۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبر: 85135432
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مطالبه فعالان صنایع دستی یزد از مسئولان: گره‌گشا باشید

۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبر: 85135432
کاظم سبحان‌ زاده
مطالبه فعالان صنایع دستی یزد از مسئولان: گره‌گشا باشید

یزد- ایرنا- استان یزد در صنایع دستی در قالب رشته‌های متنوع دارای سابقه طولانی است که بخش به دلیل ظرفیت‌های قابل توجه در زمینه اقتصادی و فرهنگی، حمایت هرچه بیشتر دولت از این بخش علاوه بر زمینه سازی برای معرفی استان، می‌تواند به تقویت درآمد فعالان این حوزه نیز کمک کند.

به گزارش ایرنا، صنایع دستی به عنوان میراث زنده بشری جایگاه ویژه‌ای در زمینه معرفی فرهنگ و تمدن مناطق مختلف دارد و توجه به آن نه تنها با حفظ فرهنگ، هنر و تمدن می‌شود بلکه به عنوان فعالیتی اقتصادی به کاهش بیکاری، رونق اقتصادی و فعال سازی صنعت گردشگری کمک قابل توجهی می‌کند.

ظرفیت‌های بسیار خوبی در صنایع مختلف دستی در سطح استان یزد وجود دارد که طی سال‌های گذشته برای ارتقای جایگاه آنها اقداماتی از سوی مسئولان انجام شده اما به دلیل تنوع رشته ها و تکثر افراد فعال در بخش اقدامات بیشتری باید برای رونق هرچه بیشتر آنها صورت گیرد.

ظرفیت رسانه‌ای برای معرفی صنایع دستی یزد استفاده شود

در این خصوص جمعی از فعالان صنایع دستی، کارشناسان و مسوولان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) استان یزد با تشریح اهمیت این بخش در زمینه تولید، اشتغال و همچنین رفع معضل بیکاری و تحقق شعار سال با استفاده از ظرفیت های این حوزه و حمایت بیشتر در زمینه معرفی و تقویت هنر صنعت های استان را خواستار شدند.

یکی از هنرمندان استان که ۴۰ سال سابقه فعالیت در زمینه ترکه بافی دارد با تاکید بر رسیدگی به مسایل و مشکلات فعالان صنایع دستی گفت: باید در ابتدای امر صنایع مختلف دستی که در استان وجود دارد با بهره‌گیری از دانش روز، ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی به جامعه معرفی شود.

محمود زارع بیدکی با قدردانی از اقدامات و تلاش‌هایی که تاکنون برای حمایت و تقویت صنایع دستی استان صورت گرفته، ادامه داد: برای توسعه صنایع دستی و کمک به این بخش باید فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای بیش از گذشته انجام و فعالان و صنایع آنان در داخل و خارج از کشور معرفی شوند.

وی اظهار کرد: اگر ظرفیت‌های کشور در زمینه صنایع دستی با بهره‌گیری از رسانه‌های گروهی به نحوی شایسته در داخل و خارج از کشور معرفی شوند، بازاریابی، فروش و کمک به اقتصاد فعالان صنایع دستی ارتقاء یافته و با توجیه اقتصادی شاهد رونق این بخش خواهیم بود .

مطالبه فعالان صنایع دستی یزد از مسئولان: گره‌گشا باشید

حسین بیدکی دیگر فعال صنایع دستی که در رشته چاقو سازی فعالیت دارد نیز با تاکید بر برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و ایجاد بازارچه فروش محصولات صنایع دستی یادآور شد: هرچند هم‌اکنون در برخی از زمان ها در طول سال مانند هفته صنایع دستی در این زمینه رویدادهایی برگزار می شود ولی به دلیل گستردگی و تنوع صنایع دستی این اقدامات کافی نیست و باید افزایش یابد.

وی بیان کرد: تا صنایع دستی در قالب نمایشگاه و برپایی بازاچه‌های دائمی در معرض دید گردشگران و مسافران قرار نگیرد، نمی توان به دنبال معجزه برای رونق آنها بود و در این خصوص هرچند در برخی از فصول برحسب نیاز و شرایط برنامه‌هایی انجام می‌شود ولی باید بیشتر از این برای نمایش و عرضه تولیدات هنرمندان اقدام شود.

فاطمه زارع از فعالان صنایع دستی در رشته معرق نیز حمایت دولت با ارائه تسهیلات مناسب و همچنین رسیدگی به وضعیت بیمه هرمندان را مورد تاکید قرار داد و گفت: فعالان صنایع دستی باید بدون دغدغه و با خاطری مطمئن برای آینده خود نسبت فعالیت در این زمینه و ارائه آموزش به علاقه مندان فعالیت داشته باشند.

وی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مختلف برای توسعه صنایع دستی با همکاری آموزش و پرورش، مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های کار و دانش یک ضرورت است که برای رونق صنایع مختلف دستی باید در این زمینه نیز در استان اقدام شود.

یکی از کارشناسان صنایع دستی نیز احیاء هنر صنعت‌های مختلفی که در استان وجود دارد را مورد تاکید قرار داد و گفت: برخی رشته به دلیل کاهش تعداد هرمندان فعال رو به خاموشی می رود و هنوز هم در مناطق مختلف استان هنرمندانی هستند که در زمینه برخی از صنایع دستی حضوری فعال دارند که برای جلوگیری از فراموشی و توقف برخی از رشته های صنایع دستی اقدامات حمایتی و آموزشی نیازمند شتاب بیشتری است.

علی روستایی در خصوص شرایط فعالیت‌های صنایع دستی در شهرستان مهریز به عنوان یکی از قطب های فعال در این زمینه در استان یزد گفت: هم‌اکنون بین ۶۰ تا ۷۰ نفر به صورت فعال در صنایع مختلف دستی در این شهرستان در رشته‌های مختلف ترکه بافی، چاقو سازی، سنگ تراشی، صنایع چوب، معرق، منبت و قلم زنی فعالیت دارند.

وی بیان کرد: برای حمایت از آنها، رونق کار و معرفی صنایع دستی این شهرستان علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مختلف، نسبت به ایجاد بازاچه صنایع دستی در بافت تاریخی شهر مهریز و حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های مختلف اقدامات موثری شده است که این نمونه کارها باید در تمام استان و برای همه رشته های این حوزه انجام شود.

مطالبه فعالان صنایع دستی یزد از مسئولان: گره‌گشا باشید

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۳۵۰ هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی در استان دارای کارت شناسایی هستند و فعالیت مستمر دارند، گفت: در طول یکسال گذشته ۶۰۷ مجوز صنایع دستی صادر و یا تمدید شده، ۲۱۸ کارت شناسایی صنایع دستی و ۵۶ مجوز برای تولید کارگاهی صادر شده است.

معرق، ایکات، منسوجات، سفال، سرامیک، خاتم، قلم کاری، چاقوسازی، گیوه بافی، احرامی ، دارایی ، زرگری، جاجیم، ترمه، مسگری، گلیم، طلاسازی، نقاشی روی چرم ، سوزن دوزی ، شعربافی و زیلو و قالی از جمله مهمترین صنایع دستی استان یزد استبه گفته احمد آخوندی، در زمینه ارائه تسهیلات به ۱۶۳ طرح به ارزش ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اشتغالزایی ۱۸۴ نفر نیز اقادامات لازم انجام شده است و این در حالی بوده که سهمیه استان یزد ۱۴ میلیارد تومان در این زمینه پیش بینی شده بود اما با پیگیری انجام شده در نهایت این تسهیلات به ۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت و پرداخت شد .

وی اظهار کرد: در زمینه ارائه تسهیلات مشاغل خانگی نیز در ۶ ماهه ابتدای سال گذشته ۱۵۸ نفر به بانک معرفی شدند که در نهایت ۵۱ نفر از آنان سه میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

آخوندی یادآور شد: در سال گذشته ۳۰۵ نفر از استان یزد در نمایشگاه صنایع دستی کشور و در قالب ۲۵۰ غرفه حضور داشتند و امسال از پنجم تا نهم تیرماه نمایشگاه ملی صنایع دستی در استان برگزار می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری یزد نیز در خصوص مشکلات آموزش اظهار داشت: هر ساله بر حسب ضرورت و نیاز دوره‌های مختلف آموزشی بر اساس رشته های صنایع دستی برگزار شده و این موضوع به دلیل اهمیت آن تداوم دارد.

عبدالمجید عربی با قدردانی از فعالان صنایع دستی که با وجود مشکلات در این زمینه فعالیت دارند، ادامه داد: در حوزه زیلوبافی، مس و ترمه بافی تاکنون آموزش‌هایی برگزار شده که بر اساس نیاز بازار بوده است و بر اساس بررسی های انجام شده نسبت به برگزار دوره‌های آموزشی دیگر که برای آن تقاضا وجود داشته باشد، در استان اقدام می‌شود.

معرق، ایکات، منسوجات، سفال، سرامیک، خاتم، قلم کاری، چاقوسازی، گیوه بافی، احرامی ، دارایی ، زرگری، جاجیم، ترمه، مسگری، گلیم، طلاسازی، نقاشی روی چرم ، سوزن دوزی ، شعربافی و زیلو و قالی از مهمترین صنایع دستی استان یزد است.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یک‌هزار و ۷۲۰ اثر به ثبت ملی و پنج اثر هم در فهرست میرات جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و یزد با عناوین نخستین شهر خشت خام و پس از ونیز به عنوان دومین شهر تاریخی جهان، شهر بادگیرها، کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شهر شیرینی، قنات، قنوت و قناعت لقب گرفته است.

هفته صنایع دستی تا ۲۶ خردادماه جاری ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha