۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات خوداشتغالی اختصاص یافت

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی، از اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب تسهیلات خوداشتغالی توسط شورای عالی اشتغال به استان‌ها و مشخص شدن سهم هر استان از این طرح خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دانشگاه جامع علمی کاربردی روز سه شنبه اعلام کرد: حسین بلندی در سفر به استان همدان و دیدار با علیرضا قاسمی فرزاد استاندار استان همدان، آیت اله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، ضمن اعلام این خبر، خواستار تعریف فرآیندی شد که استفاده‌کنندگان از این تسهیلات، دوره‌های مهارتی متناسب هر شغل را در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در قالب دوره‌های کوتاه مدت دارای صلاحیت حرفه ای بگذرانند.

در این دیدار که در محل استانداری همدان برگزار شد، رییس دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: با شروع مسئولیت اینجانب در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، به عنوان اولین چالش، احیای مراکز آموزش علمی‌کاربردی در شرف تعطیلی با اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی‌کاربردی مورد توجه قرار گرفت که ضمن حذف کدرشته محل‌های فاقد تقاضا و نیاز بازار، رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی پذیرش دانشجو را به ارمغان آورد. 

بلندی افزود: با اجرای این طرح در مهر ۱۴۰۱ تعداد ۸۸۰۰ کد رشته محل در دفترچه پذیرش قرار گرفت که در بهمن ۱۴۰۱ باتوجه به پایش صورت گرفته این تعداد به عدد ۶۲۰۰ کدرشته محل کاهش یافت و رشته های فاقد متقاضی در بازار کار حذف شد. 

وی تصریح کرد: برای مهرماه ۱۴۰۲ نیز تعداد کد رشته محل های اعلامی به عدد ۵۸۵۷ کدرشته محل رسیده است که تعداد ۸۵۷ کد رشته محل جدید مورد نیاز بازار کار نیز در این پذیرش ایجاد شده است ، همچنین در اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی‌کاربردی به ۱۲۵ برنامه درسی جدید نیاز داشتیم که در طی یکسال گذشته این تعداد برنامه درسی تدوین شد و بازنگری الباقی برنامه های درسی نیز در دستور کار قرار دارد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی دومین چالش را موضوع صلاحیت حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: پس از جلسات فراوان و پیگیری‌های مستمر، چارچوب صلاحیت حرفه‌ای با رعایت حیطه مجریان، مصوب شد از سطح ۴ تا ۸ مربوط به آموزش عالی باشد.

بلندی، پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر درنظرگرفتن آمایش در اجرای رشته های دانشگاهی و اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها و دستور ریاست  جمهوری در حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی را از مهمترین برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در ترویج و توسعه آموزش‌های مهارتی دانست و با اشاره به تصویب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب تسهیلات خوداشتغالی توسط شورای عالی اشتغال به استان‌ها و مشخص شدن سهم هر استان از این طرح، خواستار تعریف فرآیندی شد که استفاده‌کنندگان از این تسهیلات، دوره‌های مهارتی عالی متناسب هر شغل را در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در قالب دوره‌های کوتاه مدت بگذرانند.

اقدامات دانشگاه علمی کاربردی در ارتقای دانش و توسعه مهارت، موجب اثرات مثبت شده است

در این دیدار علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان نیز اظهار داشت: اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی در ارتقای دانش و توسعه مهارت، موجب اثرات مثبت در تولید و بهره وری در کشور شده است.

وی با تشکر از اقدامات انجام شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی در دوره ریاست جدید آن، راه برون رفت از معضل فعلی اشتغال را توجه به آموزش علم توام با مهارت برشمرد و تصریح کرد: کار بدون علم و دانش و علم بدون مهارت، می تواند باعث اتلاف منابع و هزینه شود. کار دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه آموزش علم همزمان با مهارت دارای اثرات مثبت در ارتقای تولید و بهره وری و افزایش راندمان شده است.

قاسمی فرزاد خواستار حضور پررنگ و فعال دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان همدان در شوراهای مرتبط با اشتغال استان شد و فعالیت این دانشگاه را مکمل فعالیت سایر ارگان‌های استان از جمله سازمان جهادکشاورزی، سازمان صمت و سایر سازمان های استان دانست که برای افزایش کیفیت و بهره‌وری مشاغل، نقش‌آفرینی می‌کنند.

استاندار همدان افزود: اگر کارفرمای دریافت کننده تسهیلات، مکلف باشد در ازای تسهیلاتی که دریافت می‌کند افراد شاغل در آن مجموعه را برای آموزش و کسب مهارت لازم به دانشگاه جامع علمی‌کاربردی معرفی کند تا در کنار مهارت، علم و دانش را هم داشته باشد و یک کارگر ساده را به یک کاردان و تکنسین متخصص ارتقا دهد، علاوه بر افزایش بهره‌وری و جبران هزینه‌های انجام شده، آورده مناسبی را در اختیار کارفرما قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: این کار، از طرفی باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس مفید بودن در افراد می‌شود و در نهایت افزایش رضایتمندی شغلی و ارتقا رفاه اجتماعی خانواده را همراه دارد.

قاسمی فرزاد با استقبال از برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی نگاه و رویکرد استانداری همدان را به بحث اشتغال، نگاه علمی و مهارتی دانست و آمادگی همکاری همه جانبه را با دانشگاه جامع علمی‌کاربردی اعلام کرد.

در این دیدار، دکتر فرشاد مسعودیان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، دکتر رضانیا معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان و روسای ادارات واحد استانی همدان نیز حضور داشتند.

۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات خوداشتغالی اختصاص یافت

در ادامه این دیدار، آیت اله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، با استقبال از طرح های دانشگاه جامع علمی کاربردی در اجرای منویات مقام معظم رهبری، مبارزه با بیکاری را نیازمند کار جهادی دانست که وظیفه همه اقشار جامعه علی‌الخصوص روحانیت است.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه در فرهنگ اقتصادی جامعه نیازمند تغییر هستیم، به ضرورت تربیت نیروی مولد در جامعه و پرهیز از تربیت نیروی پشت میزنشین در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

امام جمعه همدان با اشاره به تأکید اسلام مبنی بر تولید حداکثری و لزوم ترویج این نگاه در جامعه اظهار داشت: متاسفانه در نظام تعلیم و تربیت فعلی، نیروها مبتنی بر نیازهای جامعه تربیت نمی‌شوند که لازم است این مهم به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان این موضوع که از جوانی که آموزش واقعی را ندیده، چگونه می‌توان انتظار تولید و ثروت را داشت، عنوان کرد: نباید سرمایه چندین ساله جوانان صرف مسائلی شود که خروجی آن، انتظار پشت میز نشینی باشد و فرهنگ جامعه باید به این واقعیت برسد که امروز تولید ثروت در ذهن و مغز انسان‌ها است نه در نفت که البته این امر، وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی را بیش از پیش سنگین کرده است.

در این دیدار، فرشاد مسعودیان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، رضانیا معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان و روسای ادارات واحد استانی همدان نیز حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha