سهم ۲۰ درصدی مالیات خراسان رضوی از شرکت‌های بزرگ محقق شد

مشهد - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: سهم مالیاتی این استان از فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ  ۲۰ درصد بود که موفق به دریافت آن شدیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمدرضا مدبرنیا روز پنجشنبه در چهاردهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی(دوره ششم) با بیان اینکه ۴۲ شرکت استان در تهران یا سایر شهرستان‌ها فعال بودند که این استان به طور مستقیم از منابع آنها بهره‌مند نمی‌شد، افزود: از این تعداد ۲۴ شرکت را به استان انتقال دادیم و دستور انتقال هفت شرکت که متعلق به مودیان بزرگ تهران بود، صادر نشد اما سهم استان از این شرکت‌ها دریافت می‌شود و همچنین با انتقال ۱۱ شرکت نیز مخالفت شد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد بودجه استان خراسان رضوی از محل مالیات تامین می‌شود، ادامه داد: در سال ۱۳۹۹، ۸۴۷ میلیارد تومان عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها توزیع شده است که این عدد در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲ برابری به هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان رسید.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: سال ۱۴۰۱ نیز ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عوارض وصول و توزیع شده است که از این میزان مبلغ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را به صورت ملی دریافت کردیم.

مدبرنیا اضافه کرد: با توجه به اینکه استان خراسان رضوی دارای شرکت‌های بزرگ برای تامین منابع مالی خود نیست با این وجود کاری انجام دادیم که در سطح کشور بی‌نظیر بود و آن در اولویت قرار دادن رسیدگی همزمان به مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده بود تا بتوانیم منابع شهرداری‌ها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته، عوارضی که در دو ماهه امسال بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شد، ۸۶۰ میلیارد تومان بود که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۶۶ میلیارد تومان بوده، رشدی ۲۸۰ درصدی داشته است.

این مسوول گفت: از این رقم، ۲۶۰ میلیارد را از تهران به صورت ملی دریافت کردیم که با توجه به اینکه استان خراسان رضوی منابع مالی ندارد سعی شد انتفاعی برای استان حاصل شود که از منابع بیرونی باشد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی اظهار داشت: علاوه بر آن در ۲۷ اسفندماه سال ۱۴۰۰، ۱۵۰ میلیارد تومان چک در وجه شهرداری تهران صادر شده بود که سهم استان خراسان بود و آن را برگرداندیم و یکجا وصول و توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه قانونگذار این اجازه را داده است که ارزش افزوده را برای ۱۰ سال رسیدگی نکنیم، افزود: ما همزمان این رسیدگی را به ویژه برای پرونده های مهم انجام دادیم تا منابع شهرداری‌های استان خراسان رضوی را تامین کنیم.

مدبرنیا ادامه داد: قانون ارزش افزوده از ۱۳ دی ۱۴۰۰ اصلاح شد و هتل‌های سه ستاره به پایین‌تر، مهمانسراها و معادن طلا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.

وی با بیان اینکه در نحوه توزیع ارزش افزوده مبنا، جمعیت است و جمعیت بر اساس سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌شود، بیان کرد: ارزش افزوده شهرستان‌ها تاکنون به صورت سیستمی توزیع و پرداخت شده که این توزیع نیز بر اساس جمعیت صورت گرفته است.

مدبرنیا بیان کرد: به هیچ عنوان عوارض آلایندگی در اختیار سازمان مالیاتی نیست بلکه سازمان محیط زیست آن را اعلام می کند که این مجموعه یا شرکت آلاینده است و سپس ما عوارض آلایندگی آن را مطالبه می کنیم.

این مسوول گفت: تا زمانی که سازمان محیط زیست به سازمان مالیاتی آلایندگی را ابلاغ نکند ما اجازه مطالبه عوارض آلایندگی را نداریم.

وی با بیان اینکه طرح دیگری که در پیش گرفته ایم دریافت سهم استان خراسان رضوی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند افق کوروش و رفاه است، افزود: با توجه به اینکه اکنون ۲۱۰ شعبه افق کوروش در استان فعال است، گزارشی در این زمینه تهیه و ارسال شده و مجوزی دریافت کرده ایم و به دنبال این هستیم که سهم فروشگاه های زنجیره ای را هم به استان بیاوریم و توزیع آن را انجام دهیم.

سهم ۲۰ درصدی مالیات خراسان رضوی از شرکت‌های بزرگ محقق شد

تدوین فصل جدیدی برای برنامه توسعه هفتم در حوزه مدیریت شهری و روستایی

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز در این اجلاس، گفت: برنامه هفتم توسعه برنامه‌ای جامع و کامل نیست چرا که در این برنامه به مدیریت شهری و روستایی به خوبی پرداخت نشده و موارد درج شده در این برنامه بیشتر به حوزه مدیریت شهری و روستایی آسیب رسان است.

موسی الرضا حاجی بگلو افزود: برنامه توسعه هفتم نیازمند آن است که فصل جدیدی در خصوص مدیریت شهری و روستایی برای آن نوشته شود و به مجلس شورای اسلامی ارسال گردد.

وی ادامه داد: در این راستا شورای اسلامی استان خراسان رضوی در حال تدوین فصل جدیدی برای برنامه توسعه هفتم است و اعضای این شورا می توانند پیشنهادهای خود را در راستای توسعه مدیریت شهری و روستایی به این شورا ارایه دهند تا در این فصل جدید لحاظ شود و به شورای عالی استان ها ارسال شود.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی اظهار داشت: مقام معظم رهبری هر سال شعاری را به عنوان شعار سال انتخاب می کنند و امسال را «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند که دولت ها باید پایان هر سال عملکرد دستگاه و سازمان ها را در راستای تحقق شعار سال مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: شورای اسلامی استان خراسان رضوی در راستای ایفای نقش خود و عملکرد مناسب به منظور تحقق شعار سال و عمل به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیازمند سیاستگذاری و تدوین برنامه عملیاتی و اقدام است.

حاجی بگلو ادامه داد: شورای اسلامی شهر مشهد در راستای تحقق شعار سال نرخ حمل و نقل عمومی را از مبلغ هزار و ۵۰۰ تومان به هزار و ۲۰۰ تومان کاهش داد.

وی بیان کرد: همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری و رشد تولید با بانک‌های خصوصی وارد مذاکره شدیم و برای ساخت هفت تا ۱۰ هزار واحد مسکونی قرارداد منعقد خواهیم کرد.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی بیان کرد: انتخابات آتی شورای اسلامی استان خراسان رضوی بسیار مهم است و از عموم مردم دعوت می‌کنیم تا در این انتخابات که در اسفندماه برگزار خواهد شد شرکت کنند و در تعیین سرنوشت استان سهیم شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha