حل بهنگام اختلالات رفتاری و یادگیری، پیشران تحصیل دانش‌آموزان

 شیراز - ایرنا -براساس اسناد بالادستی، انجام سنجش بدو ورود نوآموزان بجای تابستان، از بهمن‌ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و با فعالیت متخصصان مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام آموزش روزهای پایانی خود را طی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در قالب این سنجش کودکان چهار تا ۶ ساله ورودی پیش‌دبستانی یک و ۲ و اول دبستان در سه بخش آمادگی تحصیلی، سلامت جسمی و بهداشت گوش، چشم و دهان و دندان سنجش می‌شود.

براساس نتیجه حاصل از این سه بعد، نوآموز تعیین جایگاه می‌شود تا برای آینده آموزشی او تصمیم‌گیری شود؛ براساس نرم‌های استاندارد کودکان سنجش شده در سه دسته ورود به مدارس عادی، تحصیل در مدارس استثنایی و آموزش در مراکز تحت پوشش بهزیستی جای می‌گیرند.

سنجش نوآموزان قرار بود تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه به پایان برسد اما این مهلت تا پایان خرداد تمدید شده و قرار است در استان فارس ۹۰ هزار کودک در این سنجش ارزیابی شوند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون ۸۳ هزار نوآموز این استان سنجش شده‌اند و بیشتر باقی‌مانده‌ها کودکان چهار تا پنج‌ساله‌های ورودی پیش‌دبستانی هستند.

حل بهنگام اختلالات رفتاری و یادگیری، پیشران تحصیل دانش‌آموزان

کودکان چهار و پنج ساله هم از پس سنجش بر می‌آیند

خلیل عابدی از والدینی که هنوز برای سنجش کودکان خود مراجعه نکرده‌اند خواست تا در مهلت باقیمانده در درگاه اینترنتی http://my.medu.ir نام نویسی کنند و فرزند نوآموز خود را به نزدیک‌ترین پایگاه محل زندگی خود ببرند.

او با بیان اینکه بیشترین تعداد نوآموزانی که هنوز سنجش نشده‌اند چهار تا پنج‌ساله هستند، به خانواده‌ها توصیه کرد: از این فرصت استفاده کنند چرا که تست‌های این آزمون سنجش ارتباطی به پیش دبستانی رفتن یا نرفتن کودک و نیاز به توانایی ویژه او ندارد، بیشتر کودکان به سادگی از پس آن بر می‌آیند و نتیجه آن برای سال آینده و هنگام ورود به دبستان نیز قابل استناد است.

این سنجش و نتیجه آن برای گروهی از کودکان که دارای هوش‌بهر نرمال هستند اما در رفتار یا یادگیری خود با اختلالاتی مواجهند می‌تواند در این مقطع بسیار کارآمد باشد.

حل بهنگام اختلالات رفتاری و یادگیری، پیشران تحصیل دانش‌آموزان

سنجش بدو ورود؛ نقطه آغاز درمان اختلالات رفتاری و یادگیری دانش‌آموزان

نوآموزانی که دارای هوش‌بهر مرزی هستند، کودکانی با اختلالات یادگیری و رفتاری و یا آنهایی که با تاخیرهایی در رشد روبرو هستند، در مدارس عادی پذیرش می‌شوند اما درمان نشدن اختلالات آنها به روند تحصیل و آموزش آنها و حتی کلاس درس و نظام آموزشی ضربه می‌زند.

در این شرایط متخصصان مراکز جامع سنجش،آموزش، توانبخش و مداخله به هنگام در آموزش می‌توانند بسیار کمک کننده باشند؛ کودکانی که با وجود برخی مشکلات یادگیری و رفتاری به عنوان نوآموزانی شناسایی می‌شوند که امکان آغاز فرآیند تحصیلی خود در مدارس را عادی دارند، برای درمان‌های چند جلسه‌ای به این مراکز ارجاع می‌شوند تا آمادگی لازم را برای همسویی با همسالان خود در کلاس درس پیدا کنند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس خطاب به والدین این کودکان، گفت: اختلالات رفتاری با پند و نصیحت درمان نمی‌شود و اختلالات یادگیری نیز با تکرار بسیار درمان نخواهد شد؛ این درحالی است که متخصصان مرکز جامع سنجش،آموزش، توانبخش و مداخله به هنگام در آموزش بسیار می‌توانند در بهبود این مشکلات کمک کننده باشند.

به گفته حل مشکلات آموزشی و رفتاری دانش‌آموزانی که با این مشکلات مواجهند در بسیاری از موارد از عهده معلم او برنمی‌آید و حتی روند آموزش کلاسی را نیز با اختلال مواجه می‌کند چرا که این اختلالات نیازمند تشخیص تخصصی درست و سپس درمان تخصصی است.

آنطور که عابدی می‌گوید اختلالات یادگیری و رفتاری در صورت درمان نشدن در همه سال‌های تحصیل با دانش‌آموز باقی می‌ماند در حالی که در بدو آموزش می‌تواند با چند جلسه درمانی، بهبود یابد یا حل شود.

بسیاری از این تاخیرها و اختلالات در همان سنجش بدو ورود نوآموزان شناسایی می‌شود و برخی در سال‌های نخست تحصیل نمود می‌یابند اما برخی از خانواده‌ها از ترس انگ خوردن فرزندانشان یا انکار این اختلالات از مراجعه به چنین متخصصانی خودداری می‌کنند و زحمت تلاش بسیار و کم فایده تکرار و تمرین را به دوش می‌خرند و به نتیجه‌ای نمی‌رسند.

اما باید یادآور شد، چنانکه فرد با مشکلات و بیماری‌های جسمی به پزشک متخصص مراجعه می‌کند تا درمان درست برای وی تجویز شود و بهبود یابد، نباید کودکانی با چنین اختلالاتی را از مراجعه به متخصصان مراکز تخصصی آموزش و پرورش محروم کرد.

رییس اداره اموزش و پرورش استثنایی استان فارس در توصیه به این والدین، گفت: باید خوشحال باشند که این اختلالات قابل درمان کودکانشان به موقع شناسایی می‌شود تا بتوانند مسایلی که طی سال‌ها به تحصیل آنها ضربه می‌زند و مدتی کوتاه درمان شود.

حل بهنگام اختلالات رفتاری و یادگیری، پیشران تحصیل دانش‌آموزان

توصیه یک مدیر با تجربه عملیاتی

عابدی که خود نیز به عنوان متخصص در این مراکز فعالیت کرده، به والدین آن دسته از نوآموزانی که با تاخیر یا اختلالاتی در آمادگی تحصیلی و رفتار مواجهند اطمینان خاطر داد که متخصصان مراکز جامع سنجش،آموزش، توانبخش و مداخله به هنگام در آموزش استان فارس می‌توانند با عارضه‌یابی و تشخیص و درمان درست، کودکان آنها را برای ادامه موفق‌تر مسیر تحصیلی مهیا کنند.

او یادآور شد: دانش‌آموزان پایه‌های نخست دوره ابتدایی که در یکی از درس‌های خود دچار ضعف شدید هستند نیز می‌توانند با مراجعه به این مراکز و دریافت تشخیص و درمان تخصصی بهبودی یابند چرا که در صورت وجود اختلال یادگیری در یکی از درس‌ها مانند دیکته یا ریاضی، تکرار بسیار نیز اثرگذاری لازم را ندارد.

اکنون ۱۵ روز به پایان مهلت سنجش بدو ورود به تحصیل نوآموزان مانده و والدین باید توجه داشته‌باشند تا ضمن انجام به موقع این سنجش، در صورت تشخیص برخی از تاخیرها در رشد یا اختلالات رفتاری و یادگیری از درمان بهنگام و تخصصی فرزند خود نهراسند چرا که مسیر تحصیلی فردا و آینده او در همین نقطه تعیین کننده رقم می‌خورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha