۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰
کد خبر: 85133450
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شب مسئولان سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار

۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰
کد خبر: 85133450
ثارالله انکوتی*
شب مسئولان سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار

کرمان - ایرنا- دهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در حالی به نیمه رسیده که در شب هفتم این رویداد بزرگ ملی- مذهبی، روستای ده‌زیار کرمان میزبان جمع کثیری از مردم و دوستداران اهل‌بیت (ع)، جامعه مداحان استان و نیز شمار قابل توجه مسئولان ارشد استان بود.

مسئولانی که برای ساعتی از دنیا و روزمرگی‌های آن فاصله گرفته و فارغ از هم و غم این جهان خاکی، ساعت‌ها در کنار مردم پا به پای آنها مجلس تعزیه پشیمانی و شهادت حضرت حر بن یزید ریاحی را به نظاره نشستند؛ همراه با نوای شیپور و طبل راهی سفر کربلا شدند، با بوی اسپند حال و هوای محرمی گرفتند، همراه با نوحه‌خوان سینه زدند و در لحظه پشیمانی و شهادت حضرت حر و پسر ایشان اشک ریختند.

شاید باورش کمی سخت باشد که مسئولی بیش از سه ساعت پای مجلس تعزیه‌ای بنشیند، البته مجلس توسط جمعی از اساتید بزرگ تعزیه ایران از جمله استادان عباس صالحی، محمد رضایی، محمدرضا امینی، امیر صفری، محمدمهدی میراحمدی و مهدی کلانتری آنقدر زیبا و دلنشین اجرا می‌شد که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کرد و همه در سکوت محض و از عمق جان تعزیه حسینی را می‌دیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی رییس کل دادگستری استان کرمان، علی بابایی فرماندار شهرستان کرمان، سرهنگ حجت‌الله پاداش فرمانده بسیج ناحیه حضرت رسول سپاه ثارالله استان کرمان، محمدجواد عبدالکریمی سرپرسن امور روستایی استانداری کرمان، سعید ایرانمنش مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران استان کرمان، رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان به همراه حجت‌الاسلام مجید سجادی مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان کرمان و معاونان این جمعیت، سرهنگ پورامینایی فرمانده انتظامی شهرستان کرمان، حاج غنی بخشدار چترود و حجت‌الاسلام ربانی رییس شورای شهر چترود از جمله مسئولانی بودند که در شب هفتم سوگواره مهمان سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار بودند.

شب مسئولان سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار

به همه این مسئولان باید حضور محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، امیر حسن‌زاده سرپرست معاونت اموراقتصادی استاندار کرمان، نعمت‌اللهی مدیرکل بازرسی استانداری و رییس اتاق بازرگانی استان را در شب‌های قبل و حضور سه هزار نفر از عزاداران و دوستداران اهل‌بیت(ع) در هر شب برگزاری این مراسم اضافه کرد.

در طول سال‌های برگزاری سوگواره، مسئولان زیادی در این آیین ملی- مذهبی حضور پیدا کردند، از نزدیک شاهد حضور گسترده مردم از سراسر کشور و برگزاری این رویداد عظیم ملی توسط جوانان هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار و میزبانی شایسته مردم روستا بودند؛ در تمامی این سال‌ها تاکید همه مسئولان بر توسعه زیرساخت‌ها، فراهم شدن فضای تخصصی اجرای تعزیه و حل مشکلات روستا بوده است اما باید دید در حالی که این سوگواره به دهمین سال خود رسیده چه اقداماتی در تمامی این سال‌ها برای تامین و توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد زمینه مناسب برگزاری هرچه بهتر این رویداد فرهنگی و رفع مشکلات انجام شده است.

روستای ده زیار که امروزه به عنوان یکی از خاستگاه های مهم تعزیه کشور و روستای تعزیه ایران مطرح است در اولویت نخست به فضای تخصصی تعزیه، اصلاح و بازنگری در جاده ورودی و خروجی روستا با توجه به حجم شرکت کنندگان و پیشگیری از حوادث ترافیکی، ساخت اقامتگاه برای میزبانی از شرکت کنندگان کشوری در سوگواره، تکمیل روشنایی معابر و اینترنت پرسرعت و در نهایت همکاری و حمایت همه جانبه مسئولان استان از برگزاری و اجرای برنامه های سوگواره نیاز دارد تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

سوگواره ملی تعزیه ده زیار از دهم خرداد با حضور ۱۲ گروه تعزیه خوان از پنج استان کشور آغاز شده است که تا ۲۲ خرداد ادامه دارد. روستای ده‌زیار در فاصله ۳۵ کیلومتری از شمال شهر کرمان و از توابع بخش چترود قرار دارد.

*دبیر اجرایی دهمین سوگواره ملی ده زیار کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha