گام‌های دولتمردان سیزدهم برای تحقق شعار سال؛ رفع موانع ۳۰۱ واحد تولیدی در فارس

شیراز-ایرنا- احیای بنگاه‌های اقتصادی راکد و حفظ بنگاه‌های فعال و موجود از مهمترین اولویت‌های مسئولان فارس است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون مشکلات پیش روی ۳۰۱ واحد تولیدی استان در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی راکد استان برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از اولویت‌های کشور و استان در سال مهار تورم و رشد تولید رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی است. بر همین اساس رفع موانع تولید به منظور تحقق شعار سال به صورت ویژه‌تری در دستور کار مسئولان ارشد استان قرار گرفته است.

طبق آمارهای موجود در سال گذشته رشد بخش صنعت حدود ۲ برابر میزان رشد اقتصادی کشور و افزون بر هشت درصد بوده است که این امر در سایه یک برنامه ریزی کاملا منسجم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تحقق یافته و در عمل ریل گذاری مناسبی برای دستیابی به اهداف سال مهار تورم و رشد تولید بوده است.

در استان فارس نیز در چارچوب یک همدلی کم‌نظیر تحت حمایت‌های استاندار و همراهی همه دستگاه‌های عامل در حوزه تولید اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده و ضمن تحقق حداکثری اهداف تعیین شده در حوزه تولید و تجارت استان، فقط در بخش رفع موانع، بیشتر مصوبات کارگروه استانی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان عملیاتی و گره از کار صنعت گشوده شده است.

کارگروهی که مهم‌ترین هدف آن پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی و رفع موانع تولید از سر راه تولیدکنندگان است. این کارگروه هر هفته به صورت منظم به ریاست محمدهادی ایمانیه استاندار فارس برگزار می‌شود و رسیدگی به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان هم به صورت مستمر در دستور کار دبیرخانه آن قرار دارد.

پیش از این و در جلسات قبلی این کارگروه مشکلات ۳۰۱ بنگاه اقتصادی و واحد تولیدی در استان فارس برطرف شده بود.

گام‌های دولتمردان سیزدهم برای تحقق شعار سال؛ رفع موانع ۳۰۱ واحد تولیدی در فارس

نخستین جلسه کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی راکد استان فارس در سال جاری که ۱۵ فروردین ماه برگزار شد، موضوعات و چالش های پیش روی ۲۰ بنگاه اقتصادی مطرح و تصمیمات عملیاتی برای رفع آن اتخاذ شد. این بنگاه ها در زمینه تولید آب معدنی، فرآورده های گوشتی، طرح تولید کاشی و سرامیک, گچ ، طرح تولید گندله آهن ، ادوات کشاورزی، عصاره شیرین بیان، تجهیزات کشاورزی و... فعالیت داشتند و خواهان تقسیط بدهی، مجوز تخصیص زمین ، درخواست تسهیلات و... بودند.

همچنین در دومین جلسه این کارگروه که ۲۲ فروردین ماه برگزار شد، مسایل پیش روی ۲۴ بنگاه اقتصادی که در زمینه باغ زیتون، پودر عصاره شیرین بیان ، قطعات خودرو ، خیاطی ، پلیمر ، بتن سیال معمولی ،آلومینیوم فعالیت می کردند و درخواست هایی همچون یارانه آبیاری قطره ای، تقسیط بدهی، درخواست تسهیلات، تعیین تکلیف بدهی، تعیین تکلیف مابه التفاوت نرخ سوخت، بررسی برخی مصوبات درخواست تسهیلات و... داشتند، رسیدگی و تصمیم‌گیری لازم برای رفع مشکلات آنان اتخاذ شد.

در سومین جلسه کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی راکد استان فارس نیز موانع ۵۳ بنگاه اقتصادی برداشته شد؛ این بنگاه های اقتصادی در زمینه تولید و بسته بندی روغن نباتی،ترانس برق، خاتم کاری، طرح تولید قوطی فلزی کنسرو ، الکل طبی ، لوله های پلی اتیلن، گلخانه، رب گوجه و ترشیجات و.... فعالیت می کردند و درخواست هایی همچون اقاله سهام ، تامین برق ، آب و گاز مورد نیاز ، درخواست تسهیلات ، تمدید تسهیلات ، تعیین تکلیف تسهیلات، تعیین تکلیف بدهی و... داشتند.

مسئولان ارشد و اقتصادی استان در چهارمین جلسه این کارگروه در ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری، درخواست های ۳۷ بنگاه اقتصادی را بررسی و مصوبات راهگشایی برای رفع موانع پیش روی این بنگاه ها به تصویب رساندند. این بنگاه های اقتصادی در زمینه تولید تخم مرغ، خدمات ( شهرک صنعتی دارویی بیضا )، تجهیزات مخابراتی ، گازهای صنعتی و سازه های فلزی، سبدسازی ، درب و پنجره دوجداره ، انواع جعبه و محفظه پلاستیکی فعالیت داشتند و با مشکلاتی در خصوص تامین آب مورد نیاز، ترخیص کالا، تعیین تکلیف بدهی و درخواست تسهیلات مواجه بودند.

در پنجمین جلسه کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی راکد استان نیز که ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار شد، موضوعات ۳۹ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم برای رفع مشکلات آن ها اتخاذ شد. این بنگاه های اقتصادی زمینه تولید کاتتر شریانی، جایگاه سوخت، فرآوری سیب زمینی ، روغن موتور ، سنگبری ، انواع لبنیات سنتی و... فعالیت می کردند که با مشکلاتی از جمله تامین ارز مورد نیاز ، آب مورد نیاز، درخواست تسهیلات و تغییر کاربری مواجه بودند و در جهت رفع موانع پیش رو آن ها تصمیمات و راهکارهای قانونی برای گره گشایی از مشکلات اتخاذ شد.

گام‌های دولتمردان سیزدهم برای تحقق شعار سال؛ رفع موانع ۳۰۱ واحد تولیدی در فارس

همچنین در جلسه ۲۷ اردیبهشت ماه این کارگروه که ششمین جلسه در سال جاری بود، مشکلات ۳۸ بنگاه اقتصادی رسیدگی شد. در این جلسه موضوعات ۳۸ بنگاه اقتصادی و فعالیت در زمینه تولید رزین، گاوداری ، فرآورده های گوشتی آماده، نمک ، ورق پلی استایرن ، قطعات پلاستیکی تزریقی و بادی، میلگرد و... بررسی و در خصوص رفع ایرادات وارده از سوی ادارات گمرک و استاندارد ، تامین برق مورد نیاز ، تعیین تکلیف بدهی، مجوز استفاده از نمک از دریاچه مهارلو، درخواست تسهیلات و.... موارد و موضوعات بررسی و اتخاذ تصمیم صورت گرفت که منتج به تصمیم گیری برای تعیین مصوبات مربوطه جهت اجرا به دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل اقدام شد.

هفتمین جلسه کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی راکد استان هم دوم خرداد ۱۴۰۲ به ریاست استاندار فارس برگزار و مشکلات ۲۴ بنگاه اقتصادی استان مرتفع شد. این بنگاه‌های اقتصادی در زمینه تولید چینی آلات بهداشتی، گاوداری، قطعات پلیمری و ظروف شیشه ای، تولیدی نوین صنایع دستی، خاتم کاری ، اسپیلت کم مصرف و ... فعالیت می‌کردند و با مشکلات در خصوص تعیین تکلیف بدهی ،ارایه گزارش دستگاه متولی جهت مصوبه قبلی،ترخیص ۱۰ درصدی کالا، مواجه بودند که تصمیمات راهگشا در این زمینه اتخاذ شد.

هشتمین جلسه این کارگروه نیز هشتم خردادماه ۱۴۰۲ به ریاست استاندار فارس برگزار شد. در این جلسه موضوعات و مسایل و مشکلات ۳۱ بنگاه اقتصادی و تولیدی فعال در زمینه قطعات فلزی و پلیمری، فرآورده های گوشتی آماده و نیمه آماده، فرآوری سیب زمینی، تولید نمک، ذغال، آجر، شن و ماسه، آسفالت، گچ و آهن، فرآورده های نفتی، کاغذ و کارتن مطرح و در زمینه تعیبن تکلیف بدهی، پیگیری دریافت تسهیلات، پیگیری مصویه قبلی درخصوص مجوز استفاده از نمک دریاچه مهارلو، تعیین تکلیف تامین سوخت مورد نیاز، قبول سند محل اجرای طرح بعنوان وثیقه، اقاله، گزارش انجام برخی مصوبات قبل و سایر موارد مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرارگرفت و این تصمیمات به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شد.

همچنین امروز(سه‌شنبه) نهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برگزار و مسایل و مشکلات ۳۵ بنگاه اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گام‌های دولتمردان سیزدهم برای تحقق شعار سال؛ رفع موانع ۳۰۱ واحد تولیدی در فارس

در این جلسه موضوعات هم مسایل و مشکلات ۳۵ بنگاه اقتصادی و تولیدی فعالیت در زمینه رب گوچه فرنگی و ترشیجات و شوریجات، خدمات، پیمانکاری، تولید کاغذ و کارتن و تیغ جراحی با هدف تعیین تکلیف بدهی، پاسخ استعلام و اقاله مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مصوبات و تصمیمات لازم اتخاذ و به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس در این جلسه اظهارکرد: ارکان اصلی تداوم و رشد تولید و توسعه فعالیت‌های اقتصادی تأمین سرمایه در گردش، نیروی انسانی ماهر و توانمند، مواد اولیه و بازار فروش است.

حمید رضا ایزدی با اشاره به اینکه حفظ، تداوم تولید و حرکت چرخ صنعت و بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی مستلزم عوامل متعددی است، افزود: تامین سرمایه در گردش، نیروی انسانی ماهر و توانمند، مواد اولیه و بازار فروش،به روزرسانی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی از ارکان اصلی تداوم و رشد تولید و توسعه فعالیتهای اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه با رشد تولید می توان تورم را نیز مهار کرد، بیان کرد: در این راستا ضرورت دارد تا از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی استان در جهت تقویت تولید و توسعه فعالیت بنگاه های اقتصادی بهره گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha