مسوولان منابع طبیعی در گلستان: طبیعت‌دوستان برای حفظ نهال‌ها از گرما برنامه‌ریزی کنند
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا- مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به آغاز روند افزایش دما و جلوگیری از آسیب به نهال‌های کاشته شده از سوی طبیعت‌دوستان در منطقه درخواست کرد که برای آبیاری و مراقبت از این نهال‌ها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

ورود نفوذ سامانه کم فشار که دو روز قبل در استان گلستان حاکم بود و موجب افزایش محسوس دما حداکثر بیش از ۴۰ درجه سلسیوس و کاهش رطوبت را همراه داشت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان با ابراز نگرانی از افزایش دما طی روزهای اخیر و ممانعت از خسارت به نهال‌های غرس شده، خواستار مشارکت طبیعت دوستان برای آبیاری این نهال‌ها شد.

رسول مقسم به خبرنگار ایرنا افزود: تعداد ۹ هزار اصله در زمستان سال قبل در حوزه استحفاظی این شهرستان غرس شد که ۲۳ هزار اصله آن را خیرین اهدا کرده‌اند.

به گفته وی این نهال‌های کاشته شده بیشتر از گونه‌های «بلوط، داغداغان، اقاقیا، کاج، سرو، صنوبر، اوکالیپتوس، انار گردو و ون» است.

همچنین براساس گزارش حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بهمن ماه سال قبل به خبرنگار ایرنا، دو میلیون و ۸۱۰ هزار اصله از گونه‌های جنگلی و مرتعی در نهالستان‌های دولتی گلستان تولید شده بود که بخشی از این نهال‌ها با مشارکت طبیعت‌دوستان این خطه در مکان‌های معرفی شده از سوی کارشناسان این اداره کل کاشته شده است.

هر ساله کار غرس نهال در فصل زمستان انجام می‌شود و ۱۵ تا ۲۱ اسفند هم به عنوان هفته درختکاری، منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری و گرامی داشته می‌شود.

ذخایر آب زیرزمینی گلستان همچنان کاهشی است

مدیر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: مقدار بارش استان از آغاز سال آبی تاکنون (مهر تا اردیبهشت سال آبی جاری)، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۷،۹ درصد کاهش و نسبت به متوسط دوره بلندمدت هشت ماهه مذکور ۲۵،۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

حسین دهقان اظهار کرد: حجم جریان آب رودخانه‌های استان بر اساس ایستگاه‌های شاخص، مبنا در مدت مهر لغایت اردیبهشت سال آبی جاری، نسبت به متوسط دوره بلندمدت، در حوضه «قره‌سو» ۴۵،۳ درصد کاهش، در حوضه گرگانرود ۷۰،۹ درصد کاهش و در حوضه خلیج گرگان ۳۳ و نیم درصد افزایش و در اترک ۹۷ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: حجم آب زیرزمینی استان در ماه اردیبهشت سال جاری در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته ۲۳۸،۴ میلیون متر مکعب کاهش و در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت ، ۴۶۰،۲ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: حجم آب موجود در سدهای بزرگ مخزنی استان در انتهای ماه اردیبهشت سال جاری، ۲۴ و نیم میلیون مترمکعب معادل ۱۰ درصد حجم کل مخازن سدهای استان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

گلستان با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی‌های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌های «قره قوم» ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان‌شمالی و از غرب با مازندران همسایه است و اقتصاد ساکنان آن با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha