۹۶ درصد زکات جمع آوری شده در آذربایجان غربی صرف فقرا و نیازمندان شد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: ۹۶ درصد زکات جمع آوری شده طی یک سال گذشته که نزدیک به ۱۰۵ میلیارد تومان می‌شود، هزینه فقرا و نیازمندان استان شده است.

رضا مهرافروز روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان زکات در آذربایجان غربی جمع آوری شد که بخشی از آن هم برای ساخت نیازمندی های برخی از مناطق محروم استان شد.

وی اضافه کرد: امسال برنامه ریزی کرده‌ایم که ۱۴۰ میلیارد تومان زکات در استان جمع آوری و در زمینه‌های مختلف از جمله کمک به فقرا و محرومان و عمران مناطق محروم هزینه شود.

وی اظهار کرد: میزان زکات پیش بینی شده برای سال جاری ۳۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

مهرافروز ادامه داد: امسال فرهنگ سازی و زمینه سازی تبلیغ زکات در استان در دستور کار قرار گرفته و ۳۵۰ مبلّغ زکات به روستاهای آذربایجان غربی اعزام می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار قرار دارد، پیگیری همایش‌های ترویجی در شهرستان‌هاست که در این راستا، طرح یک روستا بدون فقیر از محل دریافت زکات اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از استان‌های برتر در حوزه جمع آوری زکات بوده و در آخرین رتبه بندی کشور، رده چهارم کشور را در اختیار داشته است.

زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha