نمایشگاه آبادیران؛ بهره‌گیری از نوآوری‌های فراگیر برای محرومیت‌زدایی

تهران-ایرنا- نوآوری فراگیر مفهومی است که از ۱۵ سال پیش در جهان رایج شده و روز به روز در حال تقویت است. در این ارتباط نوآوری‌هایی وجود دارند که خیلی پیشرفته نیستند اما می‌توان با استفاده از آنها و با نفرات و هزینه‌های کمتر اقداماتی را سامان داد که منفعتش شامل حال بخش زیادی از جامعه شود. یکی از زمینه‌ها برای معرفی این توان دانشی داخلی «نمایشگاه آبادیران» است.

حمیدرضا شکری دبیر نمایشگاه فناوری و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) در گفت و گویی با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص این نمایشگاه و اهداف و برنامه های آن توضیحاتی ارائه کرد. وی اظهار داشت: در این نمایشگاه سه حوزه را در زمینه نوآوری فراگیر و خدمت رسانی به عامه جامعه درنظرگرفته‌ایم که مهمترین آن رفع نیازهایی است که مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم دارند.

وی هدف از برپایی این نمایشگاه را که قرار است از ۲۳ تا ۲۵ خرداد ماه جاری در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شود، در همین راستا دانست و گفت: استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی چند سالی است که در کشور مورد توجه قرار گرفته است. تأکیدات مقام معظم رهبری و برنامه های کلان کشور نیز در راستای بهره گیری حداکثری از این ظرفیت است. در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامی ابتکاری را در راستای پاسخگویی به نیازهای مناطق محروم با استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی کشور آغاز کرده است.

شکری ادامه داد: هدف این است که ظرفیت های شرکت های دانش بنیان به بخش های مختلف اقتصاد محرومیت زدا مانند نهادهای مردمی معرفی شده و از این ظرفیت ها در راستای رفع نیازهای مناطق محروم و اشتغال آفرینی در این مناطق استفاده شود.

به گفته دبیر نمایشگاه آبادیران، قرار است همه ساله نمایشگاهی با همین نام در خصوص معرفی توانمندی های دانش بنیان ها و ظرفیت های اقتصاد محرومیت زدا برگزار شود. همچنین با پیگیری هایی که پس از انجام نمایشگاه صورت می گیرد، یک روند مستمر در راستای ارتباط دهی این دو بخش به یکدیگر در دستور کار قرار دارد.

محورها و اهداف نمایشگاه

شکری ضمن اشاره به مزیت های برگزاری نمایشگاه آبادیران و استفاده از ظرفیت اقتصاد محرومیت زدا تصریح کرد: در پانزده سال گذشته چیزی که بر روی آن تمرکز داشته ایم، توسعه نوآوری و فناوری های پیشرفته بوده است. این موضوع مهم بوده و هست و باید بر آن متمرکز باشیم. اما نوآوری گستره وسیعی دارد و ما آن را روی نوآوری مرزی تعریف کرده ایم در حالی که قرار است در مرز دانش حرکت کنیم و توسعه فناوری را داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای اساسی کشور را برطرف کنیم.

دبیر نمایشگاه آبادیران خاطرنشان کرد: این نوآوری های مرزی به تجهیزات پالایشگاهی و نیروگاهی و دیگر موارد با فناوری بالا که غالباً به صنعت کشور مربوط می شود، ختم شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید این رویکرد را ادامه دهد و در این راستا با دستگاه های مختلف تعامل داشته باشد تا زمینه را برای رفع نیازهای مختلف صنایع مهیا کند.

شکری ادامه داد: موضوعی که می تواند کمک کننده باشد، استفاده از ظرفیت اقتصاد محرومیت زدا است. ما در پانزده سال گذشته تمرکز زیادی بر این حوزه نداشته ایم. در صورتی که اگر به جای نوآوری مرزی به سمت نوآوری فراگیر حرکت کنیم، نیازهای زیادی از کشور برطرف می شود.

دبیر نمایشگاه آبادیران گفت: با توجه به این موارد، بر ظرفیت مناطق محروم متمرکز شده ایم. شرکت دانش بنیانی که تا امروز مسائل صنعتی و های تک را برطرف می کرد، با یک سری فعالیت های حداقلی که نوآوری فراگیر دارد و مردم را درگیر می کند، می تواند کارش را ادامه می دهد.

شکری ادامه داد: در نمایشگاه آبادیران علاوه بر تلاش برای رفع نیازهای مناطق مختلف کشور، به دنبال تکمیل زنجیره های ارزش در بوم مناطق نیز هستیم. به طور مثال، در یک روستا افراد ثروتمند زعفران کشت می کنند، اما مردم عادی هیچ نفعی از این موضوع نمی برند. ما می خواهیم اقدامی انجام دهیم که فرآوری زعفران در قالب تعاونی ها در همان روستا انجام شود. بر این اساس یک سری شرکت ها و سالن هایی به صورت تعاونی ایجاد می شود که فرآوری را انجام دهد و منفعتش به تعاونی های روستایی می رسد.

به گفته وی، همچنین در حوزه اقتصاد دریامحور ظرفیت بالایی داریم که کسی تاکنون به سمتش نرفته است. در این زمینه می توانیم با استفاده از دستگاه فرآوری جلبک و شیلات ساخت شرکت های دانش بنیان اقداماتی انجام دهیم که نفع بالایی برای مردم مناطق ساحلی خواهد داشت.

شکری خاطرنشان کرد: دومین مساله، چالش هایی است که در مناطق محروم وجود دارد. یکی از این چالش ها در حوزه آب است که دانش بنیان ها می توانند آن را رفع کنند. مثلاً با استفاده از دستگاه تصفیه آب تولید شرکت های دانش بنیان می توانیم از آب چاه برای رفع نیاز خانوارها استفاده کنیم به طوری که نیاز به انتقال و توزیع آب نباشد.

وی ادامه داد: سومین موضوع مساله اشتغال است. یکی از موضوعات اساسی که برای افراد مشکل زا است و به ضعف آنها منجر می شود، بیکاری است. حل این موضوع اهمیت بالایی دارد. با استفاده از ماشین آلات دانش بنیان که بعضاً محصولات جدیدی تولید می کنند، می توانیم موضوع اشتغال آفرینی را در مناطق روستایی مدنظر قرار دهیم.

شکری گفت: تاکنون معمولاً دولت ها بحث اشتغال آفرینی را در ارتباط با ارائه تسهیلات دیده اند. در صورتی که باید به سمت ارائه تسهیلات نوآورانه حرکت کنیم. مثلاً لیزینگ دستگاه های ساخت داخل ارائه شود. در همین ارتباط، پرینترهای سه بعدی می تواند اشتغال ایجاد کند و به تولید محصولات جدید و تزیینی منجر شود. در حوزه صنایع دستی نیز می توانیم به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا مبادرت کنیم. این زیست بوم ها می توانند کمک کننده باشند.

وی ادامه داد: در مجموع در تعاملی که با نهادهای مردمی داشتیم، به نتایج خوبی رسیدیم و ۲۰ خدمت خاص محرومیت زدا و علمی و فناورانه برای شرکت های دانش بنیان طراحی شد. در نهایت تصمیم گرفتیم که نمایشگاهی برگزار کنیم و به معرفی توانمندی های زیست بوم به دستگاه های مرتبط بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha