۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۴۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85134264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید بیشتر و سالمتر در گرو هوشمندسازی کشاورزی زنجان

زنجان – ایرنا – نخستین مرحله از رویداد نوآورانه برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با محوریت محصول گیلاس در زنجان روز پنجشنبه برگزار شد که هدف اصلی آن فراهم کردن زمینه و بستر لازم برای هوشمندسازی کشاورزی برای تولید بیشتر و سالمتر و با ارزش افزوده بالاتر محصولات است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رویداد نوآورانه عرضه مستقیم محصول گیلاس طارم امروز در محل پایانه صادراتی شهر زنجان واقع در ابتدای آزادراه زنجان قزوین آغاز به کار کرد.

این رویداد در راستای عرضه محصولات گیلاس، زردآلو و زیتون با رویکرد نوآورانه و فناورانه همزمان با موعد برداشت این محصولات در زنجان برگزار شد که از سوی پارک علم و فناوری زنجان و پایانه صادراتی استان برنامه ریزی شده است.

تولید سالانه هزار تن گیلاس در زنجان

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان در آیین گشایش رویداد نوآورانه عرضه محصول گیلاس طارم با بیان اینکه برگزاری چنین رویدادهایی با هدف پیدا کردن بازارهای مناسب برای محصولات استان است، گفت: انتظار این است که چنین رویدادهایی منجر به ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان شود.

مرتضی شهامی افزود: راه اندازی پایانه صادراتی میوه و تره بار جدید زنجان به خاطر مسائل جزیی مدت ها بود که انجام نمی شد ولی سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته، این مسائل مرتفع شد و این پایانه در بهمن ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه سالانه حدود هزار تن گیلاس در استان زنجان و به ویژه در منطقه طارم تولید می شود، گفت: برای عرضه محصولات کشاورزی استان باید از فضا و رویه های سنتی فاصله بگیریم و از شیوه ها و نوآوری های جدید در معرفی محصولات بهره ببریم.

شهامی خاطرنشان کرد: بهره گیری از دانش و فناوری به کشاورزان کمک می کند تا تولید بیشتر و سالمتری داشته باشند.

تولید بیشتر و سالمتر در گرو هوشمندسازی کشاورزی زنجان

هوشمندسازی سازی بخش کشاورزی را باید هوشمندانه انجام دهیم

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان به لزوم هوشمندسازی فعالیت ها و اقدامات در بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: این موضوع را باید هوشمندانه انجام دهیم تا کشاورزان خرد آسیبی نبینند.

عباسعلی زمانی خاطرنشان کرد: مهمترین مولفه در هوشمندسازی حوزه کشاورزی، توجه به خود کشاورزان و همراه کردن آنها با فناوری های جدید است.

وی با بیان اینکه امروز هر روز نقش دانش و فناوری در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی بیشتر آشکار می شود، گفت: با پرداختن به فناوری و ارزش دادن به پژوهش می توان تولید را سودآور کرد و از هزینه محوری در این حوزه خارج شد.

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه این توانایی و ظرفیت در جوانان برای حرکت های نوآورانه در استان وجود دارد، اظهار کرد: لازم است در هر فعالیتی به ویژه در حوزه کشاورزی اگر دانش و فناوری کم رنگ است، آن کاستی را جبران کرد.

وسعت ۸۵ هزار هکتاری باغهای استان زنجان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از ۸۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان، ۸۵ هزار هکتار مربوط به باغها است و ۵۰ هزار نفر از ۱۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان زنجان در حوزه باغداری فعال هستند.

اکبر طیبی افزود: به طور میانگین سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن انواع محصولات باغی در استان زنجان تولید می شود.

وی اظهار کرد: در مجموع حدود ۵۰۰ هکتار از باغهای استان مربوط به محصول گیلاس بوده و اقلام عمده آن شامل تکدانه مشهد، سیاه دانه مشهد، صورتی لواسان، تلخون و برخی دیگر از اقلام محلی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم توجه به کشاورزی هوشمند در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به نگاه مثبت و مطلوبی که در مدیران استان نسبت به این موضوع حاکم است می توان از ظرفیت های ایجاد شده، استفاده حداکثری کرد.

طیبی افزود: نبود یک پایانه صادراتی مدرن هم از جمله چالش های بازاریابی محصولات کشاورزی در استان بود که با راه اندازی پایانه جدید بخشی از کاستی ها در این حوزه رفع شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha