آذربایجان غربی سالانه به ۲۴۹ هزار تن کود شیمیایی نیاز دارد

ارومیه - ایرنا - سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان سالانه نیازمند ۲۴۹ هزار تن کود کشاورزی برای مصرف در اراضی زراعی و باغی است که امسال ۱۱۹ هزار تن کود برای این منظور تامین و توزیع خواهد شد.

محمود مظلومی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تامین کود مورد نیاز کشت بهاره استان روزانه حدود ۳۵۰ تن کودهای یارانه‌ای به مقصد شهرستان‌ها حمل و تحویل شبکه توزیع کارگزاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کودها از مبادی، پتروشیمی‌ها و محل ذخیره انباری، به کارگزاران شرکت در شهرستان‌های ۱۹ گانه استان تحویل می‌شود، اظهار کرد: براساس سهمیه هر کشاورز کود به اراضی تخصیص می‌یابد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، به تمامی محصولات کشاورزی مطابق با الگوی کشت استان کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه تخصیص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه محصولات معرفی شده به عنوان الگوی کشت در استان مشمول دریافت کود یارانه ای هستند، ادامه داد: به محصولات اساسی گندم، جو و کلزا، نیز کود یارانه ای در طی سال تخصیص می‌یابد.

آذربایجان غربی سالانه به ۲۴۹ هزار تن کود شیمیایی نیاز دارد

افزونبر ۲۰ هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان آذربایجان غربی توزیع شد

مظلومی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۹ هزار و ۲۹۰ حواله الکترونیکی با بیش از ۲۲ هزار تن انواع کود شیمیایی از طریق سامانه کنترل و پایش مواد کودی توسط مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها صادر شده است، افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش صدور حواله ثبت شده است

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان غربی اضافه کرد: از این تعداد حواله الکترونیکی تاکنون حدود ۹۸ هزار حواله معادل ۲۰ هزار و ۲۷۰ تن انواع کود شیمیایی توسط کارگزاران میان کشاورزان توزیع شده است.

به گفته وی، سامانه پایش کودی به سامانه جامع پهنه بندی متصل است و هر کشاورز برای هر محصول درخواست خود را در سامانه پایش کودی باید ارسال کند و این امر سبب می‌شود تا از این پس کودهای شیمیایی تنها به اشخاصی تعلق بگیرد که کشاورز هستند.

آذربایجان غربی سالانه به ۲۴۹ هزار تن کود شیمیایی نیاز دارد

کود شیمیایی یارانه دار فقط به کشاورزان تعلق می گیرد

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان با تاکید بر این که کود شیمیایی تنها به اشخاصی تعلق می‌گیرد که کشاورز باشند، از بهره برداران و مسوولان پهنه‌های تولیدی خواست نسبت به ثبت دقیق اطلاعات زراعی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای ثبت و یا ویرایش سطح زیر کشت خود به مراکز جهاد کشاورزی باید مراجعه کنند، تاکید کرد: این اقدام به منظور حذف واسطه‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو است و تلاش می‌شود کود مورد نیاز کشاورزان به موقع توزیع و در دسترس آنها قرار گیرد.

کشاورزان برای ثبت و یا ویرایش سطح زیر کشت خود به مراکز جهاد کشاورزی باید مراجعه کنند، این اقدام به منظور حذف واسطه‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو است. مظلومی با اشاره به ذخیره ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای یارانه‌ای، گفت: هرچند میزان تقاضا و مصرف برای کودهای یارانه‌ای زیاد است، کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت با ۲۳۵ هزار بهره بردار و ۶.۵ میلیون انواع محصولات تولیدی در سال است.

تهیه کود مورد نیاز به قیمت مناسب چالشی است که همواره در این منطقه وجود داشته است. قاچاق کود به کشورهای همسایه به علت مرزی بودن از مهمترین آنها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha