۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۹
کد خبر: 85135546
T T
۲۹ نفر

برچسب‌ها

رونمایی از رنگ شانس یزدانی + فیلم

۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۹
کد خبر: 85135546
رونمایی از رنگ شانس یزدانی + فیلم

تهران- ایرنا- کسب هشت مدال جهانی و المپیک توسط نابغه کشتی ایران و جهان با اتفاقات و حواشی زیادی روبرو بود اتفاقاتی که بازخوانی آن می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

به گزارش ایرنا، حسن یزدانی نابغه کشتی آزاد ایران و جهان با کسب هشت مدال جهانی و المپیک رکورددار ۶۰ ساله جهان پهلوان تختی را شکست تا به تنهایی رکوردار مدال‌آوری در کشتی ایران باشد. البته وی بهترین کشتی‌گیر ایران به لحاظ شمار مدال است اما از لحاظ کیفیت مدال حمید سوریان با ۷ مدال طلای جهان و المپیک دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

نخستین مدال جهانی یزدانی در سال ۲۰۱۵ ضرب شد. وی در رقابت‌های کشتی آزاد جهان در لاس وگاس موفق به کسب مدال نقره شد. یزدانی یک‌سال بعد و در المپیک ریو موفق شد با غلبه بر انور گدیف روس طلسم ۱۶ سال ناکامی آزادکاران ایرانی را در کسب مدال طلای المپیک بشکند. یزدانی بعد از طلای المپیک موفق به کسب سه مدال طلای جهانی شد اما در توکیو به مدال نقره المپیک بسنده کرد. یزدانی ۲ مدال نقره و یک مدال برنز جهانی را نیز در کارنامه دارد.

یکی از مهمترین سوژه‌های فضای مجازی برای مدال‌های یزدانی رنگ دوبنده این کشتی‌گیر در فینال‌ها است که برخی از طرفدران سرخابی‌ها از آن به عنوان ابزاری برای کری‌خوانی استفاده می‌کنند.

رونمایی از رنگ شانس یزدانی + فیلم

اما واقعیت چیست و یزدانی با چه رنگی بیشترین افتخارات را کسب کرده است؟

یزدانی در سال ۲۰۱۵ و با حضور در فینال مسابقات جهانی لاس‌وگاس به جهان کشتی معرفی شد. وی در آن دوره از مسابقات با اقتدار به فینال رسید اما در فینال به سد سخت ماگومدرسول گازیماگومدوف روس خورد و به نقره بسنده کرد. نخستین شکست یزدانی در فینال جهانی با دوبنده آبی بود. یزدانی در سال ۲۰۱۶ و در فینال مسابقات المپیک با دوبنده آبی موفق به شکست انور گدیوف روس شد.

یزدانی نخستین فینال خود را با دوبنده قرمز را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرد و موفق شد در آن دوره از مسابقات جهانی که در شهر پاریس برگزار شد، ماکائوف از اسلواکی را شکست دهد و نخستین طلای جهانی خود را دشت کند. این آخرین طلای یزدانی نبود بلکه وی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ نورسلطان و ۲۰۲۱ اسلو این مدال را تکرار کرد.

رونمایی از رنگ شانس یزدانی + فیلم

حسن یزدانی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ نورسلطان با اقتدار به فینال رسید. حریف یزدانی در فینال این رقابت‌ها دیپاک هندی بود که به علت آسیب‌دیدگی از ادامه رقابت با یزدانی انصراف داد. یزدانی در فینال آن دوره از مسابقات با دوبنده آبی حضور داشت. همچنین یزدانی با دوبنده آبی موفق شد دیوید تیلور را در فینال مسابقات جهانی اسلو در سال ۲۰۲۱ شکست دهد.

دوبنده‌های یزدانی در جدال با تیلور از دیگر سوژه‌های فضای مجازی است. تنها برد یزدانی برابر تیلور با دوبنده آبی رقم خورد. یزدانی در فینال مسابقات کشتی آزاد اسلو موفق شد جادوگر آمریکایی را شکست دهد.

رونمایی از رنگ شانس یزدانی + فیلم

یزدانی در نخستین جدال خود با جادوگر آمریکایی دوبنده آبی را به تن داشت. تیلور در جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه موفق شد با ضربه فنی یزدانی را شکست دهد. دومین رویارویی یزدانی با تیلور در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ مجارستان بود که نابغه کشتی ایران با دوبنده قرمز برابر رقیب قرار گرفت و مغلوب دارنده مدال طلای جهان و المپیک شد. او در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد با دوبنده قرمز نتیجه را به تیلور واگذار کرد.

باخت یزدانی در المپیک برابر تیلور نیز با دوبنده قرمز بود.

رونمایی از رنگ شانس یزدانی + فیلم

با توجه به آمار فوق، یزدانی ۷۵ درصد باخت‌های خود (سه باخت) را در برابر تیلور با دوبنده قرمز تجربه کرده و ۲۵ درصد آن نیز با دوبنده آبی بود. او در پنج تجربه فینال جهانی خود سه برد و ۲ باخت را در کارنامه دارد. یزدانی ۶۶.۴ درصد بردهای خود (۲ برد) را در فینال جهانی با دوبنده آبی تجربه کرده و ۳۳.۳ درصد این بردهای نیز با دوبنده قرمز رقم خورده است.

یزدانی تجربه ۲ باخت در فینال جهانی را دارد که هر کدام با یک رنگ به دست آمده است.

رونمایی از رنگ شانس یزدانی + فیلم

یزدانی از چهار مدال طلای جهانی و المپیک خود تنها یک مدال (جهانی ۲۰۱۷) را با دوبنده قرمز کسب کرده و سه مدال دیگر این نابغه با دوبنده آبی به دست آمده است؛ به عبارتی ۸۰ درصد مدال‌های طلای یزدانی با دوبنده آبی بوده و ۲۰ درصد آن با دوبنده قرمز رقم خورد.

یزدانی همچنین سابقه هفت حضور در فینال جهانی و المپیک را دارد. او در چهار مسابقه فینال خود با دوبنده آبی به پیروزی رسید و یک باخت با دوبنده آبی (جهانی ۲۰۱۵) را در کارنامه دارد. یزدانی در این فینال‌ها ۲ شکست را با دوبنده قرمز کسب کرده و تنها یک برد را در کارنامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha