۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۹
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85135442
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روایت پولیتیکو از مقاومت «سرسختانه» خطوط دفاع روسیه در برابر ضد حملات اوکراین

تهران- ایرنا- همزمان با خبرها مبنی بر آغاز «ضد حملات اوکراین» علیه مواضع روسیه در مناطق الحاقی از جمله در زاپوروژیا، روزنامه پولیتیکو عنوان کرد که این حملات با مقاومت «سرسختانه» روسیه مواجه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای روزنامه آمریکایی پولیتیکو، تیپ‌های مسلح و مکانیزه [مجهز به خودروهای زرهی و جنگی] اوکراین حملات خود در اطراف «باخموت» و منطقه «زاپوریژیا» (Zaporizhzhia) را دو چندان کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این حمله‌ها با مقاومت توانمند روسیه روبه‌رو شده است و هر دو طرف در پنج روز گذشته خسارات سنگینی را متحمل شدند.

با شدت گرفتن عملیات ضد حمله اوکراینی‌ها، نیروهای اوکراین یک حمله «قابل توجه» را در شب‌های هفتم و هشتم ژوئن (چهارشنبه و پنجشنبه/ ۱۷ و ۱۸ خرداد) در منطقه زاپوریژیا ترتیب دادند اما داده‌های اندیشکده آمریکایی «مطالعات جنگ» نشان می‌دهد که نیروهای روسیه این حمله را دفع و در نهایت مواضع خود را حفظ کردند.

این موسسه می‌گوید تصاویر و فیلم‌های جغرافیایی نشان می‌دهد در ابتدا اوکراینی‌ها توانستند از نخستین خط دفاعی روسیه بین وربوو (Verbove) و روباتین (Robotyne) در زاپوریژیا عبور کنند اما روس‌ها در نهایت آن‌ها را به عقب راندند.

همچنین درگیری شدیدی در اطراف «ولیکا نووسیلکا» (Velyka Novosilka) نزدیک مرز زاپوریژیا و دونتسک گزارش شده است.

در این میان، در باخموت نیز که به تازگی و پس از ماه‌ها درگیری به کنترل روس‌ها در آمده است،‌ اوکراینی‌ها مدعی پیشرفت یک‌ هزار و ششصد متری شدند. اولکساندر سیرسکی فرمانده نیروی زمینی اوکراین پنجشنبه شب مدعی شده بود نیروهای اوکراینی در منطقه باخموت در شرق اوکراین پیش روی داشته‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی شبانه تلویزیونی خود در روز پنجشنبه بدون اشاره مستقیم و رسمی به آغاز عملیات ضد حمله که از ماه‌ها پیش وعده‌ آن‌ را داده بود، با تقدیر از پیش‌روی‌ها در باخموت، گفته بود که وی در ارتباط مستمر با ارتش است.

درگیری‌های شدید به دنبال هفته‌ها تلاش اوکراینی‌ها برای یافتن نقاط ضعف خطوط دفاعی روسیه صورت می‌گیرد.

نیروهای روسیه چندین خط دفاعی را در اطراف منطقه زاپوریژیا از جمله زمین‌های مین گذاری شده، تله‌های تانک موسوم به «دندان اژدها» و گودال‌ها مهیا کرده‌اند. یک اندیشکده نظامی انگلیسی موسوم به «موسسه خدمات واحد سلطنتی بریتانیا» معتقد است دفاع روسیه یک مشکل اساسی برای عملیات ضد حمله اوکراین است.

بنابر گزارش این موسسه، ثابت شده که «مهندسی» یکی از نقاط قوت ارتش روسیه است. این اندیشکده ادامه می‌دهد: خط دفاعی کنونی روسیه متشکل از موانع پیچیده و استحکامات میدانی، چالش تاکتیکی بزرگی را برای عملیات تهاجمی اوکراین ایجاد خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان پیشتر زاپوریژیا را به عنوان محتمل‌ترین هدف اوکراینی‌ها برای ضد حمله معرفی کرده بودند، زیرا یک ضدحمله موفق در این منطقه می‌تواند بزرگترین دستاورد بالقوه را برای کی‌یف به ارمغان آورد. این امر به نیروهای اوکراین اجازه می‌دهد تا با پیش‌روی به سمت بردیانسک، ملیتوپل و توکماک به هدف خود برای قطع پل ارتباطی روسیه و مناطق جنوبی تحت کنترل آن در اوکراین نزدیک شوند.

پلیتیکو اضافه می‌کند که زلنسکی هفته گذشته از اوکراینی‌ها خواسته بود تا برای یک نبرد طولانی مدت و دشوار با هزینه سنگین آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مردم منطقه زاپوریژیا سال گذشته در یک همه‌پرسی به الحاق این منطقه به روسیه رای داده بودند. در حال حاضر، حدود ۷۰ درصد از منطقه زاپوریژیا تحت کنترل روسیه قرار دارد و نیروهای اوکراین نیز کنترل شهر زاپوریژیا مرکز این منطقه را در دست دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha