۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۱
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85133211
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنجان به لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری رتبه دوم کشور را کسب کرد

زنجان - ایرنا - معاون هماهنگی برنامه‌ و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: بر اساس نتایج منتشر شده مرکز آمار ایران، استان زنجان با ۶.۷ درصد نرخ بیکاری در جایگاه دوم کشور بعد از استان سمنان قرار گرفت.

خلیل قاسملو روز چهارشنبه گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ بیکاری استان زنجان در سال ۱۴۰۰ معادل ۶.۵ درصد بود که ۰.۲ درصد افزایش در نرخ بیکاری استان را شاهد هستیم و متوسط نرخ بیکاری کشور در سال ۱۴۰۱ معادل ۹ درصد بوده است که ۰.۲ درصد کاهش در نرخ بیکاری کشور نسبت به سال قبل اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به نتایج منتشر شده از آمارگیری نیروی کار برای سال ۱۴۰۱ توسط مرکز آمار ایران، اظهار داشت: بر اساس این گزارش استان زنجان بیشترین مشارکت نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی و بیشترین نسبت اشتغال را نیز در سال ۱۴۰۱ در بین استان‌های کشور کسب کرده است.

قاسملو با بیان اینکه بیشترین نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی با ۴۹ درصد متعلق به استان زنجان در کشور است، گفت: جایگاه استان زنجان در این شاخص در سال ۱۴۰۰ سوم بوده است و متوسط این نرخ برای کل‌ کشور در سال‌جاری ۴۰.۹ درصد گزارش شده که معادل نرخ سال قبل است و نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی استان زنجان در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۵.۵ درصد بود که ۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون هماهنگی برنامه‌ و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: بهترین شرایط مطلوب برای بازار کار هر استان نرخ بیکاری پایین همراه با نرخ مشارکت و یا نرخ اشتغال بالای نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی است برای نمونه استان سمنان پایین ترین نرخ بیکاری را در کشور دارد در صورتی که نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی ۳۷.۷ درصد پایین‌تر از متوسط کشوری است و در رتبه ۲۴ استان‌های کشور قرار دارد.

قاسملو خاطرنشان کرد: با این اوصاف استان زنجان در مقایسه با تمام استان‌های کشور دارای بهترین وضعیت از لحاظ بالاترین نرخ مشارکت نیروی کار و استان دوم به لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری است.

وی ادامه داد: در شاخص نسبت اشتغال، استان زنجان در سال ۱۴۰۱ که درصد شاغلان افراد ۱۵ سال و بیشتر را نشان می‌دهد با ۴۵.۷ درصد دارای جایگاه اول در بین استان‌های کشور است که نسبت به سال قبل ۳.۲ درصد افزایش داشته است و بر این اساس پیش‌ بینی می‌شود تعداد شاغلان استان زنجان در سال ۱۴۰۱ شامل ۳۷۸ هزار نفر باشد که نسبت به سال قبل حدود ۲۹ هزار و ۳۰۹ نفر افزایش نشان می‌دهد.

قاسملو گفت: طبق نتایج به دست آمده جمعیت بیکاران استان زنجان در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۷ هزار و چهار نفر پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال قبل ۲ هزار و ۵۹۱ نفر افزایش نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha