۱۹۸ میلیارد تومان اعتبار مسوولیت اجتماعی خراسان‌شمالی/ ادارات برای جذب تلاش کنند

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌شمالی گفت: ۱۹۸ میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه‌های مسوولیت های اجتماعی وزارت نفت در سفر رئیس جمهور به استان مصوب شد و دستگاه ها باید برای جذب این اعتبار تلاش کنند.

سید محمود هاشمی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از مجموع این میزان اعتبار تنها ۱۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای طرح گازکشی منازل مسکونی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است و مابقی اعتبار به سایر بخش ها اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: این میزان اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز استان، ایمن‌سازی روستاهای در معرض خطر، مقاوم‌سازی شبکه‌های فرسوده برق، تکمیل خوابگاه متاهلین دانشگاه علوم پزشکی استان، تکمیل ساختمان آموزشی و محوطه‌سازی و تکمیل خوابگاه دانشگاه کوثر، تکمیل و تجهیز فاز ۲ کلینیک ناباروری استان، ساخت خوابگاه پردیس امام جعفر صادق(ع) دانشگاه فرهنگیان است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌شمالی ادامه داد: تکمیل ۴۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن سپاه، اجرای پروژه‌های در اختیار استانداری، تکمیل طرح‌های نیمه تمام سازمان بهزیستی، تکمیل مجتمع فرهنگی – هنری بجنورد، تکمیل استخر دانشگاه بجنورد، تکمیل زیرساخت‌های پارک علم و فناوری، تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های استان و خرید اتوبوس انتقال خون نیز از دیگر مصوبات سفر است که از محل وزارت نفت اعتبار دارند.

وی افزود: تاکنون از محل اعتبارات گازکشی به منازل مددجویان سه میلیارد تومان جذب شده است که از دستگاه های مربوط می خواهیم برای جذب مابقی اعتبار تلاش کنند.

هاشمی ادامه داد: آمار دقیقی از میزان جذب اعتبارات از این محل را در اختیار نداریم اما اعتباراتی که از محل وزارت نفت اختصاص می یابد در صورت اجرایی شدن طرح ها ۱۰۰ درصد جذب می شود.

اختصاص اعتبارات تبصره ۱۸ برای حوزه سرمایه گذاری

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره ای کرد و افزود: در کشور ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در این راستا اختصاص یافته است تا برای بیش از ۱۲ هزار نفر شغل ایجاد شود که این یک فرصت است و از صنایع استان می خواهیم در این راستا تلاش کنند چرا که سهم برای استان ها مشخص نکرده اند هر استانی که طرح های بیشتری ارایه دهد تسهیلات بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.

وی افزود: در اجرای این طرح ۱۱ رسته تعریف شده است که از مجموع آن ۶ رسته در استان خراسان شمالی قابلیت اجرایی شدن را دارد که از سرمایه گذاران، صنایع عمده استان می خواهیم از این فرصت استفاده کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: اولویت این طرح ها در بخش های بهینه سازی مصرف انرژی، تحول دیجیتال در صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین دستی، طرح های پیکسایی مصرف گاز در زمستان به روش های مختلف، توسعه صادرات کالاهای دانش فنی خدمات دانش، ساخـت بار اول محصولات استراتژیک و تولید کالاهای دانش بنیان صنعت نفت است.

وی در خصوص طرح های بهینه سازی مصرف انرژی گفت:‌ افزایش کارایی سیستم های گرمایشی و موتورخانه ها برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی، تامین و نصب سیستم های هوشمند خانگی برای مصارف گرمایشی خانگی، تجاری و صنعتی، تامین و تولید بخاری های گازی کم مصرف هرمتیک هوشمند،‌ حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه بهینه سازی انرژی به منظور کاهش هزینه فناوری های نوین بهینه سازی مصرف و تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه در این حوزه از جمله طرح ها است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌شمالی عنوان کرد: توسعه و بکارگیری فناوری های نوین انرژی کارآمد مانند GHP ، CHP، CCHP، حمایت از اصلاح ماشین آلات و تجهیزات انرژی بر در شرکت های فناوری تامین کننده تجهیزات وزارت نفت و طرح های توسعه و بکارگیری انرژی های تجدید پذیر از دیگر طرح ها است که مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی گفت: متقاضیان می توانند برای دریافت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری به آدرس سامانه my.ioiv.ir مراجعه کنند.

اینک ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و ۹۹.۱ درصد از خانوارهای روستایی خراسان شمالی از نعمت گاز بهره‌مند هستند .

اکنون ۷۵۲ روستا و ۲۵ شهر استان خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردار هستند و سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۲ درصد است.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنها در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha