به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا) همزمان با فرا رسیدن سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان وبینار تأثیر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بر بیداری ملت افغانستان را بعد از ظهر روز دوشنبه، ۱۵ خرداد با حضور فعالان سیاسی، علما، فرهنگیان و محققین از افغانستان و ایران برگزار کرد.
«محمد یعقوب نورزایی، (سامانی)» دبیر شورای عالی علما و نخبگان مهاجرین اهل سنت در این وبینار گفت: الله سبحانه و تعالی، اسلام را به عنوان دین کاملی برای رهبری دنیا و مدیریت جهان فرستاده، پس اسلام به عنوان دین کامل ادعای این را دارد که می تواند جهان را مدیریت کند، این تنها شامل جهان اسلام نیست بلکه کل جهان را در بر می گیرد. یقینا کسانی می توانند رهبری جهان اسلام و جهان را به عهده بگیرند که پیرو انبیاء (ع) باشند، چرا؟ چون انبیاء برای اقامه قسط و عدل و داد از سوی خداوند برگزیده شدند و مطابق آیات قرآن، وارثین انبیاء هم می توانند رهبری جهان را به عهده بگیرند.
به گفته مولوی سامانی، مطابق روایات، ما معتقد بر این هستیم که در حکومت اسلامی علماء باید نقش رهبری را داشته باشند و رهبری جهان باید به دست علما اتفاق بیافتد. وقتی ما سیر تمام حرکت های بزرگ اسلامی را در سطح جهان بررسی کنیم، می بینیم که در همه ی این حرکت ها، علما به عنوان پیشقراول بودند، در هند، در پاکستان، در افغانستان، در ایران، در کشورهای عربی و غیر عربی، می بینیم که پیش قراول تمامی حرکت ها و نهضت های اصلاحی جهان علما بودند. حتی در کشورهای غیر اسلامی هم حرکت های آزادی خواهانه و حرکت هایی که به دنبال برابری، تساوی و آزادی هستند، یقینا به رهبری علما انجام پذیرفته است.
وی تصریح کرد: علمای عصر ما، همچون امام خمینی(ره)، به پیروی از انبیا (ع)، حرکت انقلابی و جهادی شان را جهت اصلاح و تربیت امت شروع کردند. ما در تاریخ مبارزات اسلامی، شخصیت های بزرگواری همچون مولانا قاسم نانوتوی، سید قطب، محمدعبده، سید جمالالدین اسد آبادی و امام خمینی(ره) را داریم. وقتی سیره این بزرگواران را می بینیم، اولین چیزی که به چشم می خورد این است که همه این بزرگواران با یک هدف آمدند و شروع به کار کردند، یعنی آن وحدت رویه و وحدت هدف، پس یعنی امت محوری، امت پروری و این خودش یک مطلب بسیار عظیم است. وقتی که رفتار، خاطرات و حتی گفته های این بزرگواران را در کنار هم قرار بدهیم، می بینیم هر کدام از گفته های این بزرگواران یک قطعه از پازل را تشکیل می دهد. به این معنا نیست که هر کدام پازلی باشد جداگانه، بلکه قطعه ای از پازل است که آن پازل هم امت محوری است که امت رسول الله (ص)، احیا و زنده شود.
این عالم دینی افزود: امام خمینی (ره)، یک اصطلاح و ادبیات جدید را وارد ادبیات اسلامی کردند. وقتی که از اسلام بحث می شود، وقتی که از مسلمین و دشمن شناسی بحث می شود، یادتان می آید این ادبیات و اصطلاح امام خمینی(ره) است که دشمن اصلی را می گوید امریکا، دشمن اصلی را می گوید اسرائیل و غده سرطانی جهان اسلام را اسرائیل معرفی می کند. یقینا هر وقت شما نامی از اسرائیل ببرید، اسم این بزرگوار به عنوان دشمن اصلی استکبار در ذهن تداعی می شود. در ادبیات اسلامی یک رویکرد جدیدی به عنوان استضعاف، استکبار، اتحادمسلمین و استکبار ستیزی را می بینیم، این ادبیات و رویکرد توسط امام خمینی ایجاد شده است، یعنی امام خمینی(ره) در کنار علمای دیگر که وارثین انبیا (ع)، ادبیات جدیدی را وارد عرصه مبارزات اسلامی کردند.
دبیر شورای عالی علما و نخبگان مهاجرین اهل سنت تأکید کرد: این ادبیات جدید باعث شد تا جوانان مبارز مسلمان از آن استقبال بکنند و این ادبیات را به عنوان سیره و هدف خودشان قرار دهند و وارد میدان های مبارزه و آزادی خواهی شوند. اگر حرکت های مبارزه با استکبار را در سطح جهان رصد کنید، هیچ حرکتی را نمی بینید که امام خمینی الگوی این حرکت های آزادی خواه و استکبار ستیز نباشد.
سامانی گفت، این ادبیات باعث شد جبهات متفاوتی از مبارزه با استکبار، هم جبهات فیزیکی هم جبهات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در مقابل استکبار ایجاد شود، به خصوص در افغانستان. بعد از اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی، تعالیم امام خمینی(ره) باعث شد تا روحیه مبارزه و آزادی خواهی در بین مجاهدین افغانستانی رشد و نمو پیدا کند.
مولوی سامانی علاوه کرد، در مصر، در لیبی و سایر کشورهایی که به دنبال اسلام ناب محمدی و به عنوان اسلام بدون افراط و تفریط هستند، اسم علما و مبارزین اسلامی در ذهن ها است، به خصوص نام امام خمینی(ره) که از علمای برجسته و طراز اول جهان اسلام بود و همیشه حرف از وحدت و امت پروری در جهان اسلام می زد.
نهضت امام خمینی الگویی شد برای کسانی که میخواستند حکومت اسلامی را تشکیل دهند
«محمدباقر مسعود» معاون امور اجتماعی مرکز تبیان نیز در این وبینار گفت: نهضت امام خمینی(ره) الگویی شد برای جهانیان و به مردم افغانستان جرأت بخشید که میتوانند در مقابل یک ابرقدرت بزرگ جهانی و ارتش تا به دندان مسلح سرخ که قویترین ارتش دنیا به حساب می آمد، ایستادگی کنند.
به گفته این کارشناس امور افغانستان، امام خمینی(ره) به مسلمان ها جرات بخشید که میتوانند در مقابل یک قدرت بزرگ - همانند ایران که در مقابل امریکا ایستاد - اینها هم ایستادگی کنند و همین بود که مردم افغانستان انقلاب اسلامی را آغاز کردند و بالاخره بعد از ۱۴ سال، روس ها را از افغانستان اخراج کرده و پیروزی برای اسلام رقم زدند.
او گفت: نهضت امام خمینی الگویی شد برای کسانی که میخواستند حکومت اسلامی را تشکیل دهند، زیرا قبل از آن در جهان اسلام نظام هایی بودند، ولی اسلامی نبودند. علما و خصوصا کسانی که در راس امور دینی مردم قرار داشتند، اکثرا جایشان در مساجد و در مدارس و در تکیه ها بودند، ولی امام خمینی اینها را از آنجا بیرون کرد که شما باید در راس جامعه قرار بگیرید و یک نظام اسلامی تشکیل بدهید.
به باور مسعود، با فرمایش امام خمینی، همه علما چه شیعه و چه سنی اینها کمر بستند و نهضت ایشان را الگو قرار دادند و توانستند که یک نظام اسلامی در افغانستان بوجود بیاورند با وجودیکه دست های بزرگ بسیاری از ابرقدرت ها بخاطر تخریب نظام اسلامی در افغانستان بوجود آمد، ولی نتوانست که اسلام و جهاد را از اصلش منحرف بکند و مردم توانستند که یک نهضت بزرگ را در جهان خصوصا در افغانستان پیریزی کنند و سرانجام انقلاب اسلامی افغانستان به پیروزی رسید.
او تصریح کرد: اگر نهضت امام خمینی نبود، انقلاب و جهاد مردم افغانستان با توجه به مداخلهها یی که کشورهای غربی در راس آنها امریکا در افغانستان داشتند، حتما انقلاب افغانستان به بیراهه میکشاندند.
انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در جهاد ملت مسلمان افغانستان دارد
«حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالعظیم فاضل حسینی» عضو شورای علمای شیعه افغانستان با بیان این که اگر پیروزی انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران نبود شاید ملت مسلمان افغانستان در مقابل ابرقدرت شرق آن روز نمیتوانست که به پیروزی دست پیدا کنند، گفت: به گفته عضو شورای علمای شیعه افغانستان، انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در جهاد ملت مسلمان افغانستان دارد و از آن جایی که انقلاب امام خمینی(ره) به تعبیری انفجار نور بود، امام و اندیشه های وی، محدود به یک جغرافیای خاص نیست.
به باور حسینی، امام برای اسلام انقلاب کرد و برای نجات ملت های مسلمان از زیر یوغ سلطه استکبار جهانی، چه شرق و چه غرب که آنروز اگر بیاد بیاوریم شعار همه این بود نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی و این پیروزی بزرگترین درسی شد برای همه آزاد اندیشان جهان به خصوص ملت مسلمان افغانستان.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل حسینی، انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) حقی بزرگی به ملت افغانستان دارد زیرا در دوره جهاد، امام همیشه از مجاهد مردان افغانستان دفاع میکرد.
به گفته این عالم دینی، مردم افغانستان و مجاهدین افغانستان متاثر از اندیشه های ناب و اندیشه های خالص امام، تعداد زیادی ازعلما، دانشمندان، شخصیت ها و جوانان افغانستان در زمان اشغال توسط اتحاد جماهیر شوروی شهید شدند، صرف بخاطر اینکه اینها از اندیشه های امام دفاع میکردند.
حسینی گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) برای خدا بود. زیرا او همه این عالم را محضر خدا میدانست و خود را در محضر خدا میدانست و بر همین اساس بود که امام از هیچ قدرتی ترس نداشت و در مقابل استکبار می ایستاد و فریادش را بلند میکرد.
او تأکید کرد، اگر امروز مسلمان ها و کشورهای اسلامی با نگاهی به اندیشه ناب امام خمینی و یک بازنگری به اندیشه ایشان کنند، می فهمند که امام چه عزت و عظمتی به مسلمانها داده است.
امام خمینی (ره) هیچ گاه تسلیم نشد و حمایت مردم افغانستان را ادامه داد
«حجت الاسلام والمسلمین محمود زکی» نویسنده، محقق و مؤسس کتـابخانه باقـرالعلوم(ع) در این وبینار گفت: از آنجایی که یکی از مبانی تفکر و اندیشه امام خمینی(ره) مخالفت با غرب و تفرقه افکنی بین شیعه و سنی بود. مردم افغانستان و اکثریت اهل سنت با این اندیشه امام آشنا بودند که می فرمودند برای جلوگیری از تفرقه افکنی بین شیعه و سنی، باید دشمن اصلی را شناخت.
به گفته زکی، با توجه به دشمنی های استکبار که می خواهد از هر وسیله ای بر ضد اسلام کار بگیرد و بین شیعه و سنی نفاق و کدورت بوجود بیاورد، باید به اهمیت سخنان امام پی برد.
به باور موسس کتابخانه باقرالعلوم(ع)، امام با این تز خود نه تنها در افغانستان بین کل جهان اهل سنت و حتی بالاتر از آن بین کل مستضعفین جهان صدای وحدت و همکاری و هم گامی سر داد و من یادم است در افغانستان در شروع انقلاب و حتی قبل از چند سالی یا چند ماهی قبل از انقلاب، اهل سنت منطقه علاوه بر این که اظهار خوش بینی می کردند، نسبت به امام ارادت خاصی داشتند.
این نویسنده و محقق گفت: زمانی که جنگ ایران و عراق هم به شدت ادامه داشت و شوروی آن زمان امکانات پیشرفته ای به عراق تحویل می داد و وقتی مقامات جمهوری اسلامی گفتند چرا به عراق کمک می کنید، شوروی ها پاسخ دادند، شما باید از حمایت مجاهدین افغانستان دست بردارید. اما امام (ره) فرمودند ما از این ارزش جدا نمی شویم که اهل سنت افغانستان و شیعه افغانستان را بفروشیم و سودا کنیم به خاطر اینکه شما به عراق سلاح ندهید تا ما دست از پشتیبانی و حمایت این ها(مجاهدین) برداریم.
وی افزود: لذا امام هیچ گاه تسلیم نشد و حمایت مردم افغانستان را ادامه داد، جمهوری اسلامی پشت این قضیه ایستاد و به همین خاطر یکی از علت هایی که امام(ره) به خصوص در بین مردم اهل سنت افغانستان طرفدار و جایگاه ویژه دارد، همین موضع امام است.
او گفت: با اینکه من چند سالی از داخل و از بطن اجتماع خود دورم و داخل افغانستان نیستم، اما احساس می کنم در آن زمانی که بودم و الان هم احساس می کنم رافت مردم نسبت به امام کم نشده، بلکه هر روز بیشتر می شود. آن زمان افراد خیلی زیادی از اهل سنت داشتیم که فرزندان خود را روح الله می نامیدند، و حتی ما آدم هایی داریم به نام خمینی اسم فرزندان خود را گذاشتند، این ارادت مردم افغانستان به امام را نشان می دهد.
به گفته این محقق، در یکی از کتاب های چاپ شده به نام «گریه کن سرزمین محبوب من» که توسط یک نویسنده اهل سنت به تحریر درآمده است، خاطراتی از امام خمینی (ره) به نشر رسیده و نویسنده خود شایق و شیفته ساده انگاری و ساده زیستی امام شده و اخلاق و خصوصیات امام را بسیار خوب توصیف کرده است.
زکی تصریح کرد: امام (ره) در بین رهبران جهان تقریبا یگانه و بی همتا است، واقعا قابل قدردانی است از سوی اهل سنت ه شیعه که جای خود دارد. شیعیان افغانستان به عنوان یک مرجع تقلید به عنوان یک بزرگ شیعه ارادت خاصی به امام داشتند و خواهند داشت، اهل سنت هم ارادت خاصی به امام داشتند که در این کتاب که معرفی کردم به تحریر درآمده است.
رهبرپذیری یکی از خصوصیات بسیار مثبت ملت ایران است
«حجتالاسلام والمسلمین علیجان رحمانی»، نویسنده و مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و اندیشه دینی افغانستان نیز در سخنانی، انقلاب برخاسته از اندیشهی امام خمینی (ره) را یک انقلاب بیسابقه در جهان اسلام دانست و گفت: اندیشههای انقلابی امام خمینی (ره) بر افکار همه مسلمانان به خصوص مردم افغانستان تاثیر غیرقابل انکار گذاشت که اگر انقلاب اسلامی نبود، حتی نمیتوان به یقین گفت که مردم افغانستان در برابر رژیم کمونیستی قیام کنند.
رحمانی با بیان اینکه مردم افغانستان در دوران مبارزات علیه اتحاد جماهیر شوروی و رژیم دستنشانده آن در کشور به خوبی از اندیشههای امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی تاثیر پذیرفتند، با ابراز تاسف گفت: متاسفانه پس از آن دوره، ما آن طور که باید و شاید نتوانستیم از اندیشههای امام خمینی (ره) و رهبری امام خامنهای الهام بگیریم و در راه نجات خود و کشورمان تلاش کنیم. یکی از دلایل اصلی این مسئله نیز به این بازمیگردد که زمینهسازی و تبلیغ اندیشههای امامین انقلاب به مرور در بین مردم افغانستان و مهاجرین ساکن جمهوری اسلامی کمرنگ شد.
مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و اندیشه دینی در پایان بر ضرورت دریافت نقاط مثبت فرهنگی ملت ایران از سوی مردم افغانستان به ویژه مهاجرین تاکید کرد و گفت: رهبرپذیری یکی از خصوصیات بسیار مثبت ملت ایران است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد. همچنین بهرهگیری از آموزههای دینی و مذهبی و اندیشههای قرآنی و نیز تلاش برای ترقی دین، رشد علمی، فضایل اخلاقی، اتحاد و کسب ثروت اقتصادی از بایستههای یک ملت مسلمان است که باید مردم افغانستان نیز در پی رسیدن به آنها باشند.
نظر شما