحول کند و به رونق پایدار این نقاط منجر شود،گفت: در این راه نیازمند برداشتن موانع و کمک مسوولان هستیم.

این فعال حوزه گردشگری تاکستان گفت: این شهرستان در کنار باغات انبوه انگور از جاذبه های متنوعی مانند منطقه حفاظت شده باشگل با یک حیات وحش غنی برخوردار است و گردشگرانی که به ما مراجعه می کنند دوستدار تماشای آنها هستند اما این منطقه فاقد امکانات لازم مانند دوربین های پیشرفته برای دیدزنی گردشگران است و یا اینکه باید از قبل مجوز تهیه کنیم که البته این یک اقدام صحیح است اما انتظار داریم مجوزها با سرعت بیشتری به ما ارایه شود.

وی اضافه کرد: باغ های انگور تاکستان نیز یک جاذبه بسیار زیبا به شمار می رود که با برنامه ریزی برای اجرای رویدادهای مفرح مختلف از جمله جشن انگور، تهیه آبغوره و شیره پزی در روستاها و کمک میراث فرهنگی و رسانه ها برای معرفی و تبلیغ این رویدادها می توان پای گردشگران را به روستاهای این منطقه باز کرد.

تاکستان بی بهره از گردشگری کشاورزی

آزیتا اسدی مدیر پروژه پیشران گردشگری کشاورزی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود آنکه تاکستان از قطب اصلی تولید انگور و کشمش ایران به شمار می رود اما متاسفانه تاکنون این شهرستان از گردشگری کشاورزی بی بهره بوده است.

اسدی اضافه کرد: سه متقاضی دریافت مجوز گردشگری کشاورزی در تاکستان داشتیم که ۲ مورد آنها واجد شرایط نبودند اما یک مورد تایید شده و به زودی مجوز فعالیت دریافت می کند.

مدیر پروژه پیشران گردشگری کشاورزی استان قزوین در خصوص چرایی فعال نبودن گردشگری کشاورزی در شهرستان پرظرفیت تاکستان، گفت: حیطه فعالیت ما اطلاع رسانی به علاقه مندان و متقاضیان و ارایه مجوز به واجدان شرایط با هماهنگی میراث فرهنگی است بنابراین راسا نمی توانیم به این حوزه ورود پیدا کنیم و باید درخواست از طرف بخش خصوصی باشد تا به آن پاسخ دهیم.

تاکستان، پرجاذبه اما محروم از حضور گردشگران

جای خالی رویدادهای برنامه محور برای جذب گردشگر در تاکستان

نادر محمدی معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حوزه اقامتی زیرساخت های مناسبی در تاکستان وجود دارد، ما در این شهر یک هتل چهار ستاره، یک هتل یک ستاره و یک هتل جهانگردی داریم و همچنین یک هتل سه ستاره نیز با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این شهر در دست ساخت قرار دارد البته در حوزه بوم گردی ها تنها یک بوم گردی در این شهرستان وجود دارد و در این بخش نیازمند ایجاد زیرساخت و راه اندازی تاسیسات هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که تاکستان چرا سهم خاصی از گردشگری استان قزوین ندارد،گفت: مشکل ما در این شهرستان نداشتن برنامه های رویداد محور است اگر هم برنامه هایی در سال تحت عنوان جشن انگور در این منطقه برگزار شود متمرکز بر جذب گردشگر نیست.

محمدی با بیان اینکه شهری مانند کاشان و اطراف آن سالانه در فصل گلاب گیری با برگزاری برنامه های متنوع رویداد محور به قطب جذب گردشگر در کشور تبدیل می شود،افزود: با اینکه تاکستان قطب تولید انگور ایران است و مدت زمان برداشت انگور و تبدیل آن به فرآورده نسبت به گل محمدی نیز بسیار طولانی هست اما از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده نشده است.

این مسوول گفت: شاید یک دلیل عدم استقبال مناسب از موضوع جذب گردشگر تمکن مناسب عمده باغداران تاکستانی باشد که البته جای خوشحالی دارد اما در پی آن هستیم که با رایزنی و فعالیت های تشویقی چندتن از باغداران واجد شرایط این شهرستان را برای برگزاری جشنواره های انگور و فرآورده های آن مانند آبغوره گیری و شیره پزی فعال سازی گردشگری کشاورزی راضی کنیم تا بستر مناسب برای جذب گردشگر در این شهرستان فراهم شود.

محمدی اضافه کرد: تنها در این صورت است که آژانس های مسافرتی برای برگزاری تورهای گردشگری به تاکستان تمایل می کنند و شاهد حضور گردشگران به این خطه خواهیم بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: البته جاذبه های تاکستان تنها به باغ های انگور آن محدود نیست و منطقه حفاظت شده باشگل، بافت تاریخی روستاها از جمله تاکند، باغات گردوی ضیاء آباد، بقعه پیر و محوطه باستانی خله کوه از دیگر جذابیت های این شهرستان هستند که در صورت فعال سازی گردشگری کشاورزی به آنها نیز توجه و عنایت خواهد شد.

تاکستان، پرجاذبه اما محروم از حضور گردشگران

گردشگری باید محور توسعه تاکستان باشد

سید جمال الدین حسینی سرپرست فرمانداری تاکستان نیز گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: گردشگری از جمله ظرفیت های مغفول واقع شده در این شهرستان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه دولت در حوزه گردشگری نقش سیاست گذاری و ریل گذاری را باید ایفا کند و این بخش خصوصی است که باید ابتکار عمل را در این بخش را برعهده بگیرد،افزود: در زمینه جذب گردشگر برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در این شهرستان تلاش می شود.

سرپرست فرمانداری تاکستان این شهرستان را در حوزه گردشگری از قابلیت های بالایی برخوردار دانست که تاکنون توجه خاصی به آن نشده است و افزود: تاکستان با برخورداری از منطقه حفاظت شده باشگل و بیش از ۳۰ هزار هکتار باغ انگور در زمینه گردشگری طبیعی و کشاورزی توانمندی بالایی دارد و تلاش می کنیم تا این قابلیت های بالقوه را بالفعل کنیم.

این مسوول با تاکید بر اینکه گردشگری نیز باید در کنار صنعت و کشاورزی از محورهای توسعه تاکستان باشد،ادامه داد: در این زمینه نیازمند فعالیت معتمدان، دلسوزان و دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی و همچنین حضور سرمایه گذاران بومی هستیم و تلاش می کنیم تا بین این مجموعه هم افزایی شکل بگیرد تا شاهد اتفاقات خوب در گردشگری تاکستان باشیم.

حسینی همچنین گفت: از دستگاه های ذیربط مانند جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی استان قزوین انتظار می رود توجه خاصی به رونق گردشگری تاکستان داشته باشند و در این رابطه برنامه ریزی کنند چرا که تاکستان با قابلیت های یاد شده و همچنین نزدیکی به پایتخت می تواند به یکی از قطب های نوظهور گردشگری تبدیل شود.

رهاورد:

این روزها اشتغال و همچنین کسب درآمد به یکی از مهم ترین دغدغه های بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است، اشتغال در بخش صنعت نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی است، توسعه بخش کشاورزی نیز نیازمند سرمایه مالی فراوان و همچین بهره مندی از منابغ غنی آب وخاک است اما این بخش گردشگری است که می توان در آن با سرمایه گذاری بسیار کمتر اشتغالزایی و درآمدزایی قابل توجهی داشت.

با این توصیف لازم است دست اندرکاران و تصمیم گیران و برنامه ریزان به گونه ای تدبیر کنند که از ظرفیت های مناطق مختلف استان قزوین از جمله باغ های انگور تاکستان برای رشد صنعت گردشگری استفاده کرد و به ایجاد شغل های پایدار برای جوانان این دیار و توسعه اقتصادی منطقه به ویژه نقاط روستایی کمک کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha