اشک‌ها و لبخندهای «آوای جادویی»/ انتشار قطعات موسیقی ۴ برگزیده نهایی

تهران- ایرنا- ضبط قسمت‌های جدید مسابقه استعدادیابی «آوای جادویی» به تهیه‌کنندگی محمد طهرانی، طی روزهای گذشته انجام شد و شرکت‌کننده‌های مرحله دوم بعد از یکسال وقفه، دوباره روی صحنه این برنامه به اجرا پرداختند و حالا منتظر نیمه نهایی و فینال این مسابقه هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حال و هوای پشت صحنه‌ مسابقه بزرگ استعدادیابی آوای جادویی که این روزها در حال پخش در شبکه نمایش خانگی است و مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفته، متفاوت از گذشته است. دو سال قبل بود که فراخوان مسابقه منتشر شد و شرکت‌کنندگان از فیلترهای مختلف گذشتند و در نهایت ۵۳ هنرجو با کارت طلایی وارد مرحله اول مسابقه شدند. ضبط ۶ قسمت ابتدایی، در سال ۱۴۰۰ انجام شد و همه چیز آماده پخش بود اما حاشیه‌ها گریبان برنامه را گرفت و بعد از فراز و نشیب‌های فراوان، در نهایت پخش برنامه از نوروز ۱۴۰۲ آغاز شد.

بعد از وقفه‌ای نسبتاً طولانی، ضبط مرحله جدید مسابقه طی روزهای گذشته انجام شد و فضای استودیوی آوای جادویی دوباره به روزهای شلوغِ ۱۴۰۰ نزدیک شد. این گزارش، روایتی است از چند ساعت حضور در محل ضبطِ این قسمت‌ها که این روزها در حال پخش است.

حضور تماشاگران؛ این‌بار بدون دغدغه

ضبط قسمت‌های جدید با قسمت‌های قبلی یک تفاوت عمده دارد. حالا دیگر دغدغه فاصله بهداشتی بین تماشاگران مرتفع شده و به لطف اتمام همه‌گیری کرونا، حاضران در سالن می‌توانند در آرامش کنار هم روی صندلی‌های ویژه تماشاچیان بنشینند و از برنامه لذت ببرند. الزام به ماسک زدن هم که دیگر خیلی وقت است از بین رفته و نیاز به تب‌سنجی و اهدای ماسک و پیگیریِ اینکه حتماً همه ماسک بزنند هم برطرف شده است.

جلوی ورودی محل ضبط برنامه، صندلی انتظار تماشاگران قرار گرفته است که اطلاعاتشان را به تیم تولید اعلام می‌کنند و وارد سالن می‌شوند. زمان دعوت تماشاگران ساعت سه ظهر بوده و تیم تهیه و تولید امیدوارند که بتوانند از ساعت ۴ و ۵ غروب ضبط را شروع کنند. سخت‌گیری ورود به مجموعه، همچنان وجود دارد اما چالش‌های بهداشتی، جایش را به چالش‌های اجرایی داده؛ به خاطر اینکه دغدغه‌های کرونایی وجود ندارد، تعداد عوامل هم بسیار بیشتر از ضبط‌های قبلی است و همین باعث شده حتماً بچه‌های تیم‌های مختلف، ملزم باشند کارت‌های مخصوص را به گردن بیندازند و هیچکس بدون کارت در استودیو تردد نکند.

اشک‌ها و لبخندهای «آوای جادویی»/ انتشار قطعات موسیقی ۴ برگزیده نهایی

حال خوبِ داوران، نگرانی زیادِ هنرجوها

تیم‌های مختلف در حال آماده‌سازیِ ضبط هستند. محمد طهرانی تهیه کننده و کارگردان برنامه با گروه‌های مختلف، مورد به مورد صحبت می‌کند و آخرین موارد را بررسی می‌کند. بچه‌های تیم تصویر، تصاویرِ دوربین و کابل‌ها و رنگ و نور را بررسی می‌کنند. تیم کارگردانی هم پیگیر گریم و لباس و مهیا شدنِ داوران برای حضور در داخل استودیو هستند.

چیزی که بیشتر از هر چیزی نظرها را جلب می‌کند، حالِ خوب داوران در پشت صحنه است. محمد اصفهانی و رضا صادقی و محمد معتمدی و رضا یزدانی با خنده‌رویی و انرژیِ مثبت، به ترتیب از اتاق گریم خارج می‌شوند، لباس‌شان بررسی می‌شود، میکروفن‌ها را تحویل می‌گیرند و برای نشستن روی صندلیِ قرمزِ داوریِ آوای جادویی آماده می‌شوند. قبل از نشستن، با علی اوجی و محمد طهرانی گپ می‌زنند و از واکنش‌ها به قسمت‌های پخش شده می‎گویند. فضای صمیمی بین داوران که در برنامه وجود دارد، در پشت صحنه بیشتر به چشم می‌آید. علیرضا افکاری هم در کنار علی اوجی با داوران صحبت می‌کند. تیم فضای مجازی هم لحظه به لحظه مشغول عکس گرفتن و ثبت تصاویر پشت صحنه از داوران و عوامل هستند.

در نقطه‌ی مقابلِ داورها، هنرجوها قرار دارند که یک ساعت مانده به اجرا، با نگرانی از تیم کارگردانی و برنامه‌ریزِ برنامه، پیگیرِ ساعت اجرایشان هستند. با دلهره سراغ خانواده‌هایشان می‌روند. یکی بی‌وقفه آب می‌خورد، یکی از اضطراب، مدام راه می‌رود و هی به محوطه بیرون رفته و هی برمی‌گردد. یکی نگران لباسش است و آن یکی، نمی‌داند قبل از اجرا چای بخورد برایش خوب است یا نه! هر چه هست، هیاهوی هنرجوها و شرکت‌کنندگان بیشتر است. اما این هیاهو، در پشت صحنه به آرامش تبدیل می‌شود.

اشک‌ها و لبخندهای «آوای جادویی»/ انتشار قطعات موسیقی ۴ برگزیده نهایی

سختی‌های اجرا روی استیج آوای جادویی

داورها روی صندلی‌های مسابقه آوای جادویی نشستند. طهرانی به عنوان تهیه‌کننده و کارگردانِ برنامه از قابِ درستِ تمامِ دوربین‌ها مطمئن می‌شود و با مدیر صحنه صحبت می‌کند تا سکوت در استودیو حاکم شود. آخرین چکِ صدا انجام می‌شود. تماشاگرها آماده‌ی ضبط هستند و کفِ دکور برای آخرین بار، نظافت می‌شود تا ضبط شروع شود. طبق روالِ برنامه، اولین نفر علی اوجی است که روی صحنه می‌رود. صدایش را صاف می‌کند و با انرژی وارد صحنه می‌شود. همزمان با او، ضبطِ گفتگوهای قبل از اجرای هنرجوها هم در حال تصویربرداری توسط گروه دومِ تولید است.

خانواده‌ی شرکت‌کنندگان به همراه خودِ هنرجوها در کنار امیرعلی فرزانه و سیما سرمد، کمی از اضطراب خود را قبل از اجرا تخلیه می‌کنند. فضای گفتگوی پشت صحنه، کمک می‌کند که از دل‌آشوبه‌ی پیش از اجرا کم کنند و به واسطه حضور چند دوربین، حداقل ترسشان از دوربین کمتر شود. اما دوباره، آن انتظارِ اعلامِ اسمِ هنرجو توسط علی اوجی و دعوت شدن برای اجرا روی استیج، حال و هوای بچه‌ها را دگرگون می‌کند.

یکی از جذابیت‌های مسابقات استعدادیابی؛ این است که همه چیز منوط به همان چند دقیقه اجراست. اگر روز خوبت باشد و خروجیِ مناسبی داشته باشی، خیالت از حمایت داورها راحت خواهد بود. اگر شانس یارت نباشد و خروجیِ اجرا مناسب نباشد، باید منتظرِ رحمِ داورها باشی؛ که تجربه آوای جادویی نشان داده، در عین حال که داورها تلاش می‌کنند با ادبیات نرم و مهربان به هنرجوها واکنش بدهند، اما با هیچکس تعارف ندارند و در نهایت، حرفه‌ای عمل کرده و تصمیم‌شان مبتنی بر اجرای بچه‌هاست.

اشک‌ها و لبخندهای «آوای جادویی»/ انتشار قطعات موسیقی ۴ برگزیده نهایی

چشم انتظار نیمه نهایی و فینال

ضبط جدید آوای جادویی که به نوعی مرحله سوم مسابقه است، به اتمام رسیده و این روزها، طبق روال صبح پنجشنبه‌ها از فیلمنت پخش می‌شود. در این مرحله، شرکت‌کنندگان یا از صعود به مرحله بعدی خوشحالند یا از حذف، ناراحت! به همین خاطر، فضای پشت صحنه بعد از اجرای شرکت‌کنندگان، حد وسط ندارد. یا با لبخند و انرژی از استیج پایین می‌آیند یا مغموم و با ناراحتی به یک گوشه می‌روند. این دوگانه در مراحل بعدی تشدید هم می‌شود تا در نهایت از میان هزاران هنرجویی که در فراخوان اولیه شرکت کردند، فقط و فقط یک نفر برنده جایزه نهایی آوای جادویی بشود.

تنها چند هفته تا پایان این مسابقه باقی مانده و تا پایان تیر ماه، بالاخره برنده مسابقه استعدادیابی خوانندگی آوای جادویی مشخص خواهد شد و باید ببینیم این عنوان به کدام شرکت کننده تعلق خواهد گرفت. چیزی که اعلام شده، این است که چهار فینالیستِ خوش‌شانس مسابقه هر کدام یک قطعه موسیقی با آهنگسازی و مدیریت هنری علیرضا افکاری منتشر خواهند کرد.

مسابقه آوای جادویی به تهیه‌کنندگی محمد طهرانی ۸ صبح پنج‌شنبه‌ها از فیلم‌نت پخش می‌شود. تا کنون ۱۲ قسمت از این برنامه پخش شده و تنها ۶ قسمت تا پایان مسابقه باقی مانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha