خراسان جنوبی با ۱۲۰ رشته صنایع دستی سهم قابل توجهی در کشور دارد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: صنعتگران این استان با تولید آثار فاخر در قالب ۱۲۰ رشته از مجموع ۳۰۰ رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی ایران، سهم قابل توجهی در بازار کار و تولید کشور دارند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در پیامی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی به این کلام مقام معظم رهبری اشاره کرد که "باید با سرمایه‌گذاری جدی، صنایع دستی استان را رونق کامل داد و با سیاستگذاری صحیح راه ورود گسترده تولیدات هنرمندان ایرانی را به بازارهای جهانی هموار ساخت".

وی ادامه داد: صنایع دستی که همزاد با عمر بشر است، روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور بوده، به عنوان سفیر فرهنگی یک قوم و قبیله، هویت، هنر و خلاقیت اقوام و ملل مختلف را در خود متجلی ساخته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: صنایع دستی حاصل تبلور ذهن خلاق، ذوق بی‌مثال و دستان توانمند هنرمندانی است که در جای جای ایران اسلامی، با خلق آثار متنوع ضمن انتقال هنر صنعت خود به نسل‌های بعدی، نقشی بسزا در تولید، اشتغال، صادرات و حفظ هویت ملی ایفا می‌کنند.

وی افزود: در این میان در استان خراسان جنوبی نیز حدود ۱۰ هزار هنرمند و صنعتگر - به استثنای هنرمندان فعال در حوزه تولید قالی و قالیچه - با تولید آثاری فاخر در قالب ۱۲۰ رشته از مجموع ۳۰۰ رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی ایران، سهم قابل توجهی در بازار کار و تولید کشور دارند.

قناعت اظهار داشت: تعدد و تکثر صنعتگران و حجم تولیدات شان که اغلب به صورت خرده فروشی و چمدانی به بازارهای ملی و بین‌المللی عرضه می‌شود، این مهم را می‌طلبد که به همت حوزه‌های متولی به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه، بازاریابی و بازارسازی مناسب، ارائه طرح‌ها و تسهیلات حمایتی و نیز توسعه کارگاه‌های زنجیره‌ای در راستای تولیدات متناسب با ذائقه بازار و البته کمک به درآمدزایی، ایجاد ارزش افزوده و ارتقای سطح رفاه هنرمندان در جهت تعالی و پیشرفت خراسان جنوبی فراهم شود.

وی گفت: با این امید که هنر سرپنجه‌های صنعتگران ما همواره همچون نگینی بر تارک ملت‌های جهان بدرخشد و مایه افتخار و غرور ملی شود، روز جهانی صنایع دستی را به تلاشگران این عرصه و نیز پاسداران این فرهنگ، هنر و اقتصاد هویت‌پایه تبریک و تهنیت می‌گویم.

۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی است که امسال با ۲۰ خرداد همزمان شد و در هفته صنایع دستی تا ۲۶ خرداد ماه، ۲۰ رویداد صنایع دستی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha