۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85132817
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امسال ۸۳ مورد مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

شهرکرد-ایرنا- رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱.۵ درصد عقرب و مارگزیدگی ایران در استان چهارمحال وبختیاری اتفاق می افتد و امسال ۸۳ مورد مار و عقرب گزیدگی در استان رخ داد.

علی احمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:پارسال در استان یک‌هزار و ۱۰۸ مورد عقرب گزیدگی و مارگزیدگی رخ داد که ۵۹۹ مورد در شهرستان لردگان، ۱۴۰ مورد در اردل ،۱۳۱ مورد در شهرکرد، ۷۶ مورد در کیار، ۳۳ مورد در کوهرنگ، ۲۶ مورد در بن و ۱۹ مورد در سامان بود.

وی اظهارداشت: از ابتدای سالجاری تاکنون نیز ۸۳ مورد مار و عقرب گزیدگی در استان رخ داد، که لردگان ۳۵مورد و اردل ۱۹مورد بیشترین موارد را داشتند.

احمدی با اشاره به اینکه رطوبت و منابع آب قابل دسترسی یکی از مهمترین عوامل حضور مار و عقرب و آفات مختلف است، گفت: به منظور پیشگیری از حضور عقرب و مار در خانه باید، خانه عاری از رطوبت شود و آب‌بندی لوله‌های آب در کف و گوشه‌ها منزل انجام و رطوبت‌زدایی کمدها و عایق‌کاری مناسب استخرهای شنا انجام شود.

رییس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: با توجه به اینکه عقرب‌ها از حشرات تغذیه می‌کنند، اگر سوسک حمام، مورچه‌ها یا حشرات دیگر در خانه وجو د دارد، از بین ببرید تا چیزی برای تغذیه عقرب ها باقی نماند تا حضور عقرب و مار در خانه کمتر شود.

احمدی گفت: پناهگاه‌های عقرب‌ها را حذف کنید و با درز گیری منازل مانع از ورود عقرب‌ها به خانه شوید و از انواع سموم‌کشنده و دافع عقرب استفاده شود و از سم عقرب پیکانیک به صورت اختصاصی برای ریشه‌کنی عقرب‌ها طراحی شده است، استفاده شود و یا عقرب‌ها را به کمک تله، به دام بیندازید تله‌های چسبی از جمله مواردی هستند که می‌توانند به جلوگیری از ورود عقرب به خانه استفاده کرد.

به گفته وی،بهسازی محیط‌کار در منزل، نصب توری در پنجره‌ها، پوشاندن فاصله در و کف زمین و درز دیوارها، جلوگیری از تلمبار کردن نخاله‌های ساختمانی، استفاده از تخت خواب در محیط‌های باز و قرار گرفتن پایه‌های آن در یک ظرف محتوی آب یا نفت و رعایت فاصله ۳۰ سانتیمتری تخت با دیوار، بازرسی کناره‌های اتاق در زمان خواب، جلوگیری از انبار شدن لباس‌ها، کنترل کفش‌ها و لباس‌ها، استفاده از دستکش و چکمه توسط کشاورزان و نگهداری مرغ و خروس با حفظ بهداشت محیط از راههای پیشگیری از حضور عقرب در خانه است.

احمدی افزود: فردی که دچار عقرب گزیدگی شده را باید به سرعت به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل شود تا اقدامات درمانی صحیح و سریع در این خصوص انجام شود.

وی اظهار داشت: درصورتی که بیمار عقرب گزیده در زمان مناسب به پزشک مراجعه نکند، به نوعی شانس درمان کامل را از دست می‌دهد و هر چه زمان بیشتری بگذرد، به دلیل نفوذ سم در جریان خون با خطر مرگ مواجه می‌شود.

احمدی افزود: تورم موضعی، حساسیت و سوزش، بی‌قراری، تاری دید، تنگی نفس و افزایش تعریق و ترشح بزاق از علائم عقرب‌گزیدگی است و فرد عقرب‌گزیده شده باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

به گزارش ایرنا، براساس آمار مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ایران از ۵۰ گونه موجود و شناسایی شده عقرب، هفت گونه حائز اهمیت هستند که سالانه موجب حدود ۶۰ هزار گزش می‌شوند و ایران را پس از مکزیک و کلمبیا در رتبه سوم عقرب‌زدگی جهان قرار دارد.

بر اساس این آمار تعداد کل مارگزیدگی در کشور در سال گذشته بیش از هت هزار و ۵۰۰ مورد و تعداد عقرب زدگی نیز بیش از ۵۳ هزار مورد بوده است.

با توجه به افزایش دما، خطر عقرب‌گزیدگی نیز در مناطقی که آب و هوای گرم و مرطوب دارند افزایش پیدا کرده و برای مقابله با این مسله نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مسافران و افراد بومی در مورد عقرب، گزش و نکات ایمنی مربوطه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha